Gå till innehåll

Carib sea Hawaii black sand vs. Red sea levande Sand


Beatrix

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium?
Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? 

 

Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6

Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6

 

Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast! :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi
The only thing to be aware of is that the black sand has some magnetic particles/dust in it so when you cleaning the glass with a magnetic cleaner such as Flipper or Tunze magnet care, you might scratch the glass

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört båda. Gillade svart sand och det var inte så magnetiskt att det fastnade överallt eller störde. Korallerna syntes verkligen i kontrast mot sand och sten. Men ja, det blir mörkare. Hela karet framstår som mörkare pga sanden. Men det behöver inte vara dåligt.

Red sea sanden var fin. Men jag hade problem med grumligt vatten länge så jag bytte mot ati sand istället. Då var vattnet klart igen på nån dag. Och ja, jag rengör alltid sanden noga innan den åker i karet. Det var bara något med red sea som inte funkade.

Nu kör jag med ATI sand igen. Tredje karet med denna. Mycket nöjd. Kör med största storleken. Rör sig inte en millimeter oavsett hur starkt pumparna blåser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...