Gå till innehåll

Hemmalagning under speciella förhållanden


Dhertz

Rekommenderade inlägg

Hallå där.

 

Jag hade turen att få ta över ett Elos 120 kar som tyvärr läcker i övre högra hörnet. Detta är då tanken att laga.

 

Jag tänkte kolla med de som kan om detta tillgångasätt är lämpligt. 

 

Då silikonet släppt från glaset kommer jag göra rent hela innnerfogen (den som tätar) på den sidan där det läcker samt en remsa på 20cm (det läcker 10cm ner från toppen) av själva bärande fogen (det som sitter fast i sidoglasets kortsida). För att stärka detta ytterligare planerar jag att limma dit (med silikon) ett sidostag i glas. Detta är den gröna biten på bilderna. Den slutliga fogen kommer se ut som bild nr. 2 där det blå är den gamla silikonen och det grå är den nya. 

 

Ytterligare ett krux är att botten är täckt med en plexiglas-ram då bottenskivorna är flertalet skivor. Detta tänkte jag ej göra något särskilt åt utan endast göra så rent som möjligt intill plasten och sedan lägga en fog som vanligt. 

 

Vad tycks? Hade ni gjort det på något annat sätt? 

IMG_20201008_185950.jpg.1be4c3b924785f90aaa84bf679787a44.jpg2062983331_Skrmbild2020-10-21122157.png.25659ff499709d2e6587281fff71f744.png1711582989_frnovan2020-10-21.png.326f3ded2ad5c3439885ad27d4339b1b.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om silikon släpper från glaset beror det antagligen på attglaset var dåligt rengjort före första limningen.

Jag skulle ta isär akvariet fullständigt och skrapa bort all silikon från rutorna innan jag limmar ihop karet igen.

Det sista silikonet tar jag med ett grovt radergummi  och sedan all fett med aceton.

Eller om det skall stå i ett rum med golvavlopp bara fylla där det saknas silikon.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller med Stig, ska det stå i ett möblerat rum skulle jag utan tvekan ta isär hela akvariet. Plastramen är nog inte så besvärlig. Skär du isär hela kan du använda utsidorna av fram och bakrutan med istället för att limma om på insidan. Då får du en glasyta att limma mot som aldrig haft silikon på sig. Men du kan få en ful hinna på utsidan där silikonen suttit innan så det är en avvägning man får göra. Ibland etsar silikon fast en missfärgning på glaset är min erfarenhet.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det vore givetvis bäst att plocka isär hela men det som avskräcker mig en del är att bottenskivan är flera stycken skivor som är ihopsilikonade samt avrinningsboxen i hörnet som är tillverkad i plast vilket i min värld komplicerar ting. Dessutom har jag aldrig gjort detta förut.

 

Ska definitivt fundera på det, det blir utan tvekan snyggast så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...