Gå till innehåll

Starta nytt akvarium - hjälp


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Det enda andra som skulle vara dumt skulle väl vara att sandbädden blir en "nutrient sink". Löses bäst genom mycket finkornig sand (0-0,5 m.m., gärna ca 0,1-0,2 m.m.) och att ha cirkulation så att skräp inte lägger sig på botten så lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

oki.. så om jag följer detta råd, så är det bara fördelar med att göra detta refugium? bortsett från en liten extra kostnad?

Men angånde matningen.. tänkte ju som mata refugiet med mitt eheim ytterfilter på 600 l/h är det lämpligt flöde fär ett refugium?

Sen så hade jag ju som sagt tänkt att filtrera med aktivt kol.

vad är det bästa då:

att filtrera aktivt kol i mitt ytterfilter som tar 600 l/h eller att slänga det i ett fack i sumpen som kanske kommer plocka 4000 liter i timmen? är det bättre att det rinnrer sakta genom kolet, eller att en större mängd vatten utsäts för kolet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. tack så hemskt mycket för svaren =)

det lutar dock åt att skippa refugiet... men jag skall bygga så att det är lätt att koppla till ett refugium senare om jag ångrar mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade ju tänkt ha ett extra akvarium som refugium isf...

jag har ett eheim ytterfilter som pumpar 600 l/h så jag hade isf tänkt att koppla eheim ytterfiltret från skummarfacket till refugium akvariet, som kommer stå lite ovanför, och sen via ytavrinning tillbaka till sumpkaret...

då kommer det bara cirkulera 600 l/h genom refugiet...

vet inte om dett är rätt tänkt.. men så hade jag funderat iaf =)

Såg i och för sig att du tänkte skippa refugiet vilket gör att detta antagligen är ointressant. Jag hade satt pumpen i återmatningsfacket efter bubbelfällan för att slippa risken att bubblorna kommer med i återmatningen! Annars tänkte jag som du skriver!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...