wrang Posted February 11 Share Posted February 11 (edited) Ja den algreaktorn borde räcka och hålla dina värden ok, när du väl fått ner dem. edit det borde den göra då den är spetsad för C30 model is for systems of 950-1900liters (250-500 US gallons) in volume. Edited February 11 by wrang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrang Posted February 12 Share Posted February 12 Kanske en grotech MAB220 skulle funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 13 Author Share Posted February 13 15 timmar sedan, wrang skrev: Kanske en grotech MAB220 skulle funka Jag kör en sånt mb220 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 13 Author Share Posted February 13 (edited) dem har blivit så stora , nästa vecka kommer in sista fisken vi få se om det händer saker, annars tänker ta ut från karet alla mina 8-9 pelare och lägga i kylan några dagar tills allt är död Edited February 13 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KMG Posted February 14 Share Posted February 14 Som @MichaelE sa så kommer GFO i lite större lass klippa ner kislet. Har varit med om samma. Fick envisas med det ett par månader. Beträffande glasrosor och levande sten föreslår jag att du nästa gång lånar/får/köper från någon privatperson som inte har glasrosor. Bra årstid att snabbt ta död på skiten i kylan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 14 Author Share Posted February 14 (edited) 37 minuter sedan, KMG skrev: Som @MichaelE sa så kommer GFO i lite större lass klippa ner kislet. Har varit med om samma. Fick envisas med det ett par månader. Beträffande glasrosor och levande sten föreslår jag att du nästa gång lånar/får/köper från någon privatperson som inte har glasrosor. Bra årstid att snabbt ta död på skiten i kylan. Jag kör rowaphos !! Du menar att ta bort allt Sten pelare ute i kylan?Problemet är att jag kan inte ta bort avrinning boxen som är klädd i sten och finns glasrosor på den och på sanden Edited February 14 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarhaglund Posted February 14 Share Posted February 14 Med så mycket glasroser kan det vad jag förstår sitta i rören också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 15 Author Share Posted February 15 8 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Med så mycket glasroser kan det vad jag förstår sitta i rören också 100% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 15 Author Share Posted February 15 (edited) 3D printed trident och cor15 pump Edited February 15 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tonyholm Posted February 15 Share Posted February 15 Varför inte testa: https://saltivast.se/sv/lagre-djur/sniglar/berghia-sp.html Har ingen egen erfarenhet men många påstår att de är grymma att äta glasrosor. Om det skulle funka så spar det en del jobb.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 19 Author Share Posted February 19 (edited) On 2024-02-15 at 17:20, Tonyholm skrev: Varför inte testa: https://saltivast.se/sv/lagre-djur/sniglar/berghia-sp.html Har ingen egen erfarenhet men många påstår att de är grymma att äta glasrosor. Om det skulle funka så spar det en del jobb.. Tack, har lagt för två veckor sen 2st. men dem var så små och dyra ,försvann i stora karet vet inte om mina fiskar har tagit som lunch dem Edited February 19 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 19 Author Share Posted February 19 (edited) Klara sig phalaena i karantän runt 14 dagar utan sand på botten? Hämtar på onsdag från butiken har varit där minst 2 veckor. Edited February 19 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaptenen Posted February 19 Share Posted February 19 Jag har haft V.Puellaris i karantän utan sand i 3v utan problem. Den är dock välgödd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 19 Author Share Posted February 19 5 timmar sedan, kaptenen skrev: Jag har haft V.Puellaris i karantän utan sand i 3v utan problem. Den är dock välgödd. Ok tack !!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 25 Author Share Posted February 25 (edited) ommöblering i sumpen , laggt cheato i första delen av sumpen ( ca.30x30cm )brevid filterrulle , med en kam på glaset till nästa fack . Tänker köpa en starkare chato lampa den som jag har nu är bara på 8W blå/vit men den ska vara på dag och natt. Edited February 25 by niki68 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 26 Author Share Posted February 26 Nya test på gång sist var 1/1-2024 (2,5och 75). nubfosfat 1,30-1,35 och nitrate 75 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 28 Author Share Posted February 28 köptes 3 berghia till ska försöka lägga dem på kvällen när ljuset är stängt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarhaglund Posted February 28 Share Posted February 28 Du ska inte prova att odla dem i en separat låda med ett par stenar med glasrosor tills de lagt ägg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiwi11 Posted February 28 Share Posted February 28 Jag köpte en molly miller blenny & mins glasrosor börjar försvinna nu Går att ha flera tillsammans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted February 29 Author Share Posted February 29 On 2024-02-28 at 15:03, Oscarhaglund skrev: Du ska inte prova att odla dem i en separat låda med ett par stenar med glasrosor tills de lagt ägg? nej har inte tid för att odla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaptenen Posted February 29 Share Posted February 29 Hittade den här artikeln när jag sökte lite som ändå kändes läsvärd: https://www.saltyunderground.com/article/6-berghia-nudibranch-the-natural-choice-for-aiptasia-control#jump-g Om jag skulle varit du skulle jag iaf provat att odla dem för att öka chanserna att lyckas i displayen med en "mass dumping event" om några månader. Parallellt med det så "kurerar" du sten genom en "berghia karantän" så de inte behöver vara i displayen på en gång. Så stort kar med så många intressenter kan göra livet tufft för dem små. Förstår dock att det kan vara svårt med scapen och mängden sten osv för att få det att funka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarhaglund Posted February 29 Share Posted February 29 4 hours ago, niki68 said: nej har inte tid för att odla Handlar inte om att odla utan att ha dem i en miljö där de inte blir uppätna tills de är tillräckligt många så det inte gör något om några stycken går åt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted March 13 Author Share Posted March 13 (edited) svårt att hitta plats i sumpen ska försöka dela i 3 mindre påsar Edited March 13 by niki68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niki68 Posted March 21 Author Share Posted March 21 Fosfat sakta neråt med nitrate ligger fortfarande på 0,75. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscarhaglund Posted March 21 Share Posted March 21 Då har du hälften så mycket fosfat som ett akvarium som ser ut såhär. Får en att fundera på hur stor roll det egentligen spelar… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts