MattiasN Postat 18 maj Postat 18 maj Jag vill minnas att Claude på FM menade att flour på något sätt hade med jod att göra, något om att låga flour-värde gjorde att jod inte kunde tas upp (eller oxidera??) Och därmed gav lågt flour högt jod... 1 Citera
nike83 Postat fredag vid 12:48 Författare Postat fredag vid 12:48 Blev en lite längre film idag. 3 Citera
Lasse Postat fredag vid 13:07 Postat fredag vid 13:07 Ser att du dras med samma typ av "cyano" i sand och på glas som jag har haft i nästan två år nu. Har fällt med CaCO3 mjöl som jag rört i ett glas med vatten från skummarkoppen. Det gör inte läget värre - när jag körde varje vecka så gick Cyanon tillbaka. Har stoppat för tillfället. MVH Lasse 1 Citera
nike83 Postat fredag vid 14:57 Författare Postat fredag vid 14:57 1 timme sedan, Lasse skrev: Ser att du dras med samma typ av "cyano" i sand och på glas som jag har haft i nästan två år nu. Har fällt med CaCO3 mjöl som jag rört i ett glas med vatten från skummarkoppen. Det gör inte läget värre - när jag körde varje vecka så gick Cyanon tillbaka. Har stoppat för tillfället. MVH Lasse jag har försökt att "vänta ut" cyanon, men det verkar inte funka. enligt Oceamo så har jag mycket organiskt material i vattnet och ska skumma blött och göra vattenbyte. Citera
Lasse Postat fredag vid 15:48 Postat fredag vid 15:48 43 minuter sedan, nike83 skrev: jag har försökt att "vänta ut" cyanon, men det verkar inte funka. enligt Oceamo så har jag mycket organiskt material i vattnet och ska skumma blött och göra vattenbyte. Vad är ditt SAC254 värde? Mitt är för närvarande 16,55/m Jag har fått ner det från 18,55 med hjälp av fällning och oxidator. Den här mätmetoden är rätt ny så det är svårt att säga vad den betyder just nu. Intressant att veta ditt värde. MVH Lasse 1 Citera
nike83 Postat igår vid 11:29 Författare Postat igår vid 11:29 On 2025-06-06 at 17:48, Lasse skrev: Vad är ditt SAC254 värde? Mitt är för närvarande 16,55/m Jag har fått ner det från 18,55 med hjälp av fällning och oxidator. Den här mätmetoden är rätt ny så det är svårt att säga vad den betyder just nu. Intressant att veta ditt värde. MVH Lasse 8,35. så du har rätt mycket mer än jag. de har satt 2-8 som idealt värde. Citera
Lasse Postat igår vid 12:29 Postat igår vid 12:29 Intressant - några andra som har använt Oceamo den sista tiden (sen i höstas) och som har SAC254 värden? Vad är era och har ni Cyano? Att döma av bilderna så är ditt problem större än mitt - trots ett högre värde. Kör du någon organisk kolkälla? MVH Lasse 1 Citera
nike83 Postat 18 timmar sedan Författare Postat 18 timmar sedan 6 timmar sedan, Lasse skrev: Intressant - några andra som har använt Oceamo den sista tiden (sen i höstas) och som har SAC254 värden? Vad är era och har ni Cyano? Att döma av bilderna så är ditt problem större än mitt - trots ett högre värde. Kör du någon organisk kolkälla? MVH Lasse ingen kolkälla alls. var länge sedan jag körde, och då var det för att försöka reglera näringsämnena. körde bara en kort stund. hade cyanon innan också. 1 Citera
MichaelE Postat 7 timmar sedan Postat 7 timmar sedan On 6/6/2025 at 4:57 PM, nike83 said: jag har försökt att "vänta ut" cyanon, men det verkar inte funka. enligt Oceamo så har jag mycket organiskt material i vattnet och ska skumma blött och göra vattenbyte. Har du provat chemiclean än? Funkar väldigt bra och verkar inte ha några nämnvärde negativa effekter. Ozon skulle också kunna vara ett bra alternativ om du har mycket organiskt material i vattnet då det oxideras. Citera
nike83 Postat 4 timmar sedan Författare Postat 4 timmar sedan 3 timmar sedan, MichaelE skrev: Har du provat chemiclean än? Funkar väldigt bra och verkar inte ha några nämnvärde negativa effekter. Ozon skulle också kunna vara ett bra alternativ om du har mycket organiskt material i vattnet då det oxideras. jorå, men cyanon kommer tillbaka efter någon månad. jag är inte övertygad om att cyanon orsakas av organiskt material Citera
Lasse Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan (ändrat) Chemiclean är en antibiotika - erythromycin trots tillverkarens bortförklaringar. De har sagt att det är "not erythromycin succinate" vilket verkar vara sant eftersom analyser i Tyskland har visat att det är erythromycine sulfate. Se här eller i denna tråd från 2012 Ett vanligt trick i den här branschen. Det samma gäller Vibrant som såldes som ett bakteriellt preparat mot alger men i verkligheten var en algicid Chemiclean och liknande produkter baserade på antibiotika skall inte användas i akvarium på grund av risken för bildande av bakteriestammar som är resistenta mot antibiotika. Är förbjudet att använda produkter som innehåller antibiotika utan recept i Sverige - och därmed också förbjudet att sälja. Använd inte - och gör inte reklam för produkter - som inte är lagliga att använda i Sverige. Jag vill inte läsa mer artiklar om att akvariehobbyn orsakar den eller den skadan på naturen eller använder det eller det förbjudna ämnet. Det räcker med guldfiskar som rymt eller malar som förmodas satts ut av akvarister. I malfrågan var det en nordamerikansk mal som inte finns i akvarier och hade satts ut för sportfiske men det hindrade inte angrepp på akvariehobbyn.. MVH Lasse Ändrat 2 timmar sedan av Lasse 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.