Gå till innehåll

Goniopora


Rekommenderade inlägg

Vill du skicka en bild på den? Har du sett att något djur har varit på den nånting?

 

Jag hade problem för ett par år sen att en acanstrea som pga vattenströmmarna alltid fick pellets på sig när jag matade råkade på en räka som var och grävde i dess munnar så korallen tynade till slut bort. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fick problem med min goniopora, så läste jag att arten är känslig för brist på mangan. Skickade in en triton test och mycket riktigt noll i värdet mangan. Kanske den röda är den första som reagerar på bristen (trots att den skall vara härdigare än de andra varianterna)

När jag började tillsätta mangan så reagerade gonioporan positivt på detta redan efter några dagar, jag tillsätter mangan en gång i veckan numera.

 

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fick problem med min goniopora, så läste jag att arten är känslig för brist på mangan. Skickade in en triton test och mycket riktigt noll i värdet mangan. Kanske den röda är den första som reagerar på bristen (trots att den skall vara härdigare än de andra varianterna)
När jag började tillsätta mangan så reagerade gonioporan positivt på detta redan efter några dagar, jag tillsätter mangan en gång i veckan numera.
 

Skulle kunna vara så!
Senaste icp var mangan lite lågt, jag får skicka in ett nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Fredrik Dahlberg sa:

 

Hej!

 

Någon som har en aning om vad som kan orsaka att min röda Goniopora dör sakta men säkert men den gröna Goniopora’n växer så det knakar?

 

Dom står helt fritt i ett varsit hörn = samma ljus och fritt från andra koraller.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

Med största sannolikhet är den gröna fraggad i flera led och således anpassad / mer tålig för ett liv i akvariemiljö. 
 

Till skillnad från den rosa som troligen kommer direkt från havet. Det ser ut som en Australien Goni som du har på bild 2. 
 

De vilda ex som jag köpt och lyckats fragga har om fraggen klarat sig redan i första skedet visat sig mer tåliga. 
Om kolonin fortsätter att dö av kan du prova att doppa kolonin i en jodbaserad koralldip för att utesluta bakterieangrepp. Och sen såga ut friska fina bitar efter doppet.  Jag använder ett bågfilsblad. Det fungerar galant.

 

Goni / alveoporor är således lite hit n miss. Man behöver köpa lite olika sorter och se vad som klarar sig och trivs i sitt kar. Men jag föredrar ALLTID exemplar som jag vet är fraggade, helst i flera led som sagt. 

 

Mangan har inte gett ngn märkbar effekt, men jag doserar det ändå :) 

 

Lycka till !

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer nördig info. Bild nr 1 är en G Stokesi, och ansågs länge vara den svåraste, i det närmsta omöjlig att hålla vid liv.

 

Hur vet man då om man har en alveopora eller en goniopora ? 
Enkelt : Alveopora har 12 fransar på varje polyp kontra Goniopora som har 24. 
 

Slutligen så är dom ett korallsläkte som länge gäckat akvarister med sin oförutsägbarhet och brist på logik. Det är bara Tridacna musslor som slår dom på fingrarna här :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...