Gå till innehåll

Starta nytt akvarium - hjälp


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

oki.. ja man kanske skulle höra med honom... men problemet är att jag kommer flytta innom ett par månader, och kommer starta upp akvariet då i nya lyan... så då lär han ju inte ha kvar grejjerna.. och stenen hinner ju som dö om jag köper den nu och låter den stå i 3-4 månader.... :/

Inte om den står med bra cirkulation. Men det förenklar ju inte flytten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Inte om den står med bra cirkulation. Men det förenklar ju inte flytten.

hmm nej det är ju sant.. kan ju ha den i plastbackar med punpar i kanske...

men som du säger så blir det ju ändå ett extra bök...

Men hur får jag tag på denna människa?

En annan fråga.. om Belysning.. jag har en metallhalogen armatur.. gammal armatur i nån silvrig metall, med skruvsockel.. vet inte vad modellen kallas...

Räcker det med en sån lampa till ett 400 liters.. eller skall jag måsta köpa en till lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om lampan räcker eller inte beror på flera saker...

1. watt på lampan?

2. djup på karet?

3. vad ska du ha i karet?

Ja lampan måste ju som bytas eftersom den när jag hade den redan började sjunga på sista versen..

Vet inte vad det finns för wattantal att köpa som passar till min armatur...

Hmm.. tror jag kommer göra akvariet ca 1.20x60x60 eller så.. så 60 djupt..

kommer att ha massa olika koraller, musslor och diverse.. villl inte bli hindrad att köpa vissa koraller för att det inte är tillräckligt ljust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm nej det är ju sant.. kan ju ha den i plastbackar med punpar i kanske...

men som du säger så blir det ju ändå ett extra bök...

Men hur får jag tag på denna människa?

En annan fråga.. om Belysning.. jag har en metallhalogen armatur.. gammal armatur i nån silvrig metall, med skruvsockel.. vet inte vad modellen kallas...

Räcker det med en sån lampa till ett 400 liters.. eller skall jag måsta köpa en till lampa?

Jag har haft min LS i ett kar i ca 2 månader. Jag bestämde mig att göra så efter att ha läst om förvaring av LS här på forumet. Tror det kan vara uppe som fråga tidigt i min tråd Råd inför start.

Det borde finnas någon märkning på hur många watt din amartur klarar av. När folk här på forumet pratar om skruvsockel bruckar de prata om E40 sockel. Vet inte om det är det du har och om du har hjälp av den infon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min LS i ett kar i ca 2 månader. Jag bestämde mig att göra så efter att ha läst om förvaring av LS här på forumet. Tror det kan vara uppe som fråga tidigt i min tråd Råd inför start.

Det borde finnas någon märkning på hur många watt din amartur klarar av. När folk här på forumet pratar om skruvsockel bruckar de prata om E40 sockel. Vet inte om det är det du har och om du har hjälp av den infon.

Oki.. skall ta och leta reda på armaturen längst inne i mitt förår och se om jag hittar nån märkning..

Hur många watt bör jag ha till migg akvarium för att kunna ha dom flesta koraller? Om det är 400 liter och 60 djupt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. skall ta och leta reda på armaturen längst inne i mitt förår och se om jag hittar nån märkning..

Hur många watt bör jag ha till migg akvarium för att kunna ha dom flesta koraller? Om det är 400 liter och 60 djupt?

Mitt kar är motsvarande ditt i storlek och till mig säger de att jag kan ha de flesta korallerna om jag tänker lite på vart jag sätter dem och jag har bara 5 st 54W T5 rör. Fast tänker på vart man sätter korallerna får man göra i alla fall för en del vill inte ha för ljust heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 Watt duger gott

oki.. så jag behöver bara köpa en 250 wats lampa till mh så är det grönt?

behöver inga extra lysrör eller nått?

blir fan itne så dyrt detta... kan fan starta upp på kanske 8000-10000 med sten och allt om jag hittar rätt grejjer =)

billigt för 400 liter med sump =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. så jag behöver bara köpa en 250 wats lampa till mh så är det grönt?

behöver inga extra lysrör eller nått?

blir fan itne så dyrt detta... kan fan starta upp på kanske 8000-10000 med sten och allt om jag hittar rätt grejjer =)

billigt för 400 liter med sump =)

Låter för bra för att vara sant. *ler* Vill inte vara pessemist håller tummarna för dig. Du måste säkerställa att din amartur med effektdel klarar 250 W. Sen har jag LÄST mig till att det är bra att mjukstarta och sluta med lite lysrör för att det ska bli mjuka övergångar mellan natt och dag.

Här har du en säljare av https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=796&sort=2&cat=last7&page=1 . Kolla om det finns kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter för bra för att vara sant. *ler* Vill inte vara pessemist håller tummarna för dig. Du måste säkerställa att din amartur med effektdel klarar 250 W. Sen har jag LÄST mig till att det är bra att mjukstarta och sluta med lite lysrör för att det ska bli mjuka övergångar mellan natt och dag.

Här har du en säljare av https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=796&sort=2&cat=last7&page=1 . Kolla om det finns kvar.

oki, ja när du säger det kommer jag ihåg att jag sist jag hade akvariet så hade jag 2lysrör, ett som var neonlila för att få fram vissa färger på korallena.. dessa brann längre tid än mh så att det skulle bli lite övergång ja...

ja lysarmatur köper jag väldigt billigt från överskottslagret så det vart ju iofs inte så ohiskelit mkt dyrare..

skall kolla annnsen.. tack.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sittit nu ett par kvällar och läst igenom flera av forumen, och fått en rätt bra bild av hur jag skall bygga det hela... har dock en del fårgeställningar och funderingar om hur jag skall göra vissa saker, främst vad gäller sumpen..

är det nån vänlig själ här som vill bya MSN med mig så kan jag ta minfa frågor direkt och lite smidigare än att posta här i forumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte MSN så kan inte hjälpa dig. Tror det kan vara bra att höra många åsikter om hur man ska göra för det finns inga klara rätt eller fel. Finns många olika sätt som kan ge olika resultat på olika kar. Kan vara bra att ställa vissa frågor via MSN men det kan finnas anledning att ta många av frågorna här.

Själv försökte jag ta och få svar på alla mina funderingar samtidigt som jag tror du gör. Inte helt lätt men många hänger ihop vilket för mig gav det att jag fick komma tillbaka till samma funderingar flera gånger. Detta ger att tålamod är en bra egenskap att ha nu när det är dags att förverkliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu suttit via MSN och chattat med Ted och fått massor av hjälp.. Tack så väldigt mycket =)

Täbkte bara kasta ut ett par frågor här om sumpen för att få fler människor uppfattning i några frågor.

vad gällde supmen fick jag till svar att det var helt onödigt med refugium, som jag först planerat, utan skulle bara köra teknikgrejjer och sådant i sumpen.

Men skulle vilja höra vad ni andra säger, och främst ni som har refugium, vad har ni märkt för föredelar osv...

vill få lite mer feedbback innan jag bestämmer mig helt... =)

Sen tänkte jag höra.. tänkte filtrera på aktivt kol, så jag kan få bort lite mjukkorallsgifter, eftersom jag vill ha både mjuk och stenkorall.. kan jag bara slänga i en nylonstrumpa med aktivt kol i sumpen i typ skummarfacket, eller skall jag rent göra ett eget fack för det i sumpen, eller bör jag ha ett extra ytterfilter elle rnått att ha kolen i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördel med refugium kan ju beroende på sort vara t.ex. nitratreducering, tillväxt av småkryp, stabilisering av ph m.m. Ofta har dockfolk så små refugium att det troligtvis inte är till mycket hjälp. Större => bättre.

ok. jag hade tänkt göra ett refugium enligt skissen som finns under artiklar.. den med tjock sandbädd, LS och caulerpafilter isf...

Jag har 2 st mindre akvarium stående, isf tänkte jag göra ett till teknikdel och ha skummare och allt sådant i, och det andra till refugium.

minns det några nackdelar med detta? varför bör jag inte bygga refugiet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt blir det mer jobb och därmed lite mer krångel. Sen blir det kanske en något ökad kostnad också, eftersom det behövs belysning om du skall ha macroalger, men framför allt så tar det väl extra plats. Men har man den extra platsen så varför inte. Om man sedan kör med just caulerpa så finns det väl en liten risk för caulerpakrasch också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt blir det mer jobb och därmed lite mer krångel. Sen blir det kanske en något ökad kostnad också, eftersom det behövs belysning om du skall ha macroalger, men framför allt så tar det väl extra plats. Men har man den extra platsen så varför inte. Om man sedan kör med just caulerpa så finns det väl en liten risk för caulerpakrasch också.

vad innebär en caulerpa crash, och kan man förhindra det?

Oki.. då har vi altså fördelarna: nitratreducering, tillväxt av småkryp, stabilisering av ph m.m

Nackdelar: Mer som kan krångla, lite dyrare, risk för caulerpa crash...

nån som är av uppfattningen att fördelarna är större än nackdelarna? eller är den gemensamma synen här att det är ovärt att ha ett refugium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt att bygga refugium. Mest för att lära mig hur det fungerar. Tror det igentligen är för litet för att klara det som är tänkt med ett refugium. Dock tipsade Vargklo mig om att bygga sumpen i en annan ordning än den som finns i artiklarna. Detta för at kunna variera genomströmningen i refugiet. Min ordning är skummarfack, teknikfack med återmatningspump och sist refugium. Refugiet matas med tapp från återmatningen och är reglerbar. Finns skisser i tråden om Råd inför start (tror den heter så).

Fick ävan jag många råd om att bara ha 2 fack men valde som jag gjorde ändå. Värsta som kan hända är att jag får ta bort en glasskiva så vad har jag att förlora!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt att bygga refugium. Mest för att lära mig hur det fungerar. Tror det igentligen är för litet för att klara det som är tänkt med ett refugium. Dock tipsade Vargklo mig om att bygga sumpen i en annan ordning än den som finns i artiklarna. Detta för at kunna variera genomströmningen i refugiet. Min ordning är skummarfack, teknikfack med återmatningspump och sist refugium. Refugiet matas med tapp från återmatningen och är reglerbar. Finns skisser i tråden om Råd inför start (tror den heter så).

Fick ävan jag många råd om att bara ha 2 fack men valde som jag gjorde ändå. Värsta som kan hända är att jag får ta bort en glasskiva så vad har jag att förlora!

Ja jag hade ju tänkt ha ett extra akvarium som refugium isf...

jag har ett eheim ytterfilter som pumpar 600 l/h så jag hade isf tänkt att koppla eheim ytterfiltret från skummarfacket till refugium akvariet, som kommer stå lite ovanför, och sen via ytavrinning tillbaka till sumpkaret...

då kommer det bara cirkulera 600 l/h genom refugiet...

vet inte om dett är rätt tänkt.. men så hade jag funderat iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikten att refugium är mycket bra. Eller iaf borde vara då jag inte har något själv. Vid framtida större kar är det dock något jag absolut skall ha. Eller t.om. flera :) Står mycket bra om refugium och olika varianter i boken "Reef Invertebrates" av Anthony Calfo.

Caulerpakrasch är att caulerpa ibland dör och då släpper ifrån sig toxiner som kan ha ihjäl allt i akvariet. Det hävdas dock att detta går att förhindra genom att ha belysningen på dygnet runt i refugiet eller så kan man förstås välja någon annan macroalg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikten att refugium är mycket bra. Eller iaf borde vara då jag inte har något själv. Vid framtida större kar är det dock något jag absolut skall ha. Eller t.om. flera :) Står mycket bra om refugium och olika varianter i boken "Reef Invertebrates" av Anthony Calfo.

Caulerpakrasch är att caulerpa ibland dör och då släpper ifrån sig toxiner som kan ha ihjäl allt i akvariet. Det hävdas dock att detta går att förhindra genom att ha belysningen på dygnet runt i refugiet eller så kan man förstås välja någon annan macroalg.

oki... ja nu har jag ju som fått många bud här.. vissa som tycker det är en bra grejj, och vissa som tycker det är helt onödigt.. får helt enkelt läsa på innan jag bestämmer mig helt =)

oki, kan man undvika denna crash? typ kan man se att caulerpan är på väg att kola och slänga den innan? eller nått liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...