MichaelE Posted March 22 Share Posted March 22 15 hours ago, Oscarhaglund said: Då har du hälften så mycket fosfat som ett akvarium som ser ut såhär. Får en att fundera på hur stor roll det egentligen spelar… Många variabler att ta hänsyn till. Det är en viss skillnad på ett nystartat kar och det på bilden som troligtvis har varit igång i väldigt många år och har en helt annan balans och microliv. I ett kar med massa koraller, inkörd Sten osv osv hade jag inte tyckt att 0.7 hade varit något att bry sig om men insetts fallet så finns det inte mycket som kan konkurrera med snabbväxande organismer som alger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarhaglund Posted March 22 Share Posted March 22 2 hours ago, MichaelE said: Många variabler att ta hänsyn till. Det är en viss skillnad på ett nystartat kar och det på bilden som troligtvis har varit igång i väldigt många år och har en helt annan balans och microliv. I ett kar med massa koraller, inkörd Sten osv osv hade jag inte tyckt att 0.7 hade varit något att bry sig om men insetts fallet så finns det inte mycket som kan konkurrera med snabbväxande organismer som alger. Det har du ju absolut rätt i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted April 9 Author Share Posted April 9 (edited) Edited April 9 by niki68 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted April 9 Author Share Posted April 9 Tips vilken färg på refugium led ska man köra , chato i sump ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted April 10 Author Share Posted April 10 dags att börja dosera dem två flaskorna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarr Posted May 21 Share Posted May 21 Såg att du lagt ut till försäljning, hur kommer det sig har det vart för mycket strul? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted May 28 Author Share Posted May 28 Ja har slutat med salt !!! 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OR20 Posted May 28 Share Posted May 28 Jättetråkigt att hörs! Ditt kar var ett av de som jag verkligen såg fram emot att få se växa! Jg har själv haft en liten dipp och det ian vara svårt att balansera karet med allt som händer/andra intressen. Hoppas intresset kommer tillbaka i framtiden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarr Posted May 29 Share Posted May 29 Fick du det sålt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted May 29 Author Share Posted May 29 2 timmar sedan, Oscarr skrev: Fick du det sålt? Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted May 29 Author Share Posted May 29 (edited) On 2024-05-28 at 14:14, OR20 skrev: Jättetråkigt att hörs! Ditt kar var ett av de som jag verkligen såg fram emot att få se växa! Jg har själv haft en liten dipp och det ian vara svårt att balansera karet med allt som händer/andra intressen. Hoppas intresset kommer tillbaka i framtiden! Det blir för jobbigt med så stor kar special nu på sommar man är så mycket ute med familjen, långa semester!!! Nu förstått varför hade så svårt med så höjd nitrate och fosfat, sanden var så smutsig och sten också.Det var fel från början att använda min gamla sand blandat med nya ( hade min gamla ca. 60kg i en stor balja över 1,5 år.Försökte jag skölja den med kran vatten med ändå hjälpte inte.Hade jag kört bara ny levande sand skulle inte vara så kaos. ändå från 2,5 till 0,14 fosfat sist men nitrate aldrig var under 75. Edited May 29 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted June 1 Author Share Posted June 1 (edited) Karet är tomt Edited June 1 by niki68 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarr Posted June 18 Share Posted June 18 Har du fått det sålt än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted June 18 Author Share Posted June 18 2 minuter sedan, Oscarr skrev: Har du fått det sålt än? Nej !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted June 18 Author Share Posted June 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts