Gå till innehåll

Uppstart av 600liters kar!?


SkUrT

Rekommenderade inlägg

HEJ!!

Jag har en fråga till er som sitter inne med lite information. Det e så att jag har ett 170liters lkar just nu men hade tänkt mej till sommaren att strta upp ett 600liters kar som bara står där hemma. Som det e nu så har jag cirka 30kg levande sten men det sägs att levande stenen är drivkraften till akvariumet. Men tror ni det skulle kunna fungera med 30kg levande sten i början och så lägger man in nytt var/varannan vecka.

Tacksam för svar!!

MVH/Ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte spara ihop pengarna som behövs för att kunna köpa all sten på en gång och köra igång akvariet först då istället för att varannan vecka köpa sten och lägga i?

Risken är att du får nystartsymtom varje gång du lägger i ny sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök undvika satsa pengarna faxestenen, har själv provatfaxe tidigare och det är svårt att få den snygg(mina kalkalger verkde inte gilla den). Dessutom är den inte "levande"med behövliga smådjur och bakterier.

Du kan säkert få tag i begagnad levandesten billigt av någon så slipper du inkörningsproblemen.

Bengan på Marinakvariet i Göteborg brukar dessutom ofta ha inkörd levandesten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har ju somsagt ett 170 liters och där har jag lagt in faxestan typ 15kg fick kalkalger på dem erfer en vecka!! så om man köper ingånget vatten och lägger till det vatten jag har nu så tror jag att det skulle funka men e inte säker så det e därför jag frågar er som vet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att man kan grunda med faxesten och lägga levande sten ovanpå. Ls är inte ett måste och som nedbrytare är den överskattad. Det finns andra sätt att ta hand om nitrat, Zeolit, Nitratfilter och mot fosfaten använder man någon sort av fosfatremover (Coralife, Rowaphos) Kalkalger kommer förr eller senare att täcka faxen och då ser den ut som Ls. OBS! inget ljus förän du har fått ner nitratnivån och fosfaten och sen om du inte har för bråttom så börja med ett lysrör typ Triton, Powerglo de först veckorna för att få fart på kalkalgerna. och sedan när allt verkar bra då kan du börja belysa karet med starkare ljus men starta försiktigt och öka tiden efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara rätt stor skillnad på LS! Den lätta och porösa ger bäst "filtreringseffekt" dom mera Kompakta LS kanske inte filtrerar bättre än faxe .. Att grunda med faxe är ju inte så dumt trotts allt!!

Själv skulle jag nog försöka komma upp i minst 10% LS iallafall.(kanske gammalt tänkande)

Själv använder jag även Rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...