Jump to content

Recommended Posts

4 timmar sedan, jeber said:

ska bli kul att höra vad du tycker :)

60 %. Inte direkt tyst enligt mig 

Video

EDIT Försöker lära mig hur jag kopierar in en Youtube video i ett inlägg... 

Edited by Kim Rosenqvist

First impressions 
Mina maxspect gyres var både mer kraftfulla och tystare. Vet inte om det har med magnet och glastjocklek att göra, men Red sea rekommenderar två 25or till mitt kar, ett reefer 350... 

Ingen av dom två kontrollerna går att koppla upp till wifi. 
Det består av tre steg typ 
1. Koppla telefonen till kontrollen, check. 
2. Koppla kontrollen till wifi, check. 
3. Ladda ner mjukvaruuppdatering till kontrollen, fail. 
Den ena kontrollen syns i appen, men att den saknar uppkoppling. Den andra dyker inte upp alls. Har kommenterat i Red seas fb-grupp samt sökt online, verkar vara många med samma problem där Red sea fått skicka nya kontroller... 

Sen vet jag inte om det har med uppkopplingsproblematiken att göra, men alla andra produkter har jag kunnat installera via 2,4ghz kanalen men sen ändå hitta i efterhand via 5ghz kanalen (som jag i regel använder). 
Men när jag bytte till 5ghz fick jag en notis från Red sea att jag tappade uppkopplingen (som den ändå säger att jag inte har?). 

Detta kan vara min absolut största besvikelse av alla mina teknikköp. 

Någon som har koll på konsumenträtt när varan delvis inte fungerar som den ska? Jag har ju testat produkten men den levererar inte det som utlovas enligt mig. 

Screenshot_20201015-191225_ReefBeat.jpg.08f2f0f4f32d8ba1f1c3ecaa8e564551.jpg
Screenshot_20201015-191404_ReefBeat.jpg.613b2ba98fb33a2770b6fd2af56ed62b.jpg
Screenshot_20201015-191913_ReefBeat.jpg.09abc5677303e6fa4e959511df3abec3.jpg

Det ska ju gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka om inte produkten är som den ska, finns väl något distansavtal som gäller. Tråkigt när man lägger ut massor med pengar på teknik som man tror är bra. Hoppas du får rätt på det eller pengar tillbaka

19 timmar sedan, jeber said:

Det ska ju gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka om inte produkten är som den ska, finns väl något distansavtal som gäller. Tråkigt när man lägger ut massor med pengar på teknik som man tror är bra. Hoppas du får rätt på det eller pengar tillbaka emoji6.png

Har tjafsat med Red sea via mail idag. De kommer skicka två nya kontroller. De var faktiskt ganska snabba på det. Förmodligen ett känt och vanligt förekommande problem. 

Den högljudda pumpen var dom inte lika pigga på att ersätta. Vad mig ta isär och sätta ihop den igen under vattenytan, samt skaka den för att få ut alla eventuella luftbubblor. Sagt och gjort. Men ingen skillnad. 

Har nu kommit överens om att vänta en vecka och se om det blir bättre. Flera andra som sagt att det kan ta en tid att "köra in" nya pumpar. 

Är dock tveksam kring att vänta... Känns som att varje gång jag kommer rengöra pumpen så kommer den återgå till samma ljudnivå. Man har ju ändå lagt ut lite pengar och vill inte behöva nöja sig med mindre än perfekt. 

Alla skriver ju om hur tysta deras reefwaves är, vilket egentligen bara styrker mitt argument om att det är fel på min ena pump som är högljudd 😅

Har även snackat med företagsakvarium som sagt att de ska försöka hjälpa mig om det inte blir bättre, men de måste ju göra det enligt "protokollet" för att bli ersatta från leverantören. 

Vi får se. Blev hur som helst inte den smekmånad jag önskade mig 👎

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Har tjafsat med Red sea via mail idag. De kommer skicka två nya kontroller. De var faktiskt ganska snabba på det. Förmodligen ett känt och vanligt förekommande problem. 

Den högljudda pumpen var dom inte lika pigga på att ersätta. Vad mig ta isär och sätta ihop den igen under vattenytan, samt skaka den för att få ut alla eventuella luftbubblor. Sagt och gjort. Men ingen skillnad. 

Har nu kommit överens om att vänta en vecka och se om det blir bättre. Flera andra som sagt att det kan ta en tid att "köra in" nya pumpar. 

Är dock tveksam kring att vänta... Känns som att varje gång jag kommer rengöra pumpen så kommer den återgå till samma ljudnivå. Man har ju ändå lagt ut lite pengar och vill inte behöva nöja sig med mindre än perfekt. 

Alla skriver ju om hur tysta deras reefwaves är, vilket egentligen bara styrker mitt argument om att det är fel på min ena pump som är högljudd 😅

Har även snackat med företagsakvarium som sagt att de ska försöka hjälpa mig om det inte blir bättre, men de måste ju göra det enligt "protokollet" för att bli ersatta från leverantören. 

Vi får se. Blev hur som helst inte den smekmånad jag önskade mig 👎

känner igen känslan, hoppas den skärper till sig och att du blir nöjd! Jag köpte 350 gyre pumpar och kör dem på 10 % låter ingenting på så låg %. 

känner igen känslan, hoppas den skärper till sig och att du blir nöjd! Jag köpte 350 gyre pumpar och kör dem på 10 % låter ingenting på så låg %. 
Nä, så lågt låter inte dessa någonting heller men tycker själv att det känns tråkigt att behöva överdimensionera fotavtrycket bara för att köra så lågt utifrån ljudnivån, särskilt när alla säger hur tysta dessa är

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Utöver pumparna så är det väl inte jättemycket som har hänt den senaste veckan. Den ena brummar på ljudligt fortfarande. Grrr... 

Har doserat upp spårämnen utifrån FM icp. Kör ju som sagt balling utan spårämnen då jag ligger lite högt på koppar och aluminium. Ska se om jag kan få ner dessa med naturlig förbrukning innan jag gör något annat. Även molybden var som sagt högt, hoppas på en långsiktig dalande effekt där med. 

Fortfarande en del cyano i refugium dsb. Jag stör det en del när jag kan

Men eftersom det är omvänt ljusschema sover jag ju under cyanons aktiva del av dygnet, så det blir väl sent på kvällen och tidigt på morgonen. 

Kommer behöva rensa lite chaeto igen då den nu tjocka mattan gör det svårare att blåsa ut cyanon. 

Måste säga att jag är riktigt imponerad över ai prime fuge som refugiumlampa. 

Även mitt fraggkar som har ny fragghyllan av vit egg crate har börjat få lite cyano-liknande växtlighet. Har haft det vid ett tidigare tillfälle och det löstes av sig själv med tiden, jag stör och bevakar, så får vi se 😊

Ph har ökat parallellt med att chaetomattan blivit tjockare (en antagen anledning). 

Fick idag en varning att den låg för högt (då 8.38), har bara vakt att tro att det inte bör vara någon verklig fara. Men ska bevaka och som sagt rensa lite chaeto. 

Ska ta lite vattenvärden imorgon igen. Hade varit lite slarvig med att inte mäta kh på nästan en vecka, men den låg som tur stabilt, hade ökat 0.1 sen senaste mätningen. 

Mina acans ser faktiskt fluffigare ut för varje dag som går. Mycket tillfredsställande att se! 👍 

• Like 2