Gå till innehåll

Vilken saltmätare ska jag köpa?


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Jag har en AM hydrometer, en AS refraktometer och en IKS konduktivitetsmodul. Min hydrometer visar 1.0215, min refraktometer 1.0285 och min IKS 1.0256. IKS:en kalibrerades och uppmätte exakt 50us och refraktometern är kalibrerad med osmosvatten. Vet dock inte vilken som stämmer bäst, refraktometers el. IKS:en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AM hydrometer, en AS refraktometer och en IKS konduktivitetsmodul. Min hydrometer visar 1.0215, min refraktometer 1.0285 och min IKS 1.0256. IKS:en kalibrerades och uppmätte exakt 50us och refraktometern är kalibrerad med osmosvatten. Vet dock inte vilken som stämmer bäst, refraktometers el. IKS:en?

Har du en helt ny saltmätare till iksen? Isf ska den vara mest exakt. Sen ska du nog kalibrera med dest vatten till refraktometern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Alex. Ska pröva det ikväll!

Däremot har salthalten som mäts av IKS:en sjunkigt vartefter och jag får skaka lite på proben som sitter i sumpen för att halten ska stiga. Beror detta på mikrobubblor el? Jag har ett skapligt flöde just där den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hittade jag artikeln i fråga och nedan kommer ett kort citat:

It is widely believed that only pure water is required to calibrate refractometers. That fact is true of many refractometers, and is certainly appropriate for routine calibration, but it assumes that they were manufactured correctly and have not been damaged since manufacturing. As refractometers used by aquarists become less and less expensive (with some now selling for less than $30), there is every reason to believe that at some point they will no longer be accurate enough.

The only way to be sure that a given refractometer gives useful information is to check its accuracy in a solution similar to aquarium water. I believe that all refractometers should be checked in this fashion when first purchased, and again any time there is a reason to be concerned. For example, an aquarist might be concerned if an aquarium that had been running for years at a salinity of 35 ppt suddenly reads 39 ppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Alex. Ska pröva det ikväll!

Däremot har salthalten som mäts av IKS:en sjunkigt vartefter och jag får skaka lite på proben som sitter i sumpen för att halten ska stiga. Beror detta på mikrobubblor el? Jag har ett skapligt flöde just där den är.

Där finns två hål till sensorn hur är dom vridna? Hålen ska vara vridet mot själva sensorplattan? Sen så måste man ha god cirkulation just där den sitter, jag hade också massa problem i början med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AM hydrometer, en AS refraktometer och en IKS konduktivitetsmodul. Min hydrometer visar 1.0215, min refraktometer 1.0285 och min IKS 1.0256. IKS:en kalibrerades och uppmätte exakt 50us och refraktometern är kalibrerad med osmosvatten. Vet dock inte vilken som stämmer bäst, refraktometers el. IKS:en?

När jag har IKS:en inställd på ppu så visar den jäkligt lika som min refraktometer (köpt från Drakfisken). Måste dock kalibrera IKS:en var 14:e dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...