Twik Postat 6 november 2020 Postat 6 november 2020 Jag gillar ju sjÀlv att kolla sÄnna hÀr trÄdar för inspiration sÄ jag tÀnkte att jag gör en jag med  Ny inom hobbyn sÄ det blir sÀkert en hel del lÀrorika misstag lÀngs vÀgen.  Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD pÄ DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120  Just nu kör jag med sumpen i skÄpet men drömmen Àr; och jag har förberett för det Àr att ha sumpen i pannrummet i kÀllaren precis under akvariet. Men eftersom dÀr ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igÄng sÄ börjar jag sÄ hÀr. Jag har förberett med armerade PVC-slangar dragna i en gammal skorstenskanal i vÀggen sÄ nÀr teknikrummet blir fÀrdigt dÀr nere med en mycket större sump sÄ Àr det bara att koppla över slangarna. Citera
Twik Postat 6 november 2020 Författare Postat 6 november 2020 VÀntar pÄ den tredje lampan som ska sitta i mitten  borde dyka upp nÀsta vecka. Stenarna Àr blandning av levande sten frÄn ett akvarium som var igÄng, den stora till höger var död men har legat och puttrat i saltvatten ett tag nu, och Àven en del Carib Sea Life Shapes. 7 Citera
mr_alex Postat 6 november 2020 Postat 6 november 2020 Snygg scape! Ska bli intressant att följa utvecklingen! Separat sumprum Àr nog mÄnga saltisars dröm, coolt att du förberett för detta! 1 Citera
Twik Postat 7 november 2020 Författare Postat 7 november 2020 Första fiskarna i  2st fina Amphirion Percula 3 Citera
Kim Rosenqvist Postat 7 november 2020 Postat 7 november 2020 Alltid kul att följa med frĂ„n början, frĂ„n bĂ„de erfarna och nyblivna akvarister!  Smart av dig att dra rören redan frĂ„n början, sĂ„ att allt Ă€r förberett. SvĂ„rt att flytta pĂ„ karet nĂ€r man har fyllt det och har levande ting dĂ€ri  Har sjĂ€lv ett sumprum, dock i ett mindre förrĂ„d bakom karet. Det Ă€r en dröm att slippa krypa in i ett skĂ„p och det utrymme det ger. Ănskar bara jag kunde fĂ„tt in en fĂ„tölj, eller bara en brassestol dĂ€r jag hade kunnat sjunka ner och njuta av omgivningen  Snygg scape för övrigt! 1 Citera
Twik Postat 12 november 2020 Författare Postat 12 november 2020 Mittenlampan kom upp idag  nÄgra provokoraller ocksÄ. Algerna börjar vÀxa pÄ lite hÀr och dÀr, stÀdarna försöker hinna med. SvÄrt de dÀr med hur mycket stÀdare som behövs...NÄgon man pratar med sÀger att de rÀcker med 4-5 stycken och nÄgon annan vill lÀgga till en 0:a pÄ de.  har kanske 8 turbosniglar, 4-5 sandvÀndade och en sjöborre som knappt verkar röra sig tyvÀrr  funderar pÄ att tillÀgga en Salarias Fasciatus för att hjÀlpa till med algÀtandet, hur lÄter det? (För tidigt? En vecka sedan clownerna kom i nu) 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 12 november 2020 Postat 12 november 2020 Min erfarenhet Àr att salarias inte gör enorma insatser pÄ algerna.  Tycker inte att du ska lÀgga pÄ en nolla pÄ antal sniglar. Har du en enorm utveckling av alger sÄ kanske du under en kort kort period kommer ha tillrÀckligt med mat för en armé av sniglar. Men nÀr karet börjar stabiliseras och algtillvÀxten avtar kommer dina tiotals sniglar att svÀlta, dö, lÀcka nÀringsvÀrden, orsaka en alg-boom och sÄ Àr du tillbaka pÄ ruta ett igen 1 Citera
kaptenen Postat 13 november 2020 Postat 13 november 2020 NÄgra snÀckor till kan du nog gott fÄ i, men dÀr har jag upplevt att eremiter gör mer nytta dÄ dem Àven Àter annat och Àr mer tÄliga. I mitt kar med liknande som Àr bara nÄgot mindre har jag ca 15 -20 snÀckor och 10 ish eremiter.  Men inget Àr hugget i sten. Det handlar om belastningen och hur gynsamt det Àr för alger som stÀdpatrullen livnÀr sig pÄ. Det kan Àven Àndras med tiden vartefter man Àndrar sitt mÄl med karet eller nÀr den ofta initiala nÀringsboomen i uppstarten avtar.  Om ett litet tag skulle du kunna satsa pÄ nÄgon enklare kirurgfisk (Zebrasoma exempelvis) dÄ dem Àven hjÀlper till och Àr effektiva i algbetandet. 1 Citera
Twik Postat 13 november 2020 Författare Postat 13 november 2020 Tack de lÄter rimligt att komplettera med nÄgra till dÄ bara. Kul att du tycker eremiterna Àr effektiva (dom Àr ju sÄ frÀcka ) dÄ fÄr de bli nÄgra till av dom.  Jag tÀnkte skaffa en Gul Kirurg sÄ smÄningom, sÄ blir de kanske snart med dÄ Citera
kaptenen Postat 13 november 2020 Postat 13 november 2020 Absolut. BÀsta approachen Àr att blanda olika typer av algÀtare för att minska risken för att nÄgon alg tar fÀste  Citera
Twik Postat 18 november 2020 Författare Postat 18 november 2020 Det vÀxer pÄ bra med alger men Àven en del fripassagerande koraller har börjat vÀxa fram. NÄgon som har en idé vad de kan va för nÄgra? Knapparna kanske Àr lite tidigt och suddigt att avgöra Àn. 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 18 november 2020 Postat 18 november 2020 Ja bilderna Àr lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av nÄgot slag (Àr sjÀlv ganska dÄlig pÄ id, sÀrskilt mjukisar).  Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, sÄ se om du kan fÄ en bÀttre bild och brÄka inte med dom innan du vet vad det Àr för nÄgot Citera
Twik Postat 19 november 2020 Författare Postat 19 november 2020 5 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev: Ja bilderna Àr lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av nÄgot slag (Àr sjÀlv ganska dÄlig pÄ id, sÀrskilt mjukisar).  Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, sÄ se om du kan fÄ en bÀttre bild och brÄka inte med dom innan du vet vad det Àr för nÄgot Tack. Ja jag har fÄtt palythoa-varningen innan ocksÄ och legat lite sömnlös över det (samt skrÀmt upp min fru om dödliga gifter pÄ stenarna ) Men som tur Àr frÄgade jag förra Àgaren av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. SÄklart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att lÄta de vÀxa till sig lite mer helt enkelt. Citera
Kim Rosenqvist Postat 19 november 2020 Postat 19 november 2020 3 timmar sedan, Twik skrev: Tack. Ja jag har fÄtt palythoa-varningen innan ocksÄ och legat lite sömnlös över det (samt skrÀmt upp min fru om dödliga gifter pÄ stenarna ) Men som tur Àr frÄgade jag förra Àgaren av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. SÄklart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att lÄta de vÀxa till sig lite mer helt enkelt. Ja men vad bra att du fÄtt denna varning innan. BÀttre en gÄng för mycket Àn en gÄng för lite  SÄ lÀnge de hanteras varsamt sÄ ska dom ju inte vara nÄgra större problem. Har dock sjÀlv valt att inte ha dom i karet pÄ grund av familj 1 Citera
Twik Postat 21 november 2020 Författare Postat 21 november 2020 Nya familjemedlemmarna  dom blev kompisar direkt 4 Citera
JonasJ Postat 21 november 2020 Postat 21 november 2020 Kul och spÀnnande scape, du kommer fÄ plats med mycket koraller. 1 Citera
Twik Postat 30 november 2020 Författare Postat 30 november 2020 Lite roligt och lite trÄkigt. Ena Gyre 150 la av sÄ de fick bli att köpa en tidig julklapp till mig sjÀlv. Red sea ReefWave 45. Den var iallafall nedsatt 30% pÄ black friday   annars har det blivit lite nytillkommet i familjen. 4st Chromis Lineata och 1 liten Doris  TÀnkte egentligen inte ha en palettkirurg dÄ dom blir sÄ stora men frugan insisterade att man mÄste ha en Doris i saltvattensakvarium och jag vill va pÄ hennes bra sida nÀr det gÀller denna hobbyn SÄ den fÄr va med hÀr nÄgra Är iallafall 3 Citera
Twik Postat 2 december 2020 Författare Postat 2 december 2020 Ena clownen verkar lite ledsen inga tecken pÄ skador i övrigt men har börjat hÀnga ofta för sig sjÀlv mot nÄgon vÀgg... Den andra lite större Àr rÀtt sÄ aktiv men hÀnger i en annan del just nu...kan han ha blivit dissad?  mÀtte lite vÀrden idag: Salinitet: 1.024 pH: 8.2 Nitrit: 0.05 nitrat: var svÄr att se men 5 tyckte jag ammonium: 0 dKH: 6 Citera
Jr453 Postat 7 december 2020 Postat 7 december 2020 Nice med djuren du fÄtt i, hur stora blir den sorten chromis du fick tag i ? Skolar dom bra eller Àr det lila mkt tjafs mellan dom som med gröna ? Mvh Citera
Twik Postat 8 december 2020 Författare Postat 8 december 2020 9 timmar sedan, Jr453 skrev: Nice med djuren du fĂ„tt i, hur stora blir den sorten chromis du fick tag i ? Skolar dom bra eller Ă€r det lila mkt tjafs mellan dom som med gröna ? Mvh Tack  som jag förstĂ„tt blir de 7cm. Jag har ju 4st; de simmar inte runt jĂ€ttemycket tillsammans som ett âstimâ utan verkar susa runt och leka rundor rĂ€tt mycket enskilt. Men dom brĂ„kar inte med varandra alls vad jag sett. Citera
Twik Postat 1 februari 2021 Författare Postat 1 februari 2021 DĂ„lig pĂ„ att uppdatera men hĂ€r kommer lite nytt iallafall  bestĂ„ndet nu Ă€r: 1 Percula clown 3 Chromis Lineata 1 palettkirurg 1 gul zebrasoma 1 Xanthurum 1 Salarias 1 coral beauty  NĂ€r Xanthurumen kom för nĂ„gon vecka sedan blev den direkt utmobbad av dvĂ€rgkejsaren och den större gula zebrasoman men jag lyckades fĂ„ upp den och i en acklimatiseringsbox nĂ„gra dagar. Sedan med en spegel framför akvariet som förvirrade sĂ„ gick det bra att slĂ€ppa fri. Nu Ă€r alla vĂ€nner   Lite annat trĂ„kigt sĂ„ har det kommit prick i karet som bĂ„de palettkirurgen och den nya Xanthurum fick. Körde igĂ„ng ett 80W UV som jag precis lyckades trycka in i skĂ„pet (lĂ€ngtar till kĂ€llarsumpen )  Doris âblev avâ med pricken för nĂ„gon vecka sedan och det har minskat rejĂ€lt pĂ„ Xanthurumen med. Kommer försöka hĂ„lla immunförsvaret uppe med bra mat och tillsatta extra vitaminer sĂ„ dom förhoppningsvis kan leva med det i karet.  Till lite roligare sĂ„ har jag börjat skaffa lite fraggar hĂ€r och dĂ€r som börjat pryda fint. Kommer bli rĂ€tt sĂ„ SPS dominant med acropora och montipora. Dom flesta har klarat sig Ă€n sĂ„ lĂ€nge.  Riktigt förtjust i min montipora Confusa  lite bilder med    4 Citera
Kim Rosenqvist Postat 6 februari 2021 Postat 6 februari 2021 Bra och snabbt agerat mot prick! Kan sÀkert haft med lite stress att göra. Skönt att alla Àr vÀnner nu. Har sjÀlv planer pÄ en xhanturum. Har en liten gul kirurg redan, men frÄn tidigare erfarenhet sÄ har storleken ingen pÄverkan pÄ stöddigheten sÄ nÄgra försiktighetsÄtgÀrder bör nog vara pÄ sin plats ÀndÄ!  Kul ocksÄ med mera fÀrggranna fraggar! Citera
Twik Postat 11 mars 2021 Författare Postat 11 mars 2021 Liten uppdatering  Tillkommit lite olika de senaste veckorna. En liten partner till min Percula Clown, en mandarin och en Zebrasoma Velifer. Min fru tyckte Velifern var sÄ fin i affÀren att hon inte brydde sig nÀr jag sa att jag kommer behöva köpa ett större akvarium till den sen dÄ  Framtida teknikrummet i kÀllaren hÄller pÄ att förberedas för fullt. MÄlat lite, fixat ny golvbrunn, dragit lite avloppsrör lÀngs vÀggen för smidigt bortforslande av skrÀpvatten. Nu ska de byggas stÀllning till den stora sumpen. 9 Citera
Kim Rosenqvist Postat 13 mars 2021 Postat 13 mars 2021 Fy fan vad nice! Har ju ocksÄ ett sumprum, men inte i nÀrheten av det hÀr utrymmet. Och riktig lyx med golvbrunn dessutom! Det kommer ta bort en del eventuell oro som man kan ha med viss utrustning och eftersom du har vatten draget dit sÄ kommer du ha alla möjliga alternativ till automatisering!  Ha sÄ kul. Glöm inte skapa plats för en skön fÄtölj. Sumprum kan vara mysiga Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.