Gå till innehåll

Bygga el - IP 44?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag planerar som mitt nästa byggprojekt kring akvariet att ordna upp alla härvor av elsladdar. Jag är också trött på att hela tiden behöva rycka ur kontakten till något som jag vill stänga av (skummare, pumpar mm). Istället funderar jag på att ha ett antal eluttag som styrs av vanliga vippströmbrytare snyggt placerade på ett lättåtkomligt ställe, ungefär som en kontrollpanel. Detta ska jag då bygga ihop av standard 230V komponenter.

Jag ser att kopplingsdosor, även billiga sådana, håller en hög skyddslass, typ IP54. Vippströmbrytare däremot springer snabbt iväg i pris om man vill ha våtrumsvarianten (IP44). Jag funderar då på det reella värdet av att ha IP44 framför den "vanliga" (IP20?) varianten. Det är inne i ett sumputrymme samt ovanför karet (under belysningshuven) jag tänkt mig göra installationen.

Har någon funderat i liknande termer? Finns någon utbildad elektriker på forumet som kan förklara?

(Jag är naturligtvis medeveten om det förkastliga i att jag som lekman gör denna installation själv.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IP-klass

Elektriska artiklar märks med en IP-klass för att ange både graden av skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är.

En elartikel märkt med IP 44 är

(Första siffran) petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran) tål strilande vatten från alla vinklar.

Första siffran:

0 Inget skydd.

1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.

2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.

3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.

4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.

5 Dammskyddad

6 Dammtät

Andra siffran:

0 Inget skydd

1 Skyddad mot droppand vatten

2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.

3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.

4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke

6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.).

7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.

8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten. Se tillverkarens råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Honan är inte petskyddad = livsfarlig vid saltvatten. Nu finns väl i och för sig en möjlighet att man kan köra nollan i mitten och att yttre ledaren är bättre skyddad. Kanske..

Dessutom tror ... jag att dragavlastningen i hanen är för dålig. Den skall hålla ifall man snubblar till och tar tag i sladden för att hålla balansen (ett ryck på 70 Kg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar som mitt nästa byggprojekt kring akvariet att ordna upp alla härvor av elsladdar. Jag är också trött på att hela tiden behöva rycka ur kontakten till något som jag vill stänga av (skummare, pumpar mm). Istället funderar jag på att ha ett antal eluttag som styrs av vanliga vippströmbrytare snyggt placerade på ett lättåtkomligt ställe, ungefär som en kontrollpanel. Detta ska jag då bygga ihop av standard 230V komponenter.

Jag ser att kopplingsdosor, även billiga sådana, håller en hög skyddslass, typ IP54. Vippströmbrytare däremot springer snabbt iväg i pris om man vill ha våtrumsvarianten (IP44). Jag funderar då på det reella värdet av att ha IP44 framför den "vanliga" (IP20?) varianten. Det är inne i ett sumputrymme samt ovanför karet (under belysningshuven) jag tänkt mig göra installationen.

Har någon funderat i liknande termer? Finns någon utbildad elektriker på forumet som kan förklara?

(Jag är naturligtvis medeveten om det förkastliga i att jag som lekman gör denna installation själv.)

Det finns skarvdosor med individuell strömbrytare på varje uttag. I närheten av dig har dom sådana på Bauhaus Barkarby. Om jag minns rätt har den största varianten 6 uttag. Den finns även så man bryter strömmen på grupper av uttag i en skarvdosa. T.ex. 3+3. (sådana har jag själv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag har starka funderingar på att använda sådana här tar lite plats,monterings diameter 23,5mm.Mvh Stefan

De där kontakterna ser inte ut att vara godkända för 220 V. Ser mer ut som likspänningsdon. Vart ha du hittat dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns skarvdosor med individuell strömbrytare på varje uttag. I närheten av dig har dom sådana på Bauhaus Barkarby. Om jag minns rätt har den största varianten 6 uttag. Den finns även så man bryter strömmen på grupper av uttag i en skarvdosa. T.ex. 3+3. (sådana har jag själv)

Jo, jag har sett dessa, de har ju också diskuterats i forumet tidigare. Det jag vill ha är att helt separera strömbrytaren från själv uttaget, så att jag får en vacker "manöverpanel" på ett samlat ställe utan att behöva se alla kontakter och kablar. Det är ju självklart ett estetiskt avvägande som jag gör här.

Vad gäller användning av 24V reläer så är nog totala kostnaden kanske inte billigare på detta sätt, utan istället mer plats som går åt för detta.

Det lutar åt att jag monterar någon form av plexiglasskiva framför strömbrytarna som fungerar som stänkskydd, så kan jag ha vanliga IP20 strömbrytare bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåa kontakten är en PowerCon från Neutrik. Framtagen till att användas i bland annat rörligt scenljus. Är en utveckling av "Speakon" kontakten som nästan är branschstandard till PA högtalare.

Powercon finns egentligen inte riktigt som hane och hona, utan som ström in och ström ut. Den blåa används för ström in (om man pratar om chassit), sen finns det en grå som används för ström ut. Skillnaden ligger förutom i färg på styrstiftens placering.

Kontakt med bättre dragavlastning får man leta efter, du kan förmodligen leka tarzan i kabeln och det kommer inte va i dragavlastningen den går sönder. Kontakten trycks i och vrides ett kvarts varv för att låsa fast den med en spärr.

http://www.neutrik.com/content/Products/products_group.asp?level2id=204_54471

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...