GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Jag gillar ju sjÀlv att kolla sÄnna hÀr trÄdar för inspiration sÄ jag tÀnkte att jag gör en jag med :) Ny inom hobbyn sÄ det blir sÀkert en hel del lÀrorika misstag lÀngs vÀgen. 

Mitt system:

Akvarium: Red Sea Reefer 450

Belysning: 3st AI Hydra 26 HD pÄ DD slimline brackets. 
Skummare: Deltec 600i

Returpump: Jebao DCP5000

Cirkulation: 2st XF-Gyre150

Algreaktor: MR120

Just nu kör jag med sumpen i skÄpet men drömmen Àr; och jag har förberett för det Àr att ha sumpen i pannrummet i kÀllaren precis under akvariet. Men eftersom dÀr ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igÄng sÄ börjar jag sÄ hÀr.
Jag har förberett med armerade PVC-slangar dragna i en gammal skorstenskanal i vÀggen sÄ nÀr teknikrummet blir fÀrdigt dÀr nere med en mycket större sump sÄ Àr det bara att koppla över slangarna. 

D908CE9C-C541-4F78-8A6F-AE50B9F6DECA.jpeg

76778E07-B34D-46F7-95B9-0D88D83AFEC8.jpeg

Postat

VÀntar pÄ den tredje lampan som ska sitta i mitten :)  borde dyka upp nÀsta vecka. 
Stenarna Àr blandning av levande sten frÄn ett akvarium som var igÄng, den stora till höger var död men har legat och puttrat i saltvatten ett tag nu, och Àven en del Carib Sea Life Shapes. 

7B322393-4FB2-4BFB-950A-2C47A68C4780.jpeg

971694A4-9775-4BD8-8265-FA5E68BDDE36.jpeg

• Gilla 7
Postat

Alltid kul att följa med frÄn början, frÄn bÄde erfarna och nyblivna akvarister! 

Smart av dig att dra rören redan frĂ„n början, sĂ„ att allt Ă€r förberett. SvĂ„rt att flytta pĂ„ karet nĂ€r man har fyllt det och har levande ting dĂ€ri 😊

Har sjÀlv ett sumprum, dock i ett mindre förrÄd bakom karet. 

Det Ă€r en dröm att slippa krypa in i ett skĂ„p och det utrymme det ger. Önskar bara jag kunde fĂ„tt in en fĂ„tölj, eller bara en brassestol dĂ€r jag hade kunnat sjunka ner och njuta av omgivningen 😊

Snygg scape för övrigt! 👍

• Gilla 1
Postat

Mittenlampan kom upp idag :) nÄgra provokoraller ocksÄ. Algerna börjar vÀxa pÄ lite hÀr och dÀr, stÀdarna försöker hinna med. SvÄrt de dÀr med hur mycket stÀdare som behövs...NÄgon man pratar med sÀger att de rÀcker med 4-5 stycken och nÄgon annan vill lÀgga till en 0:a pÄ de. 

har kanske 8 turbosniglar, 4-5 sandvĂ€ndade och en sjöborre som knappt verkar röra sig tyvĂ€rr 😕 

funderar pÄ att tillÀgga en Salarias Fasciatus för att hjÀlpa till med algÀtandet, hur lÄter det? (För tidigt? En vecka sedan clownerna kom i nu)

D2F6EA38-E469-492B-B9BA-28848CE3985B.jpeg

2623AC79-81B6-4B5A-8D8C-7DBA664121A6.jpeg

66D969A0-E737-4D7C-B501-1C62CAF92F39.jpeg

• Gilla 1
Postat

Min erfarenhet Àr att salarias inte gör enorma insatser pÄ algerna. 

Tycker inte att du ska lÀgga pÄ en nolla pÄ antal sniglar. Har du en enorm utveckling av alger sÄ kanske du under en kort kort period kommer ha tillrÀckligt med mat för en armé av sniglar. 

Men nĂ€r karet börjar stabiliseras och algtillvĂ€xten avtar kommer dina tiotals sniglar att svĂ€lta, dö, lĂ€cka nĂ€ringsvĂ€rden, orsaka en alg-boom och sĂ„ Ă€r du tillbaka pĂ„ ruta ett igen 😉😅

• Gilla 1
Postat

NÄgra snÀckor till kan du nog gott fÄ i, men dÀr har jag upplevt att eremiter gör mer nytta dÄ dem Àven Àter annat och Àr mer tÄliga. I mitt kar med liknande som Àr bara nÄgot mindre har jag ca 15 -20 snÀckor och 10 ish eremiter.

Men inget Àr hugget i sten. Det handlar om belastningen och hur gynsamt det Àr för alger som stÀdpatrullen livnÀr sig pÄ. Det kan Àven Àndras med tiden vartefter man Àndrar sitt mÄl med karet eller nÀr den ofta initiala nÀringsboomen i uppstarten avtar.

Om ett litet tag skulle du kunna satsa pÄ nÄgon enklare kirurgfisk (Zebrasoma exempelvis) dÄ dem Àven hjÀlper till och Àr effektiva i algbetandet.

• Gilla 1
Postat

Tack de lĂ„ter rimligt att komplettera med nĂ„gra till dĂ„ bara. Kul att du tycker eremiterna Ă€r effektiva (dom Ă€r ju sĂ„ frĂ€cka 😄) dĂ„ fĂ„r de bli nĂ„gra till av dom. 

Jag tÀnkte skaffa en Gul Kirurg sÄ smÄningom, sÄ blir de kanske snart med dÄ :)

Postat

Det vĂ€xer pĂ„ bra med alger 😅 men Ă€ven en del fripassagerande koraller har börjat vĂ€xa fram. NĂ„gon som har en idĂ© vad de kan va för nĂ„gra? Knapparna kanske Ă€r lite tidigt och suddigt att avgöra Ă€n. 

F067D407-A598-438E-8A73-9BE6970385F6.jpeg

4B6A3BAC-B4FD-496F-BAE9-592920597E18.png

3D03A597-DAB8-4C4B-86C1-11128E757D4B.png

• Gilla 1
Postat

Ja bilderna Àr lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av nÄgot slag (Àr sjÀlv ganska dÄlig pÄ id, sÀrskilt mjukisar). 

Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, sĂ„ se om du kan fĂ„ en bĂ€ttre bild och brĂ„ka inte med dom innan du vet vad det Ă€r för nĂ„got 😊

Postat
5 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Ja bilderna Àr lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av nÄgot slag (Àr sjÀlv ganska dÄlig pÄ id, sÀrskilt mjukisar). 

Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, sĂ„ se om du kan fĂ„ en bĂ€ttre bild och brĂ„ka inte med dom innan du vet vad det Ă€r för nĂ„got 😊

Tack. Ja jag har fĂ„tt palythoa-varningen innan ocksĂ„ och legat lite sömnlös över det (samt skrĂ€mt upp min fru om dödliga gifter pĂ„ stenarna 😅) Men som tur Ă€r frĂ„gade jag förra Ă€garen av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. SĂ„klart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att lĂ„ta de vĂ€xa till sig lite mer helt enkelt. 

Postat
3 timmar sedan, Twik skrev:

Tack. Ja jag har fĂ„tt palythoa-varningen innan ocksĂ„ och legat lite sömnlös över det (samt skrĂ€mt upp min fru om dödliga gifter pĂ„ stenarna 😅) Men som tur Ă€r frĂ„gade jag förra Ă€garen av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. SĂ„klart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att lĂ„ta de vĂ€xa till sig lite mer helt enkelt. 

Ja men vad bra att du fĂ„tt denna varning innan. BĂ€ttre en gĂ„ng för mycket Ă€n en gĂ„ng för lite 😊👍

SĂ„ lĂ€nge de hanteras varsamt sĂ„ ska dom ju inte vara nĂ„gra större problem. Har dock sjĂ€lv valt att inte ha dom i karet pĂ„ grund av familj 😊

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Lite roligt och lite trÄkigt. Ena Gyre 150 la av sÄ de fick bli att köpa en tidig julklapp till mig sjÀlv. Red sea ReefWave 45. Den var iallafall nedsatt 30% pÄ black friday :) 

annars har det blivit lite nytillkommet i familjen. 4st Chromis Lineata och 1 liten Doris :) TĂ€nkte egentligen inte ha en palettkirurg dĂ„ dom blir sĂ„ stora men frugan insisterade att man mĂ„ste ha en Doris i saltvattensakvarium och jag vill va pĂ„ hennes bra sida nĂ€r det gĂ€ller denna hobbyn 🙈 SĂ„ den fĂ„r va med hĂ€r nĂ„gra Ă„r iallafall :)

0EB0229F-423B-4E16-A665-D1225CCCB706.jpeg

5DC8E070-212A-48AA-A950-1BF7EC091F89.jpeg

• Gilla 3
Postat

Ena clownen verkar lite ledsen 😞 inga tecken pĂ„ skador i övrigt men har börjat hĂ€nga ofta för sig sjĂ€lv mot nĂ„gon vĂ€gg... Den andra lite större Ă€r rĂ€tt sĂ„ aktiv men hĂ€nger i en annan del just nu...kan han ha blivit dissad?

mÀtte lite vÀrden idag:

Salinitet: 1.024

pH: 8.2

Nitrit: 0.05

nitrat: var svÄr att se men 5 tyckte jag

ammonium: 0

dKH: 6

253AB284-F48F-474B-B9BF-C7229381B0C1.jpeg

Postat

Nice med djuren du fÄtt i, hur stora blir den sorten chromis du fick tag i ? Skolar dom bra eller Àr det lila mkt tjafs mellan dom som med gröna ? Mvh 

Postat
9 timmar sedan, Jr453 skrev:

Nice med djuren du fÄtt i, hur stora blir den sorten chromis du fick tag i ? Skolar dom bra eller Àr det lila mkt tjafs mellan dom som med gröna ? Mvh 

Tack :) som jag förstĂ„tt blir de 7cm. Jag har ju 4st; de simmar inte runt jĂ€ttemycket tillsammans som ett ”stim” utan verkar susa runt och leka rundor rĂ€tt mycket enskilt. Men dom brĂ„kar inte med varandra alls vad jag sett. 

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

DÄlig pÄ att uppdatera men hÀr kommer lite nytt iallafall :) 

bestÄndet nu Àr: 

1 Percula clown

3 Chromis Lineata 

1 palettkirurg 

1 gul zebrasoma 

1 Xanthurum

1 Salarias

1 coral beauty 

NÀr Xanthurumen kom för nÄgon vecka sedan blev den direkt utmobbad av dvÀrgkejsaren och den större gula zebrasoman men jag lyckades fÄ upp den och i en acklimatiseringsbox nÄgra dagar. Sedan med en spegel framför akvariet som förvirrade sÄ gick det bra att slÀppa fri. Nu Àr alla vÀnner :) 

Lite annat trĂ„kigt sĂ„ har det kommit prick i karet som bĂ„de palettkirurgen och den nya Xanthurum fick. Körde igĂ„ng ett 80W UV som jag precis lyckades trycka in i skĂ„pet (lĂ€ngtar till kĂ€llarsumpen 😅)  Doris ”blev av” med pricken för nĂ„gon vecka sedan och det har minskat rejĂ€lt pĂ„ Xanthurumen med. Kommer försöka hĂ„lla immunförsvaret uppe med bra mat och tillsatta extra vitaminer sĂ„ dom förhoppningsvis kan leva med det i karet. 

Till lite roligare sÄ har jag börjat skaffa lite fraggar hÀr och dÀr som börjat pryda fint. Kommer bli rÀtt sÄ SPS dominant med acropora och montipora. Dom flesta har klarat sig Àn sÄ lÀnge. :) Riktigt förtjust i min montipora Confusa 

lite bilder med :) 

5DAE71ED-2CA8-495A-BEC1-EEE22769EF5C.jpeg

9AAE5874-0AFC-44D5-B755-B4E5F43FC6DB.jpeg

5384F772-7326-4443-97BD-E06E4B18E9A8.jpeg

• Gilla 4
Postat

Bra och snabbt agerat mot prick! Kan sÀkert haft med lite stress att göra. Skönt att alla Àr vÀnner nu. 

Har sjĂ€lv planer pĂ„ en xhanturum. Har en liten gul kirurg redan, men frĂ„n tidigare erfarenhet sĂ„ har storleken ingen pĂ„verkan pĂ„ stöddigheten 😊 sĂ„ nĂ„gra försiktighetsĂ„tgĂ€rder bör nog vara pĂ„ sin plats Ă€ndĂ„! 

Kul ocksĂ„ med mera fĂ€rggranna fraggar! 👍👍

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Liten uppdatering :)

Tillkommit lite olika de senaste veckorna. 
En liten partner till min Percula Clown, en mandarin och en Zebrasoma Velifer. 
Min fru tyckte Velifern var sĂ„ fin i affĂ€ren att hon inte brydde sig nĂ€r jag sa att jag kommer behöva köpa ett större akvarium till den sen dĂ„ 😅👍👍

Framtida teknikrummet i kÀllaren hÄller pÄ att förberedas för fullt. MÄlat lite, fixat ny golvbrunn, dragit lite avloppsrör lÀngs vÀggen för smidigt bortforslande av skrÀpvatten. Nu ska de byggas stÀllning till den stora sumpen. 

C3329C09-F2C1-4E45-BAA4-5E37FF6E35B6.jpeg

AA7C2521-DF47-464D-AF9E-4AF5EB3984C8.jpeg

0A2CBFE0-93E5-42EF-9B51-FA2EDC8B06FA.jpeg

65946F38-0FD7-40EF-BBA5-451FB8B68B12.jpeg

• Gilla 9
Postat

Fy fan vad nice! 

Har ju ocksĂ„ ett sumprum, men inte i nĂ€rheten av det hĂ€r utrymmet. Och riktig lyx med golvbrunn dessutom! Det kommer ta bort en del eventuell oro som man kan ha med viss utrustning och eftersom du har vatten draget dit sĂ„ kommer du ha alla möjliga alternativ till automatisering! 👍👍

Ha sĂ„ kul. Glöm inte skapa plats för en skön fĂ„tölj. Sumprum kan vara mysiga 😅

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...