Gå till innehåll

Vilken saltmätare ska jag köpa?


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Jag kör också med en refraktometer och det känns nog som det bästa inköp jag gjort. Går väl att få för 3-500:- med frakt från tyska eBay och så många gånger som man mäter salthalten så är det verkligen värt det. Ett par snabba droppar bara så har man salthalten nogrannt uppmätt och man behöver inte vara orolig för att hydrometern är felaktig eller svåravläst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom e faktiskt helt ok man kan ju ta med den och kolla av den mot en optisk hos handlaren.

Dom är faktiskt lång ifrån ok och det är farligt stora skillnader mellan olika modeller. Kombinera detta med de termometerar vi använder som ofta diffar två grader så kan det sluta riktigt olyckligt. Däremot håller jag med om att de går att använda om man jämför med en refraktometer hos en handlare och sedan kompenserar. Satsa på en refraktometer som kan mätas i olika temperatur istället är mitt råd.

Här är en gammal tråd om ämnet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5567

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är faktiskt lång ifrån ok och det är farligt stora skillnader mellan olika modeller. Kombinera detta med de termometerar vi använder som ofta diffar två grader så kan det sluta riktigt olyckligt. Däremot håller jag med om att de går att använda om man jämför med en refraktometer hos en handlare och sedan kompenserar. Satsa på en refraktometer som kan mätas i olika temperatur istället är mitt råd.

Här är en gammal tråd om ämnet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5567

Hmm min optska mäter vid 20 grader och min IKS tog inte hänsyn till temp va e de för pryttel du lyckats få tag på som inte jag sett hehe. Svängarmsmätaren jag har hemma tycker jag fungerar helt ok bara för att den inte visar annat än min optiska men båda kanske visar snett då . Va e de för pryl ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är väldigt besviken på min "sväng-arms" variant.. finns det nån återförsäljare för en salt refraktometer i sverige?

jag måste oftast mäta 2 ggr med min, första gången visar den alltid max salt halt.. sen tömmer man å mäter igen så

brukar den visa nått lämpligare, sen hur exakt den är.. är en annan femma

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är väldigt besviken på min "sväng-arms" variant.. finns det nån återförsäljare för en salt refraktometer i sverige?

jag måste oftast mäta 2 ggr med min, första gången visar den alltid max salt halt.. sen tömmer man å mäter igen så

brukar den visa nått lämpligare, sen hur exakt den är.. är en annan femma

Mvh Mathias

tänkte bara på lite vad du skrev jag har köpt in en ny saltmätare en hydrometer märke Instant ocean den fick jag lov att lägga i saltvatten i 48 timmar sen var det färdig för användning kanske det som är felet ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma Hollowman , och jag gjorde den där 48 timmars inkörningen

sen visst den visar väl nog hyfsat men känns endå rätt osäkert

skulle vilja ha nån lite "dyrare" variant så det känns som man kan lita på den

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En refraktometer kalibrerar man med sötvatten vid vilken temperatur som helst. Det viktiga är bara att de två dropparna man mäter hinner ta får samma temperatur som refraktomern. (10 sekunder?) Och sedan samma med saltvattnet man mäter.För att garantera detta har jag refraktometern i akvarierummet så att den inte värms / kyls medan man använder den. Den bör kalibreras om någon gång i månaden - min har faktskt ändrat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nån artikel om att det inte är helt ok att kalibrera med sötvatten. För att det skall bli bra behöver det vara en kalibreringslösning med känd salthalt. Någon annan som läst samma?

Jag använder batterivatten för när jag kalibrerar min. Antar att det inte finns salter i detta vatten? Rätta mig gärna om detta är felaktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vipparmsmätarna har ganska stor spridning, men jag upplever dock att dom åtminstone visar samma varje gång - förutsatt att det inte finns en massa microbubblor i vattnet.

Dock vill jag slå ett slag för dom gamla flytande hydrometrarna, i exakhet per krona är dessa oslagbara!

Sen tycker jag stora delar av den här debatten är att göra en "elefant av en mygga" -

jag tror innevånarna i karet skiter högaktningsfullt i om salthalten är 1.025.4567 eller ungefär 1.025!

Sen ska man komma ihåg att dom flesta budget-digitalinstrument har en felmarginal som avser t.ex

+- 2 % på HELA mätområdet, dvs det kan ge variationer på bortåt 25% runt det mätvärde som displayen visar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har både en hydrometer och en vipparmsmätare.

Testade dessa mot varandra och de visade så gott som exakt likadant.

Men som sagt så verkar det skilja rätt friskt från ett exemplar till ett anna av vipparmsmätarna.

Var väl en tråd för ett tag sedan då Vargklo mflr. testade saltmätare och 2st. vipparmsmätare av samma modell

visade olika?

Lurigt det här vad man ska köra med.. dessutom om billiga digitalamätare kan visa så fel.

tror nog jag håller mig till hydrometern ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder batterivatten för när jag kalibrerar min. Antar att det inte finns salter i detta vatten? Rätta mig gärna om detta är felaktigt.

Det är just detta som är problemet. Även om kalibrering mot ett nollvärde ger viss kalibrering så skall denna kalibrering inte vara särskilt bra och det behövs därmed en kalibrering mot en saltlösning med ett känt värde. Sen tror jag iofs att det räcker med en kalibrering mot 0 med t.ex. osmosvatten. Det kanske inte blir så bra som de kan bli, men kanske tillräckligt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...