Gå till innehåll

Min uppstart av saltvatten


adam92

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vänta någon vecka innan du skaffar fler fiskar, så att nitrifikationen (nedbrytandet av kvävet) kommer igång ordentligt med dem två fiskar du redan köpt. Mata sparsamt (varannan- var tredje dag de först två veckorna) för att bakterierna ska kunna växa till sig och att vattnet inte ska bli giftigt för fisken. 
 
Gällande städpatrull så räcker nog det sålänge. Kanske några snäckor till i samband med att du köper nästa fisk  

Okay tackar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 30: idag kunde jag ta en bild på kullen som jag förstörde för några dagar sen, idag är den tillbaka i sin fulla form.d335d27946b97173b5afe35aaaede25c.jpg
dd58c858b057d4ea6e293a0748ea180b.jpg
Med det blå ljuset så syns armarna bättre. Så detta är då en spaghetti worm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 33. Tog äntligen tag i att bygga en sump/refugium vet inte riktigt vad mitt hemma bygge klassificeras som. Det blev inte direkt det snyggaste men allt detta är för att lära mig ”by doing” inför ett större projekt. Detta blev resultatet efter ett par timmar med att ställa in flödet från in och ut pumparna.0e47c8d4c478bf457dce23db5f8f6c18.jpg

fd94023645cb5b2980b87561803124fe.jpg

8e91e6f47ef1c94dae99d6e58fec9bc7.jpg

dff994fd5044a89f9315bb17a113495c.jpg

5174465a8faced22ff57b3bb3d659f97.jpg

f16a1a9ff8812bdedc1d6cd16629f59c.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en glas skiva (ej limmad, satte bara dit den med skummaren som stöd) som jag skar ut för att separera chaet från skummaren och ut pumpen. Slängde i lite socker bitar, sand och levande sten från huvud akvariet. Plast lådan som det lilla akvariet står på är tanken att om det blir ström avbrott så fångar den upp vattnet som rinner över tills hävert effekten försvinner när in pumpen lägger av. Kanske nån som har nånting bra att sätta på för att stoppa denna hävert effekt som uppstår när pumpen från huvud akvariet stängs av? Tycker det är väldigt märkligt att det blir en sån pass stark hävert effekt fast jag satte slangen väldigt högt

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Adam , du vill lära dig saltvatten den hårda vägen ser jag , detta slutar garanterat med 100% att du får  vatten på golvet ,

lossnar slangen från Aqua Clear pumpen då tömmer du halva karet + sumpen  , stannar Aqua Clear pumpen tömmer du halva karet ,

stannar pumpen i karet pumpar du ur hela sumpen i karet ,

om du vill ha den lösningen ? då är det enklare att limma en sump direkt mot karet ca 5cm högre än karet , 

i princip att du skär bort den vänstra skivan på sumpen och limmar den direkt mot karet , ha gärna ett stöd under sumpen om du gör så , 

då är det bara att pumpa över vatten från karet och det kommer rinna automatiskt till baka i karet , det kanske blir ett par extra glasbitar om du vill vara på säkra sidan , 

och flytta utloppet , det är ingen fara med fästena till ljuset om de får vatten på sig de är till 99% av plast ,

fast jag tror nog att du redan fått lära dig något nytt redan , 

 

 mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte annat än att hålla med. Många saker som kan gå fel där. Du vill ha gravitation en väg och mekanik (pump) det andra hållet. Alla mynningar (dvs överrinning och retur) bör ligga högt upp i displaykaret. Vid pumpfel, eller ex elavbrott, kommer allt vatten ovanför mynningarna att rinna ner i sumpen, av gravitation/hävert. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 39. Dom senaste 10 dagarna så har jag haft mindre än 0,05 nitrat dvs inget utslag alls på dropp testet. Bör jag vara orolig för detta? Är det nått som jag borde göra något åt? dessutom så har mina små stjärnpolyper av något slag bytt färg till att bli bleka men inte alla men några stycken. Är detta på grund av det låga nitrat värdet?33d448679ec4625f29958735c85ee741.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, adam92 skrev:

Dag 39. Dom senaste 10 dagarna så har jag haft mindre än 0,05 nitrat dvs inget utslag alls på dropp testet. Bör jag vara orolig för detta? Är det nått som jag borde göra något åt? dessutom så har mina små stjärnpolyper av något slag bytt färg till att bli bleka men inte alla men några stycken. Är detta på grund av det låga nitrat värdet?

Mina fick bättre färg när jag flyttade upp dom. Högre upp = mer ljus. Jag använder https://www.liveaquaria.com/ för att söka efter de ultimata förhållandena för både fiskar och koraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright tack ska läsa lite där, jag har läst lite grann om blekningen och jag är lite inne på att det kanske är för mycket ljus. Jag har 10 timmar ljus på, både blå och dom vita samtidigt, jag kör med timer. Hmm kanske ska sätta två separata timers med en som släcker den vita under en viss tid på dagen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, adam92 skrev:

Alright tack emoji4.png ska läsa lite där, jag har läst lite grann om blekningen och jag är lite inne på att det kanske är för mycket ljus. Jag har 10 timmar ljus på, både blå och dom vita samtidigt, jag kör med timer. Hmm kanske ska sätta två separata timers med en som släcker den vita under en viss tid på dagen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dålig på hur man ska dela upp vitt, blått (och grönt och rött). Jag kör mina led efter ett förinställt program. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, men kollade upp arten jag har, eller ja gissa mig fram lite för jag har ingen koll om det är en med långa polyper eller inte men jag tror du har rätt med att flytta upp dom lite. Jag ska testa det nu och hoppas dom börjar mår bättre . Tack för hjälpen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-30 at 14:26, adam92 skrev:

Dag 39. Dom senaste 10 dagarna så har jag haft mindre än 0,05 nitrat dvs inget utslag alls på dropp testet. Bör jag vara orolig för detta? Är det nått som jag borde göra något åt? dessutom så har mina små stjärnpolyper av något slag bytt färg till att bli bleka men inte alla men några stycken. Är detta på grund av det låga nitrat värdet?33d448679ec4625f29958735c85ee741.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lite osäker på hur nitrat visar sig om du istället skulle ha nitrit i karet. Nollad nitrat är inte önskvärt, oavsett orsak egentligen. 

Men eftersom det är slutprodukten av nitrifikationscykeln (först ammonia, som blir nitrit, som blir nitrat). I ett nystartat akvarium behöver du typ "göda" dessa bakterier så de inte dör ut. Dvs tillsätta mat och fisk så att de får något gött att jobba med, så att säga. Annars riskerar du att stanna hela processen och behöva starta om den igen. Dock så ser ju jag att du har fisk, så det borde upprätthålla cykeln. 

 

Men mät Ammonia och nitrit, är dessa 0 skulle jag nog mata lite till och bevaka näringsvärdena. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Kim Rosenqvist said:

Lite osäker på hur nitrat visar sig om du istället skulle ha nitrit i karet. Nollad nitrat är inte önskvärt, oavsett orsak egentligen. 

Men eftersom det är slutprodukten av nitrifikationscykeln (först ammonia, som blir nitrit, som blir nitrat). I ett nystartat akvarium behöver du typ "göda" dessa bakterier så de inte dör ut. Dvs tillsätta mat och fisk så att de får något gött att jobba med, så att säga. Annars riskerar du att stanna hela processen och behöva starta om den igen. Dock så ser ju jag att du har fisk, så det borde upprätthålla cykeln. 

 

Men mät Ammonia och nitrit, är dessa 0 skulle jag nog mata lite till och bevaka näringsvärdena. 

Nitrattester visar för högt värde om det finns nitrit i vattnet, så noll i nitrat innebär också noll i nitrit.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, nitrit ligger på 0,01 och ammonia ligger på 0,05, lite ljusare än vad färgen på skalan visar dvs lite under det. Men då tänker jag mats på istället för att ta det försiktigt med matningen som jag blev rekommenderad att vara.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...