Gå till innehåll

keramikkoraller


drakfisk

Rekommenderade inlägg

Hej igen är det någon som vet vad det är för sorts keramik man använder till att göra levandesten med blev sugen på att själv klä i ytavriningen med sådant hatar att se glaset . ja fråga på klownfisken men han kunde inte svarapå det . kanske lite tjatig om detta men man vill ju vara nöjd om man ska skicka bilder på sg forumet

perfecsionist är som att vara idiot förklarad

MVH CONNY / DRAKFISK-respekt :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote har fel levande blir den genom ympning från andra levande stenar. Jag känner den som tillverkar riffkeramik men processen (blandningen) är mycket hemlig. Knepet är att få den så porös genom en spec. blandningsmetod, när smeten är klar formas den för hand och brännes därefter i stora ungnar i 1200C en mycket energikonsumerande process. Detta är så närma levande sten man kan komma och många gånger t.om. bättre (ur baktsynpunkt) men naturligtvis så finns inte alla oväntade kryp (både välkomna och ovälkomna) som man får med naturlig levande sten. Jag tycker riffkeramik är ett utmärkt material som spar en hel del rovdrift av levande sten. Jag tror dock efter att ha sett processen i Rostock att det är omöjligt att eferlikan utan avsevärda industriella resuser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote har fel levande blir den genom ympning från andra levande stenar. Jag känner den som tillverkar riffkeramik men processen (blandningen) är mycket hemlig. Knepet är att få den så porös genom en spec. blandningsmetod, när smeten är klar formas den för hand och brännes därefter i stora ungnar i 1200C en mycket energikonsumerande process. Detta är så närma levande sten man kan komma och många gånger t.om. bättre (ur baktsynpunkt) men naturligtvis så finns inte alla oväntade kryp (både välkomna och ovälkomna) som man får med naturlig levande sten. Jag tycker riffkeramik är ett utmärkt material som spar en hel del rovdrift av levande sten. Jag tror dock efter att ha sett processen i Rostock att det är omöjligt att eferlikan utan avsevärda industriella resuser.

menar du att man kan starta upp ett kar med endast ett par kilo LS och resten med keramik?

låter som det isåfall är en mycket lång process.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har som vanligt rätt. Jag tror att det är bättre med riffkeramik och en mindre mängd mycket högkvalitativ levande sten än en stor mängd halvtaskig havldöd (vilket är mycket vanligt i dag).

Mitt första 3000l kar startade jag på detta sätt men då fanns inte riffkeramik utan jag var i Danmark och hämtade faxesten (fosila rev).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej Ingvar receptet är inte så hemligt orkar man så är det bara att skicka en bit till Bara mineraler som tillverkar tegel o ler kross så tar dom ett prov jag har fått leran som dom använder och väntar nu på besked om den sk porösa ingridiensen som blandas i . vad ja tror är vanlig gips med vulkansand det använder vi när vi putsar utsmyckningar på slott o kyrkor . kanske är dolomit en väldigt hård sten i kross o sand utförande som också vi blandar till när vi gör speciella tegel stenar . Vi handlar allt från tyskland o danmark . MYCKE KALLAS FÖR HEMLIGT MEN ÄR MAN INTRRESSERAD SÅ KNÄCKER MAN DET MESTA . MVH DRAKFISK (CONNY)

GER MEJ ALDRIG SKA GÅ ATT GÖRA EGNA SAKER TILL SALTVATTEN OCKSÅ INTE BARA TILL SÖTVATTEN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Ingvar receptet är inte så hemligt orkar man så är det bara att skicka en bit till Bara mineraler som tillverkar tegel o ler kross så tar dom ett prov jag har fått leran som dom använder och väntar nu på besked om den sk porösa ingridiensen som blandas i . vad ja tror är vanlig gips med vulkansand det använder vi när vi putsar utsmyckningar på slott o kyrkor . kanske är dolomit en väldigt hård sten i kross o sand utförande som också vi blandar till när vi gör speciella tegel stenar . Vi handlar allt från tyskland o danmark . MYCKE KALLAS FÖR HEMLIGT MEN ÄR MAN INTRRESSERAD SÅ KNÄCKER MAN DET MESTA . MVH DRAKFISK (CONNY)

GER MEJ ALDRIG SKA GÅ ATT GÖRA EGNA SAKER TILL SALTVATTEN OCKSÅ INTE BARA TILL SÖTVATTEN

:smiley20:

Bra tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett processen i Rostock absulut ingen vulkansand men kanse inslag av olika Dolomit och mald kalsten. Hämligheten är att vispa blandningen så den blir mycket porös (patenterat). Bränningen i 1200C tar 1 dygn och avsvalningen 2. Jag tror detta är mycket svårt att åstadkomma själv samt mycket energikrävande. Det räcker med 10% levande sten och 6 mån för att "befolka" revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen du har rätt ingvar det är visp tekninken det handlar om men dolomit är en sorts vulkansand som upp stod för flera tusen år sen därför hård o tittar du i mikroskop så år den helt rund o väldigt len att känna på vi har det som glidmedel till våra slangar när vi sprut putsar det gör att putsbruket blir luftigt o smidigt skulle du blanda det förlänge med visp eller blandrare så blir det som vispgrädde väldigt poröst o luftigt . när mina keramik saker är färdiga så ska jag köra hem til dej med några exemplar . har tillgång till ugn oxå . mvhy drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...