Gå till innehåll

Mandarin krig


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej, har köpt en hane mandarin till min hona idag men hon gick på nykomlingen stenhård... skall jag prova sätta ihop dom lite senare (hane sitter nu separerad) eller är det kört och dom ska inte i samma kar? På videon ser man att honan bet honom i huvud och greppet liknande hajens... men är det ett vanligt dominans ritual eller hanen är i livs fara? Tack på förhand!🙏

https://photos.app.goo.gl/ph2yFtSVpupsji3RA

https://www.facebook.com/622448818/videos/pcb.3577248115728107/10158693085498819/

image.png.d30d9db97f8062830ddc738cc3fd588b.png

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan alltid sätta upp en liten spegel på utsidan av karet när man introducerar en ny fisk. då blir de gamla mest intresserad av sin spegelbild.

 

om det är ett varmt "välkomnande" eller om det är slagsmål, är jag inte rätt att uttala mig om. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, nike83 skrev:

man kan alltid sätta upp en liten spegel på utsidan av karet när man introducerar en ny fisk. då blir de gamla mest intresserad av sin spegelbild.

 

om det är ett varmt "välkomnande" eller om det är slagsmål, är jag inte rätt att uttala mig om. 

rent teoretiskt sätt är det en bra idé:) men då risken är stor att jag skulle kunnat missa deras "heta möte", (liknade misshandel) och agera i tid... trodde ju att dom blir kompisar pga motsatta skön... Jag har aldrig sett något liknande hos fiskar... jaga sönder, ja... men beteende liknande en haj eller pitbull... aldrig... därför undrar jag om det va nån dominerande ritual eller kan dom rent av döda varan?

https://photos.app.goo.gl/T2KkxHQe2E9ZkLTZ9

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick detta som svar på FB: "Hos mig har dom gjort så första dagen, sedan ”bildat” par. Börjar med bråk tydligen om man är mandarin"... 
men i nuläge har jag fått andra bekymmer...  har hämtat killens flickvän (dom satt i samma kar i Bromma:) köpte div fryst men dom verka inte va intresserad:( :) vad brukar ni mata era mandariner med? min gamla verkar leva bara på pods men i karet den sitter finns gott om käk. men dom nya käkar inte heller fryst... i det lilla karet, på drygt 200 L räcker nog inte med pods för två... finns det nåt käk alternativ?🙂
 
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man dem utan andra fiskar i karet brukar det gå att få dem att ta fryst artemia om man blåser dem en och en framför nosen på fisken. Efter ett antal försök hugger de en och sedan brukar de vara igång. Men är det andra fiskar i karet lär de sig att vakta pipettänden och ta de enskilda artemiorna blixtsnabbt. Mandarinen behöver tid för att kolla in - vända och vrida på maten innan den sväljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...