Jump to content
Sign in to follow this  
MattiasN

Dospump som doserar fel

Recommended Posts

Har en ATI dospump (som väl är typ samma som Jebao, kina-pump), har kört den ett bra tag och nått pumphuvud har blivit lite dåligt men den har fler kanaler än jag behöver och övriga fungerar fint. Har kalibrerat den då och då, utan större problem eller variationer. Men härromdagen efter jag kalibrerat en av pumparna fick jag idén att testa så den doserar rätt oxå, sagt och gjort ställde in den nykalibrerade  pumpen på 20ml 5min senare, den doserar då 24ml.... Provar kalibrera om, samma sak.... Provar då stoppa kalibreringen vid c:a 85ml istället för 100ml och då doserar den 20ml... Testade idag en av de andra pumparna(som oxå är hyfsat nyligen kalibrerad), skulle dosera 45ml, men gav 50ml....

Den doserar sannolikt hyfsat jämt, men alltså 10-20% mer än den ska....

Kan det vara någon form av räknefel i styrningen? Isåfall blir själva kalibreringsprocessen lite klurig....

Någon som varit med om liknande? Att det inte är en kvalitetdospump vet jag men det känns som ett konstigt fel.... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har precis bytat en av pumparna och en är gammal, samma fel på båda ungefär, men om de var slitna borde väl ändå kalibreringen korrigera för det alternativt att doserna blir ojämna, de doserar ju jämt, samma varje gång när de kalibreras och samma mängd även i schemat.... Verkar som styrningen liksom räknar fel på hur mycket pumparna ska gå för en viss mängd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det kraftiga koncentrationer du doserar och långa sugvägar? kallibrerar du med vatten eller mediat du skall dosera - har du samma suglängd?

 

MVH Lasse

Edited by Lasse
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan, MattiasN sa:

Har en ATI dospump (som väl är typ samma som Jebao, kina-pump), har kört den ett bra tag och nått pumphuvud har blivit lite dåligt men den har fler kanaler än jag behöver och övriga fungerar fint. Har kalibrerat den då och då, utan större problem eller variationer. Men härromdagen efter jag kalibrerat en av pumparna fick jag idén att testa så den doserar rätt oxå, sagt och gjort ställde in den nykalibrerade  pumpen på 20ml 5min senare, den doserar då 24ml.... Provar kalibrera om, samma sak.... Provar då stoppa kalibreringen vid c:a 85ml istället för 100ml och då doserar den 20ml... Testade idag en av de andra pumparna(som oxå är hyfsat nyligen kalibrerad), skulle dosera 45ml, men gav 50ml....

Den doserar sannolikt hyfsat jämt, men alltså 10-20% mer än den ska....

Kan det vara någon form av räknefel i styrningen? Isåfall blir själva kalibreringsprocessen lite klurig....

Någon som varit med om liknande? Att det inte är en kvalitetdospump vet jag men det känns som ett konstigt fel.... 

Tyvärr är detta nog vad du får räkna med när det är brushed DC motorer som är gamla. Jag har haft denna pump för länge sen o själva koden bakom är nog inte felaktig(fast vem vet, men det låter helt enkelt osannolikt). Sen finns ju ett fel i mätglaset med, men såklart inte på 15 ml, så det förklarar ju inte ett så stort fel.  Jag tror det enda är att prova med en ganska ny sådan maskin. 

 

/Jonas

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan, MattiasN sa:

Har precis bytat en av pumparna och en är gammal, samma fel på båda ungefär, men om de var slitna borde väl ändå kalibreringen korrigera för det alternativt att doserna blir ojämna, de doserar ju jämt, samma varje gång när de kalibreras och samma mängd även i schemat.... Verkar som styrningen liksom räknar fel på hur mycket pumparna ska gå för en viss mängd...

du har dock ej bytt själva motorn? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Lasse sa:

Är det kraftiga koncentrationer du doserar och långa sugvägar? kallibrerar du med vatten eller mediat du skall dosera - har du samma suglängd?

 

MVH Lasse

Kalibrerar med samma lösningar och samma suglängd, flyttar bara utloppet lite till mätglaset. 

Men det är vanlig balling så nån ml hit och dit spelar inte så stor roll egentligen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, jonasroman sa:

Tyvärr är detta nog vad du får räkna med när det är brushed DC motorer som är gamla. Jag har haft denna pump för länge sen o själva koden bakom är nog inte felaktig(fast vem vet, men det låter helt enkelt osannolikt). Sen finns ju ett fel i mätglaset med, men såklart inte på 15 ml, så det förklarar ju inte ett så stort fel.  Jag tror det enda är att prova med en ganska ny sådan maskin. 

 

/Jonas

 

 

Ja det är väl det mest logiska nu när du säger det, motorerna till pumparna har blivit slitna, har ju bara bytt pumphuvud...

 

Synd Dosetronic är så förbaskat dyr, men hade varit mumma ihop med Alkatronicen.... ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

Saltvattensguiden


Organisationsnummer: 802438-6222
E-post: admin@saltvattensguiden.se


  • Ordförande: nike83
  • Kassör: Tribiani
  • Tekniskt ansvarig: ormet
  • Medlemsansvarig: kaptenen
  • Annonsörsansvarig: danne031
  • Våra betalningsalternativ


  • Swish: 123 268 41 16
  • PayPal: kassor@saltvattensguiden.se
  • Bankgiro: 220-3503

  • Aktuell programversion


    IPS Community Suite 4.4.10
    Tapatalk 1.6.3

    ×
    ×
    • Create New...