Gå till innehåll

Snigelbeteende...


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag köpte för en vecka sedan 2 stora turbosniglar (ev Turbo fluctuosa) för att bekämpa en mycket jobbig rödalge (de hade inte fler och jag har försökt få tag på dem i 4 månader). De har mest legat stilla och nu tror jag att en har dött. Den andra sitter på glaset stilla uppe vid ytan och verkar inte vilja äta. De satt även vid ytan i affären.

Är det någon som vet varför de beter sig så? Jag koppade in dem under 6 timmar men jag vet att affärsinnehavaren säger att man mer eller mindre kan slänga i sniglarna direkt i burken så problemet kan mycket väl ha uppstått hos honom. Den ena snigeln åt ca tio minuter direkt efter introduktionen och då fick jag bekräftat att de faktiskt äter denna rödalge.

Kan det ev bero på värme (jag vet att den Mexikanska varianten är känslig för höga temperaturer) eller att butiken hivade i dem direkt i sitt mycket saltfattiga vatten?

Finns antagligen inget att göra men jag ville ändå höra med er eftersom denna alge ställer till så mycket problem för mig och jag vet inte när jag kan få tag på nya.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behöver inte vara något fel på dem heller.. sniglar är konstiga ibland ;)

de två senaste jag köpte (Tectus) beter sig lite mysko.. en har käkat ren en hel sten, den andra satt uppe vid ytan bra länge utan att röra sig. men efter några dagar så ser man ett 3dm långt "streck" i algerna där han har mumsat.

och nu är det den andra som sitter helt still :P

så avvakta och se vad de hittar på. har även hört att de kan sitta still under längre perioder när de bygger på sina skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror i sådana fall att salthalten ställer till det. Har de varit i låg salthalt skall man nog acklimatisera dem under flera dagar (beror på hur stor skillnad det är mellan karen).

Själv slänger jag alltid i mina direkt och ingen har (ännu) dött. Men jag och honom/de jag handlar med har ganska lika salthalt i karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbosniglar jag har haft genom åren har gjort så där ibland (långt efter invänjning) . Sitter vid ytan och ibland till och med ovanför. Sen drog de igång med sitt idoga arbete igen. Kanske bara ville se lite mer av världen... Så jag är inte lika säker på att du fått dåliga sniglar eller vant in dem för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...