Postat 2 januari 20214 Ă„r Hej, har köpt en hane mandarin till min hona idag men hon gick pĂ„ nykomlingen stenhĂ„rd... skall jag prova sĂ€tta ihop dom lite senare (hane sitter nu separerad) eller Ă€r det kört och dom ska inte i samma kar? PÄ videon ser man att honan bet honom i huvud och greppet liknande hajens... men Ă€r det ett vanligt dominans ritual eller hanen Àr i livs fara? Tack pĂ„ förhand!đ https://photos.app.goo.gl/ph2yFtSVpupsji3RA https://www.facebook.com/622448818/videos/pcb.3577248115728107/10158693085498819/ Ăndrat 2 januari 20214 Ă„r av Nelli
Postat 2 januari 20214 Ă„r man kan alltid sĂ€tta upp en liten spegel pĂ„ utsidan av karet nĂ€r man introducerar en ny fisk. dĂ„ blir de gamla mest intresserad av sin spegelbild.  om det Ă€r ett varmt "vĂ€lkomnande" eller om det Ă€r slagsmĂ„l, Ă€r jag inte rĂ€tt att uttala mig om.Â
Postat 2 januari 20214 Ă„r Författare 37 minuter sedan, nike83 skrev: man kan alltid sĂ€tta upp en liten spegel pĂ„ utsidan av karet nĂ€r man introducerar en ny fisk. dĂ„ blir de gamla mest intresserad av sin spegelbild.  om det Ă€r ett varmt "vĂ€lkomnande" eller om det Ă€r slagsmĂ„l, Ă€r jag inte rĂ€tt att uttala mig om. rent teoretiskt sĂ€tt Ă€r det en bra idĂ©:) men dĂ„ risken Ă€r stor att jag skulle kunnat missa deras "heta möte", (liknade misshandel) och agera i tid... trodde ju att dom blir kompisar pga motsatta skön... Jag har aldrig sett nĂ„got liknande hos fiskar... jaga sönder, ja... men beteende liknande en haj eller pitbull... aldrig... dĂ€rför undrar jag om det va nĂ„n dominerande ritual eller kan dom rent av döda varan? https://photos.app.goo.gl/T2KkxHQe2E9ZkLTZ9 Ăndrat 2 januari 20214 Ă„r av Nelli
Postat 3 januari 20214 Ă„r Min erfarenhet Ă€r att mandariner inte gillar varandra sĂ„ mycket , provade med tvĂ„ i ett 600 liters med mycket Sten, de hittade varandra och slogs tills ena dog....Â
Postat 5 januari 20214 Är Det gÀller mellan hanar. Ibland sÄ klipps första ryggfensstrÄlen före export sÄ att den skall se ut som en hona. DÄ ser man könet genom att tjockleken av första ryggfensstrÄlen Àr mycket grövre Àn de bakom pÄ hanar.
Postat 6 januari 20214 Ă„r Författare fick detta som svar pĂ„ FB: "Hos mig har dom gjort sĂ„ första dagen, sedan âbildatâ par. Börjar med brĂ„k tydligen om man Ă€r mandarin"... men i nulĂ€ge har jag fĂ„tt andra bekymmer...  har hĂ€mtat killens flickvĂ€n (dom satt i samma kar i Bromma:) köpte div fryst men dom verka inte va intresserad:( vad brukar ni mata era mandariner med? min gamla verkar leva bara pĂ„ pods men i karet den sitter finns gott om kĂ€k. men dom nya kĂ€kar inte heller fryst... i det lilla karet, pĂ„ drygt 200 L rĂ€cker nog inte med pods för tvĂ„... finns det nĂ„t kĂ€k alternativ?đ Â
Postat 6 januari 20214 Är Har man dem utan andra fiskar i karet brukar det gÄ att fÄ dem att ta fryst artemia om man blÄser dem en och en framför nosen pÄ fisken. Efter ett antal försök hugger de en och sedan brukar de vara igÄng. Men Àr det andra fiskar i karet lÀr de sig att vakta pipettÀnden och ta de enskilda artemiorna blixtsnabbt. Mandarinen behöver tid för att kolla in - vÀnda och vrida pÄ maten innan den svÀljer.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.