Gå till innehåll

RSR450


Twik

Rekommenderade inlägg

@kaptenen @Kim Rosenqvist tack ja det är riktigt kul att kunna ha ett teknikrum...Sen tycker man hur stort man än har att man har för lite plats haha...Blir ju PVC för några tusen och en rejäl returpump bara för att komma upp till karet med. Kom över en jättesump på 180x80x60 med färdiga fack redan så den lär ta upp en del. Sen blir det en 200l Jula-tunna som ATO som ska köras med Tunze 3155. Har även en ställning med två "skräpkar" som jag tänkt kanske använda till refugium och saltvattenreservoar, för jag var lite inne på att köra någon form av automatiska eller enkla vattenbyten. Antingen genom att tömma det undre karet ner i avloppet och sen tömma det övre med nytt saltvatten ner i refugiumet men vet inte hur bra det blir. Alternativt använda 2 kanaler av en doserpump till att byta nån procent hela tiden. 

 

Har börjat skissa lite på en ritning i sketchup. Tar gärna tips och förslag :) 

 

+jobbar på frun att få köpa Mastertronic och Dosetronic 😅

teknikrumskiss.PNG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kreativt värre 😊

Kan vara bra med ett externt refugium. Vill även slå ett slag för ett refugium med en DSB i, för att möjliggöra mer denitrifikation. Jag blev rekommenderad att ha ett sådant externt, utifall att man vill ner och göra någon form av underhåll i det utan att släppa ut skit i systemet. 

 

Men om du ska ha det enligt bild, har du då tänkt att ha överrinning ner i sumpen isf? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

11 timmar sedan, Twik skrev:

@kaptenen @Kim Rosenqvist tack ja det är riktigt kul att kunna ha ett teknikrum...Sen tycker man hur stort man än har att man har för lite plats haha...Blir ju PVC för några tusen och en rejäl returpump bara för att komma upp till karet med. Kom över en jättesump på 180x80x60 med färdiga fack redan så den lär ta upp en del. Sen blir det en 200l Jula-tunna som ATO som ska köras med Tunze 3155. Har även en ställning med två "skräpkar" som jag tänkt kanske använda till refugium och saltvattenreservoar, för jag var lite inne på att köra någon form av automatiska eller enkla vattenbyten. Antingen genom att tömma det undre karet ner i avloppet och sen tömma det övre med nytt saltvatten ner i refugiumet men vet inte hur bra det blir. Alternativt använda 2 kanaler av en doserpump till att byta nån procent hela tiden. 

 

Har börjat skissa lite på en ritning i sketchup. Tar gärna tips och förslag :) 

 

+jobbar på frun att få köpa Mastertronic och Dosetronic 😅

teknikrumskiss.PNG

Riktigt snyggt! 

Om platsen finns hade jag försökt klämma in två småkar för fisk- och korallkarantän.

Håller också på att planera teknikrum men det blir långt ifrån så snyggt och funktionellt som ditt 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-14 at 01:55, Kim Rosenqvist skrev:

Kreativt värre 😊

Kan vara bra med ett externt refugium. Vill även slå ett slag för ett refugium med en DSB i, för att möjliggöra mer denitrifikation. Jag blev rekommenderad att ha ett sådant externt, utifall att man vill ner och göra någon form av underhåll i det utan att släppa ut skit i systemet. 

 

Men om du ska ha det enligt bild, har du då tänkt att ha överrinning ner i sumpen isf? 

 

Tack :) Ja jag tänkte också att externt kan vara bra att ha om man har möjligheten. Vissa mediciner, tillsatser fungerar ju bättre om man tillfälligt kopplar förbi refugiumet. 

DSB verkar spännande så det får nog bli den typen :) Det blir en egen pump från sumpen upp till refugiumet och sedan blir det att försöka borra ett hål i sidan av refugiumet för avrinner ner tillbaka ja. Så höjden på refugiumets överdel blir högre än sumpen så det blir naturligt fall. Eftersom det är på nästan 200liter funderade jag på att avgränsa typ halva till refugium med chaeto och DSB och sen kanske den andra  halvan mörklagd med sten eller nått? Eller kör man bara ett jätte-refugium 🧐

 

@Hampus85 Ja jag funderar också på att ha karantänkar någonstans. Jag har varit lite fundersam eftersom jag läst att vissa parasiter som vit prick kan föras över i luften via stänk(eller i luften?) om man har akvarium nära varandra. Så man ska helst ha karantänkar långt ifrån sitt andra om man har möjlighet. Men det kanske är väldigt paranoidigt 😅. Nu har jag redan prick i mitt system så där är det väl redan kört med det, men jag drömmer redan om större storlekar och då tänkte jag försöka karantäna ALLT innan det får flytta in. Jag har lite lyxen att ha ett "eget rum" till i källaren (min fru har resten av huset ju) så funderar på om karantänkaren får hamna där inne. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Twik skrev:

 

Tack :) Ja jag tänkte också att externt kan vara bra att ha om man har möjligheten. Vissa mediciner, tillsatser fungerar ju bättre om man tillfälligt kopplar förbi refugiumet. 

DSB verkar spännande så det får nog bli den typen :) Det blir en egen pump från sumpen upp till refugiumet och sedan blir det att försöka borra ett hål i sidan av refugiumet för avrinner ner tillbaka ja. Så höjden på refugiumets överdel blir högre än sumpen så det blir naturligt fall. Eftersom det är på nästan 200liter funderade jag på att avgränsa typ halva till refugium med chaeto och DSB och sen kanske den andra  halvan mörklagd med sten eller nått? Eller kör man bara ett jätte-refugium 🧐

 

@Hampus85 Ja jag funderar också på att ha karantänkar någonstans. Jag har varit lite fundersam eftersom jag läst att vissa parasiter som vit prick kan föras över i luften via stänk(eller i luften?) om man har akvarium nära varandra. Så man ska helst ha karantänkar långt ifrån sitt andra om man har möjlighet. Men det kanske är väldigt paranoidigt 😅. Nu har jag redan prick i mitt system så där är det väl redan kört med det, men jag drömmer redan om större storlekar och då tänkte jag försöka karantäna ALLT innan det får flytta in. Jag har lite lyxen att ha ett "eget rum" till i källaren (min fru har resten av huset ju) så funderar på om karantänkaren får hamna där inne. 

Teoretiskt finns ju alltid en risk för smittspridning via stänk, dock ej luft. Risken bedömer jag som extremt liten så det är nog lugnt 🙂. Jag håller precis på och funderar på vilket karantänsystem jag ska ha, finns ju ett par att välja på. Kommer också att köra karantän på ALLT till nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Teoretiskt finns ju alltid en risk för smittspridning via stänk, dock ej luft. Risken bedömer jag som extremt liten så det är nog lugnt 🙂. Jag håller precis på och funderar på vilket karantänsystem jag ska ha, finns ju ett par att välja på. Kommer också att köra karantän på ALLT till nya karet.


nice :) det ligger ju i framtiden för mig men då blir det nog ett kar för fisk där jag låter dom gå i koppar ett tag och sen ett för lägre djur. Eventuellt köra någon form av TTM med. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Twik skrev:

att avgränsa typ halva till refugium med chaeto och DSB och sen kanske den andra  halvan mörklagd med sten eller nått?

 

Du kan ju ha refugium i den ena delen och dsb i den andra. DSB har ju ingen nytta av belysning ändå, men jag tror du får långt mycket mer denitrifikation med en sektion DSB än med levande sten.

Min dsb sektion måste vara den som gör att mitt nitrat sjunker just nu. Po4 står i princip still men nitrat sjunker ganska bra för varje dag. Doserar ingen kolkälla eller nåt sånt. 

Roman har skrivit en bra kortfattad artikel om dsb. 

 

 

 

Screenshot_20210316-223629_Focustronic.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist  tack! Det verkar ju väldigt nice :) ”underhållsfritt” är ett så trevligt ord också. Finns de risk att nolla nitrat helt med DSB så man måste stöddosera nitrat om man kör för stor?
 

nu blev jag sugen på att köra DSB i hela det extrakaret och sen kanske algreaktor i sumpen för att ha cheato som kan va lite copepods-bostad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Twik skrev:

@Kim Rosenqvist  tack! Det verkar ju väldigt nice :) ”underhållsfritt” är ett så trevligt ord också. Finns de risk att nolla nitrat helt med DSB så man måste stöddosera nitrat om man kör för stor?
 

nu blev jag sugen på att köra DSB i hela det extrakaret och sen kanske algreaktor i sumpen för att ha cheato som kan va lite copepods-bostad. 

 

Som med många olika filter så behöver man nog ha lite koll om de är för effektiva i att sluka näringsämnen. Men största fördelen med DSB är ju denitrifikationen. Jag har läst många som har haft svårt att få ner nitrat, och ofta slutar det med att man kör hårt med kolkälla och samtidigt måste stöddosera fosfat för att inte nolla detta (finns ju ett ratio i hur po4/no3 förbrukas). 

 

Yta och rätt djup är ju a och o för att den ska ge den effekt man vill ha. Jag skulle definitivt rekommendera en dsb i sump-systemet. Det löste min utmaning med nitrat, låg närmare 40 ppm förut (samtidigt som fosfat låg runt 0.04. Den tar dock ett halvår på sig att komma igång, så ju tidigare du startar den desto bättre 😊

 

Om du vill ha ett "refugium" över funkar det ju att kombinera. Är enda syftet att husera mikrofaunan så kan den ju med fördel göra det i samma fack/kar som din dsb. Dsbn behöver ju varken vara belyst eller mörklagd för att fungera, och om du bara vill ha chaeto för pod-hem så behöver du ju inte heller en vräkig lampa som ska accelerera chaetotillväxten 😊 dsbn mår också som bäst med småkryp som lever runt i den 

 

Du kan ju gå in i denna tråd och läsa lite mer

 

Googla även på "remote dsb" och gå in i några av trådarna på typ reef2reef och begrunda. Smått kul läsning 😅

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Som med många olika filter så behöver man nog ha lite koll om de är för effektiva i att sluka näringsämnen. Men största fördelen med DSB är ju denitrifikationen. Jag har läst många som har haft svårt att få ner nitrat, och ofta slutar det med att man kör hårt med kolkälla och samtidigt måste stöddosera fosfat för att inte nolla detta (finns ju ett ratio i hur po4/no3 förbrukas). 

 

Yta och rätt djup är ju a och o för att den ska ge den effekt man vill ha. Jag skulle definitivt rekommendera en dsb i sump-systemet. Det löste min utmaning med nitrat, låg närmare 40 ppm förut (samtidigt som fosfat låg runt 0.04. Den tar dock ett halvår på sig att komma igång, så ju tidigare du startar den desto bättre 😊

 

Om du vill ha ett "refugium" över funkar det ju att kombinera. Är enda syftet att husera mikrofaunan så kan den ju med fördel göra det i samma fack/kar som din dsb. Dsbn behöver ju varken vara belyst eller mörklagd för att fungera, och om du bara vill ha chaeto för pod-hem så behöver du ju inte heller en vräkig lampa som ska accelerera chaetotillväxten 😊 dsbn mår också som bäst med småkryp som lever runt i den 

 

Du kan ju gå in i denna tråd och läsa lite mer

 

Googla även på "remote dsb" och gå in i några av trådarna på typ reef2reef och begrunda. Smått kul läsning 😅

 

 

 

Jag är såld :) det blir en remote DSB på ca 40 dm2. När den väl blir aktiv kan man ju enkelt reglera flödet till det karet om den skulle fungera "för" bra.  Bra idé med lite cheato odling ovanför med. Kanske kan göra någon bur där i med korallgaller för att begränsa de lite :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man som jag har en stor grå back på 500 liter som sump. Skulle man kunna sänka ned ett helt akvarium eller mindre låda på sådär 60 liter i sumpen och fylla det med ca 15-20 cm sand och ha som dsb?  och låta vattnet flöda över det,  Om ni förstår hur jag menar.  ?   Jag har redan nu ett ganska stort raster nära ytan med fraggar på, jag skulle ju lika gärna kunna ha en låda med sand under det?  Om det gör nytta på det viset?

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Kul med nya prylar!

 

En fundering ang. denna överblick. Hur hade du tänkt med ATO dunken? Kommer den enkelt gå att ta ut ifrån hörnet för underhåll? 


Bra tanke, det måste jag se till att det går! Det blir nog typ ett skrivbord med en bra höjd för att stå och jobba. Sen där under kanske en hurts på hjul för lite förvaring. ATOn blir en jula 200l tunna. När den inte är full ska man kunna släpa ut den för underhåll under skrivbordet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Oj, du går all in! Härligt! Har kollat igenom tråden - blir ju hel-nice! Intressant detta med DSB i sumpen i kombo med refugiumet. Jag har två parallella och separata flöden i sumpen (eller rättare sagt, kommer att ha, eftersom den står färdiglimmad på ett bord i uterummet) - ett med typ 90% av flödet fr karet och ett med max 10% till refugiumet. Där kanske en DSB skulle passa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Gierth restart skrev:

Oj, du går all in! Härligt! Har kollat igenom tråden - blir ju hel-nice! Intressant detta med DSB i sumpen i kombo med refugiumet. Jag har två parallella och separata flöden i sumpen (eller rättare sagt, kommer att ha, eftersom den står färdiglimmad på ett bord i uterummet) - ett med typ 90% av flödet fr karet och ett med max 10% till refugiumet. Där kanske en DSB skulle passa...

Tack ja de ska bli väldigt intressant att få igång det, även om DSB tar några månader att få igång. Kollade in din tråd med, ser lovande ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
21 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Hur går det? 😊


Tyvärr har hela hobbyn varit rätt stillastående de senaste veckorna för min del. Hela familjen fick corona så har varit rätt utslagen. Men det är på bättringsvägen nu :) så jag ska ta tag i saker och ting snart.  

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter en liten paus och mycket PVC-dragning har jag äntligen fått igång källarsumpen 😁

 

Det har blivit lite motgångar den senaste tiden med rätt många koraller som gått bort pga dålig stabilitet i värden. Hoppas att mina nya kompisar Mastertronic och Dosetronic kan hjälpa med det 🤩 

 

Kör nu med ca 400l i sumpen och gott om plats för teknik. En Jebao dcp20000 som returpump, en 200l tunna från jula som ATO med en tunze 3155. Huvudledningen går ner i en Clarisea sk5000. Även förberett ett 80w UVC som jag nog ska köra igång så småningom. Har också en algreaktor men jag behöver nog kolla över hur cheaton där i mår...
 

Mastertronicen ser väldigt lovande ut och jag gjorde mina första test inatt. Nästa steg blir att blanda balling och få igång det med.  
 

Kommer säkert lite tätare uppdateringar framöver när jag fått det mer färdigt :) 

4396BE45-E011-409E-95FD-542B3F2C12BB.jpeg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...