Dimorb Postat 19 juli 2020 Postat 19 juli 2020 (ändrat) Har en gigantisk gonipora som har börjat å dö på olika platser i vävnaden. Om det inte stoppar upp måste jag dela upp den. Problemet är bara att den växer över flera stenar som är cementerade med andra stenar i revet.. undrar därför om det är någon som vet om något verktyg - helst någon form av elektrisk/våtdel - som kan användas för att skära ut koraller som sitter fast i akvarie.. allra helst utan att behöva sänka ner vattennivån. Hoppas att det finns något och att någon vill svara på detta. Ändrat 19 juli 2020 av Dimorb Citera
wrang Postat 19 juli 2020 Postat 19 juli 2020 Skulle tagit ett kakelsåg wire eller ett vanligt bågfilsblad Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Dimorb Postat 27 juli 2020 Författare Postat 27 juli 2020 Men är inte sågblad ofta bimetall av t.ex. koppar?? Ser dåligt ut för korallen och må nog ta den ut för att den inte ska förgifta/skräpa ner för mycket.. Citera
Lasse Postat 28 juli 2020 Postat 28 juli 2020 https://www.stanleyworks.se/products/detail/Produkter/HANDVERKTYG/Handsågar+/Sågblad+/Stanley®+Rubis+Bågfilsblad-+300mm+-+24+tänderfwdslashtum MVH Lasse Citera
OR20 Postat 13 augusti 2020 Postat 13 augusti 2020 Bågfilsblad brukar fungera väldigt bra för att kapa kalksten/koraller. Själv använder jag det för att skapa flata ytor på stenar så att de står stabilt. Skulle du vara orolig för att använda bågfilsblad i ditt kar så vill jag minnas att Maxspect har en handsåg som de kallar "coral handsaw" som du kan använda under vatten utan problem. Citera
Dimorb Postat 13 augusti 2020 Författare Postat 13 augusti 2020 4 timmar sedan, OR20 sa: Bågfilsblad brukar fungera väldigt bra för att kapa kalksten/koraller. Själv använder jag det för att skapa flata ytor på stenar så att de står stabilt. Skulle du vara orolig för att använda bågfilsblad i ditt kar så vill jag minnas att Maxspect har en handsåg som de kallar "coral handsaw" som du kan använda under vatten utan problem. Tack. Skall söka på den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.