March 22, 20242 yr 15 hours ago, Oscarhaglund said: Då har du hälften så mycket fosfat som ett akvarium som ser ut såhär. Får en att fundera på hur stor roll det egentligen spelar… Många variabler att ta hänsyn till. Det är en viss skillnad på ett nystartat kar och det på bilden som troligtvis har varit igång i väldigt många år och har en helt annan balans och microliv. I ett kar med massa koraller, inkörd Sten osv osv hade jag inte tyckt att 0.7 hade varit något att bry sig om men insetts fallet så finns det inte mycket som kan konkurrera med snabbväxande organismer som alger.
March 22, 20242 yr 2 hours ago, MichaelE said: Många variabler att ta hänsyn till. Det är en viss skillnad på ett nystartat kar och det på bilden som troligtvis har varit igång i väldigt många år och har en helt annan balans och microliv. I ett kar med massa koraller, inkörd Sten osv osv hade jag inte tyckt att 0.7 hade varit något att bry sig om men insetts fallet så finns det inte mycket som kan konkurrera med snabbväxande organismer som alger. Det har du ju absolut rätt i.
May 21, 20242 yr Såg att du lagt ut till försäljning, hur kommer det sig har det vart för mycket strul?
May 28, 20242 yr Jättetråkigt att hörs! Ditt kar var ett av de som jag verkligen såg fram emot att få se växa! Jg har själv haft en liten dipp och det ian vara svårt att balansera karet med allt som händer/andra intressen. Hoppas intresset kommer tillbaka i framtiden!
May 29, 20242 yr Author On 2024-05-28 at 14:14, OR20 skrev: Jättetråkigt att hörs! Ditt kar var ett av de som jag verkligen såg fram emot att få se växa! Jg har själv haft en liten dipp och det ian vara svårt att balansera karet med allt som händer/andra intressen. Hoppas intresset kommer tillbaka i framtiden! Det blir för jobbigt med så stor kar special nu på sommar man är så mycket ute med familjen, långa semester!!! Nu förstått varför hade så svårt med så höjd nitrate och fosfat, sanden var så smutsig och sten också.Det var fel från början att använda min gamla sand blandat med nya ( hade min gamla ca. 60kg i en stor balja över 1,5 år.Försökte jag skölja den med kran vatten med ändå hjälpte inte.Hade jag kört bara ny levande sand skulle inte vara så kaos. ändå från 2,5 till 0,14 fosfat sist men nitrate aldrig var under 75. Edited May 29, 20242 yr by niki68
October 14, 20241 yr Author 3 timmar sedan, jarecki68 skrev: Hej! Har du fått sålt akvariet?🙂 Mvh jarecki Tjena! Akvarium finns kvar, men har flyttat mina annonser, kör dem på andra sidor. Det verkar att är lite för svårt att hitta en ny ägaren, men bara avvaktar med någon som har lite store vardagsrum🙏 Edited October 14, 20241 yr by niki68
October 23, 20241 yr Det här borde ju vara ett grymt akvarium för ett offentligt akvarium. Men de kanske inte handlar på forum?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.