Gå till innehåll

Fosfat varierar mer än vad man tror, N/P kvot mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja, kanske inte alla som tror, men åtminstone jag var förr i tiden rätt lat o mätte inte fosfat o nitrat så ofta. N o P  varierar ganska mkt, o eftersom just fosfat har ett såpass smalt ”fönster” inom vilka värden vi oftast vill ligga, åker man lätt utanför. 

 

Hur många har koll på N o P kvoten den senaste månaden dag för dag, som föregått det där plötsliga cyanoutbrottet? 

 

Ju mer jag mäter N o P regelbundet nu, desto mer tror jag att kvoten N o P är viktig, faktiskt mer än själva halterna i sig (här har min uppfattning svängt lite, precis som näringsvärden i ett akvarium ;-)...). 

 

Jag har nämligen sett ganska många situationer nu med inte så lågt nitrat men ändå cyano, men det gemensamma alla gånger en skev kvot med för lite N eller för mkt P i förhållande till varann. Jag tror dock fortfarande att man inte skall nolla nitrat, inte minst blir ju kvoten mkt lättare fel då. I min värld fungera ett system bra med ett nitrat runt 2ppm, och ett fosfat utifrån det så N/kvoten blir ungefär 70. Alltså inte 16 som red field, utan  70.  Detta stämmer bra med tritons uppfattning också. 

 

Ni som inte veta hur man räknar ut kvoten så här man så här: 

 

N/P ratio=1.54*NO(ppm)/PO4(ppm)

 

Så om vi tex har 2 ppm i nitrat får vi kvoten 70 om fosfat ligger på 0.04ppm. Såklart har inte kvoten  högre prio vid extremt felaktiga värden, då är ju absolutvärdena viktiga. Tex om man har 20 ppm i nitrat, så vill man ju inte ha 0.4 ppm i fosfat bara för att får en viss kvot (70), utan där vill man ju sänka nitrat oavsett fosfatnivåerna.  

Så, eftersom fosfaten har ett rätt litet fönster, och i alla fall jag tror kvoten 70 är ganska optimal för slutna system, kan vi vända på steken o först försöka  hålla det fosfat vi vill, o utifrån det få ett riktvärde för nitrat. Gör man då som jag att man exporterar så mkt nitrat med makroalger att man får dosera nitrat blir det busenkelt att hålla kvoten 70 genom att bara dosera nitrat. 

 

En tabell på detta skulle kunna se ut så här:

 

393244916_Skrmavbild2020-04-24kl_10_10_16.png.e3217e49a07c8498f598525576ef338a.png

 

/Jonas

 

Skärmavbild 2020-04-24 kl. 09.41.41.png

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hittat en vad jag tror är en metastudie från 2017 som tycks peka på att går man över förhållandet 22:1 på förhållandet mellan N och P mår korallerna inte bra och man lämnar fördel till dino och alger. Man såg till och med fina system med Po4 kring så högt som 0.18 om jag inte läst fel. Redan vid ratio 33:1 började korallerna må sämre och alger frodas. 

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5441187/#!po=58.5938

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror baserat på mina mätningar att hastigheten med vilken Rowaphos absorberar fosfat minskar ju lägre fosfat vid har(rätt så självklart ), och till slut når vi ett steady state, när viss mängd Rowa ställer in systemet på viss mängd fosfat. I mitt system innebär 200 g Rowa i en reaktor att jag stannar på platån 0.03 ppm fosfat. Skulle jag nästa gång ladda med 300 g tror jag platån blir lite lägre, alltså steady state nivån lägre. Med steady state menar jag att det tillförs lika  mkt per tidsenhet (via matning  i första hand) som systemet avlägsnar. 

 

Skärmavbild 2020-05-02 kl. 11.37.43.png

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...