Gå till innehåll

Mediabägare


Jojo

Rekommenderade inlägg

Tänkte byta ut mina filtersockor mot red seas mediabägare. Sockorna sätts snabbt igen, rengör dem minst 2ggr/v. 

 

Frågan är vad jag kan ha i mediabägarna? 

Jag kör rowaphos i nylonstrumpa i bubbelfångarfacket, så den skulle jag kunna flytta till en bägare där den är i bättre flöde.

 

Har för tillfället inte direkt behov av ngn fosfatremover, och har en nätpåse med SintoMec i lågt flöde i sumpen. 

 

Har ni några tips på något nyttigt jag kan ha i den andra mediabägaren?

 

6AD7CF90-2D6B-463E-9FF3-61B3426BC6AA.jpeg.1a9c050e6ea26553a2cf7f4020125f66.jpeg

 

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 said:

aktivt kol kan du nog ha i dem.

vet inte om det räknas som att du har kolet i påse, eller om du har såpass mycket flöde så att du får dosera som att du har den i reaktor. 

Ja aktivt kol borde jag kunna ha i den. Bra fråga om flödet...får göra lite research angående det. Bör man ha filtervadd överst i bägaren som man byter då och då, eller är det overkill? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag hade aktivt kol i min fd bägare. Hade även keramikmedia under en kort period 😊

Båda kombinerades med filtervadd. 

Gick du över till reaktor sedan?

Tvättade du filtervadden eller bytte du ut den när den var skitig? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, kaptenen said:

Jag har iaf alltid bytt ut filtervadden till ny. Fastnar rätt mycket gucka i den som inte går att tvätta bort.

 

4 mediabägare här. Har filtervadd i alla fyra och aktivt kol i botten på en av dem. Resten är tomma i botten 

Ja det gör väl det.


Bägarna sitter ju innan skummaren. Borde inte skummaren göra det jobbet som filtervadden gör, och att vadden sedan gör finliret innan returen? 

Har beställt två bägare och Rowa carbon. Blir Rowa carbon + vadd i den ena, och Rowa phos + vadd i den andra. 

 

Borde bli bra va? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Jojo said:

Ja det gör väl det.


Bägarna sitter ju innan skummaren. Borde inte skummaren göra det jobbet som filtervadden gör, och att vadden sedan gör finliret innan returen? 

Har beställt två bägare och Rowa carbon. Blir Rowa carbon + vadd i den ena, och Rowa phos + vadd i den andra. 

 

Borde bli bra va? 

 

Skummaren tar mycket men inte allt. Man kan köra vadd igen sen innan returen för att minska mängden detritus som fastnar i returfacket om man vill.

 

Det låter som ett bra upplägg. Dosera dock endast rowaphos måttligt då det är väldigt effektivt på att strippa vattnet på fosfater.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-10 at 18:25, kaptenen skrev:

Skummaren tar mycket men inte allt. Man kan köra vadd igen sen innan returen för att minska mängden detritus som fastnar i returfacket om man vill.

 

Det låter som ett bra upplägg. Dosera dock endast rowaphos måttligt då det är väldigt effektivt på att strippa vattnet på fosfater.

 

 

Ja rowa-phosen verkar det vara bra drag i, har tagit ner fosfaten rejält!

Fråga angående kolet:  på burken står det olika doseringar för olika ändamål, tex ska man använda 300ml i max 7 dagar för att få bort gult vatten.

En annan dosering och tid för att rena efter medicinering.

Jag tänkte dosera typ 300ml i bägaren och låta det vara där. Hur lång tid "fungerar" kolet i bägaren? Måste jag byta kol efter en viss tid eller ta ur det pga att det inte ska verka för länge?

Något oklar frågeformulering...

Helt enkelt: kan jag ha ca: 300ml rowa-carbon i min mediabägare en längre tid och sedan byta kol och köra vidare? Hur vet man i så fall när det är dags att byta?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Jojo skrev:

Ja rowa-phosen verkar det vara bra drag i, har tagit ner fosfaten rejält!

Fråga angående kolet:  på burken står det olika doseringar för olika ändamål, tex ska man använda 300ml i max 7 dagar för att få bort gult vatten.

En annan dosering och tid för att rena efter medicinering.

Jag tänkte dosera typ 300ml i bägaren och låta det vara där. Hur lång tid "fungerar" kolet i bägaren? Måste jag byta kol efter en viss tid eller ta ur det pga att det inte ska verka för länge?

Något oklar frågeformulering...

Helt enkelt: kan jag ha ca: 300ml rowa-carbon i min mediabägare en längre tid och sedan byta kol och köra vidare? Hur vet man i så fall när det är dags att byta?  

Jag har visserligen aqauforest kol i en reaktor, men använder 1 dl per 100 liter och byter efter en månad. 

Jag har det mest som en extra försäkring. Om något dåligt skulle komma i karet eller de gifter som koraller släpper ut, så kan kolet fånga upp en del av det iaf. 

 

Jag har också läst att en del av kolet blir mättat och effekten avtar redan efter ett par veckor. Men rådet är att byta det en gång i månaden. Har dock inte ifrågasatt det tillräckligt för att kunna argumentera varken för eller emot. 

 

Det verkar dock ge mer effekt om du har det i en reaktor (men det kan också bara vara ett sälj-trick). 

 

Tror i övrigt inte att det går att se eller mäta när det verkligen är dags för att byta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du i mer kol så är det för att "rensa" vattnet mer under en kort intensiv period. T.ex om du vet att du har fått in gifter eller gjort en detox-kur eller annan medicinering av karet.

 

Annars är det normalt 50 - 100g per 100 l beroende på vilket märke du väljer och vad det märket ger för rekommendationer.

 

Jag brukar köra typ 50g per 100 l och det funkar bra. Håller vattnet kristallklart. Dock beror det givetvis lite på belastning också. Jag byter också ungefär 1 gång i månaden och gjort så ända sen jag började med hobbyn.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...