Mr_cheezy Postat 5 juni 2020 Dela Postat 5 juni 2020 Längesedan jag byggde något till akvariumen nu. Men detta är nog mitt största diy bygge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 juni 2020 Författare Dela Postat 5 juni 2020 (ändrat) @petnymSnyggt! Är siporaxen tänkt enbart för nitrifiering eller tänker du att den bryter ned hela vägen? Vilket material har du använt och hur har du limmat? @mr cheezyHäftigt Är det en träsump? Ändrat 5 juni 2020 av peterj66 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_cheezy Postat 5 juni 2020 Dela Postat 5 juni 2020 16 minuter sedan, peterj66 sa: @petnymSnyggt! Är siporaxen tänkt enbart för nitrifiering eller tänker du att den bryter ned hela vägen? Vilket material har du använt och hur har du limmat? @mr cheezyHäftigt Är det en träsump? Ne ett 4500L kar jag hade. finns nog en gammal tråd här på forumet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 juni 2020 Författare Dela Postat 5 juni 2020 (ändrat) Tänkte sump eftersom det såg ut som rör som kom ner till vänster. Hur tyckte du att det funkade med träkar? Jag var sugen ett tag men fegade ur och beställde istället. Ändrat 5 juni 2020 av peterj66 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 5 juni 2020 Dela Postat 5 juni 2020 (ändrat) 1 timme sedan, peterj66 sa: @petnymSnyggt! Är siporaxen tänkt enbart för nitrifiering eller tänker du att den bryter ned hela vägen? Vilket material har du använt och hur har du limmat? @mr cheezyHäftigt Är det en träsump? Botten är av fraggraster ("egg crate"), sidorna är av Biltemas halvgenomskinliga plexiglas (dvs akrylplast) som jag skurit till så de passar dels rastret och att den färdiga lådan passar i min sump. Med lite precisionslimning och lite tur blev det en rät låda. Jag hade också lite "tur" med att raderna med siporax precis går jämt upp utan något mellanrum någonstans, (vilket gjorde det lätt att stapla utan att mediat rasar eller åker runt). Målet är att exportera Nitrat, (denitrification, dvs NO3 -> N2 + H2O) Ändrat 5 juni 2020 av petnym Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 juni 2020 Författare Dela Postat 5 juni 2020 Limmade du med vanligt superlim, akrifix eller något annat? Jag fick plocka bort min siporax efter som mitt NO3 blev lågt. Men innan dess kunde jag märka en tydlig effekt. Imponerande att du orkar göra en till låda efter att ha staplat alla makaronerna i den första Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 5 juni 2020 Dela Postat 5 juni 2020 5 timmar sedan, peterj66 sa: Limmade du med vanligt superlim, akrifix eller något annat? Jag fick plocka bort min siporax efter som mitt NO3 blev lågt. Men innan dess kunde jag märka en tydlig effekt. Imponerande att du orkar göra en till låda efter att ha staplat alla makaronerna i den första Jag limmade med cyanoacrylat, men acrifix hade gått lika bra (eller bättre!), Ja, staplandet prövade ens psyke (av stål!)... Tog väl ett par tre timmar *minst* att stapla de 14 liter siporax media jag redan hade i sumpen, och lådan rymmer något överaskande flera liter till(!) så beställning på mer siporax är lagd. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 juni 2020 Författare Dela Postat 5 juni 2020 (ändrat) Kul att det funkade med superlim. Har funderat på att ge min ATS en bättre inramning. Ändrat 5 juni 2020 av peterj66 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 juni 2020 Författare Dela Postat 5 juni 2020 Lite mer inspiration: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.