Gå till innehåll

Är Deltec UV-C samma som Ruwal aquatech UV-C?


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Fick just hem mitt UV-C som jag beställt och det ska enligt leverantören vara ett deltec. Men ingenstans står det nämnt något om Deltec, varken på kartong eller innehåll.

Det enda produktnamn som står är på lampan och på själva den svarta "behållaren" och där står det RUWAL.

Liknande har diskuterats på en annan tråd men då står det på lampan, ingen har skrivit något om den svarta burken. (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9476&highlight=ruwal)

Så nån som har deltec: står det nån stans att det är ett deltec?

Kan tillägga att det inte ens var med någon bruks...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm på min kartong står det bara "professional uv-c water sterilizer " på 5 olika språk på den svarta behållaren står det ruwal aquatech lika på lysröret måste ju vara ett bolag i deltec kedjan???

mendans vi är inne på uv-filter ska det sitta lodrätt eller horisontelt ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm på min kartong står det bara "professional uv-c water sterilizer " på 5 olika språk på den svarta behållaren står det ruwal aquatech lika på lysröret måste ju vara ett bolag i deltec kedjan???

mendans vi är inne på uv-filter ska det sitta lodrätt eller horisontelt ???

mvh peter

Försökte också få klarhet i UVC montering i den här tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10457

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ringde faktiskt till deltec och de har RUWAL som leverantör av sina UV-C, så det var väl svaret på min egen fråga då...

En fråga till er som kör med denna UV-C: använder ni slangklämmor eller trycker ni bara på slangen och litar på att det håller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hur vet du att det lyser svagt?

Det mesta av ljuset ligger långt ner på UV-c våglängderna (som namnet antyder), vilka inte är synliga för mänskliga ögat.

Tänd aldrig röret utanför höljet, UV-c är extremt farligt för både hud och ögon.

Enda sättet att se om det är igång är de vita slangkopplingarna lyser svagt grönt, så svagt att det knappt syns i ett tänt rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att det lyser svagt?

Det mesta av ljuset ligger långt ner på UV-c våglängderna (som namnet antyder), vilka inte är synliga för mänskliga ögat.

Tänd aldrig röret utanför höljet, UV-c är extremt farligt för både hud och ögon.

Enda sättet att se om det är igång är de vita slangkopplingarna lyser svagt grönt, så svagt att det knappt syns i ett tänt rum.

Testade den utanför akvariet&då såg man att det lyste i kopplingarna......skulle sen motera den under bänken&pluggade in den......lyste inte ett smack

Tog ut den igen&skruvade isär den&testade snabbt men det är endast ett mycket svagt blått skimmer ute i änden på röret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...