Gå till innehåll

pump före eller efter uv-filtret!!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hmmm en lite fråga chrilleus :varför stänger du av pumpen när du matar ????

tänkte att jag skulle ha både uv-filtret och min eheim pump under akvariet vad tror ni om det ???

lite osäker hur jag ska ha det men jag vet iallafall att jag "inte" ska ha pumpen i akvariet ta för mycket plats

något annat förslag hur jag ska dra ???'

peter

Dels för att käket på botten åker in bakom stenarna när den är igång, och dels för att inte slemma ner kvartsglaset i uv:t onödigt mycket.

Sätt en pickup i akvariet och ha pumpen utanför istället, så blir det snyggare och mindre överflödig värme :smiley20: (Kom ihåg att montera allt under vattenlinjen bara, så att du får häverteffekt ner till pumpen, som jag skrev i inlägg #10)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dels för att käket på botten åker in bakom stenarna när den är igång, och dels för att inte slemma ner kvartsglaset i uv:t onödigt mycket.

Sätt en pickup i akvariet och ha pumpen utanför istället, så blir det snyggare och mindre överflödig värme :smiley20: (Kom ihåg att montera allt under vattenlinjen bara, så att du får häverteffekt ner till pumpen, som jag skrev i inlägg #10)

pickup???? jooo det var det jag hadde tänkt pumpen tar sån plats om jag skulle ha den i akvariet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är väl som så att pumpar med filterpatroner redan står under konstant tryck eftersom dom är nersänkta i vattnet,

Vad händer när filtret blir skitigt? Varför sitter flödeskontrollen på sugsidan på pumpar som har det inbyggt

om du däremot placerar en sån pump i en loop där vattnet försvinner så startar den jävlar i mej inte själv.

Nämen precis, det var därför jag skrev att det fungerar sålänge systemet sitter under vattenlinjen, samt att pumpen sitter längst ner i loopen. Hur skulle då vattnet "försvinna"?

S1: när filtret /insuget blir tätt blir pumpen vanligtvis överhettad och pajar - jag antar att flödesreglaget sitter på insuget av utrymmes och kostnadsskäl.

S: För att t.ex vid strömavbrott så är det ju inte ovanligt att vattennivån i karet sjunker och häverten bryts.

Men bortsett från mina teorier så rekommenderas det alltid i installationsanvsisningarna från respektive tillverkare av

t.ex uv att pumpen sitter först och jag förmodar att det finns ett skäl till det.

Ett sannolikt skäl är väl att pumpar av den här typen har betydligt bättre tryckhöjd än sughöjd, och att dra vatten genom ett u-v kan jämställas med sughöjd/trycka vattnet igenom-tryckhöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två anledningar till att man har akvariefilter på sugsidan av pumpen.

1. Man suger in vatten genom genom filtrets utsida =stor yta som inte slaggar igen så fort.

2. Man får ett bra insugsskydd så att smådjur inte hamnar i pumpen och mals sönder.

Det är en anledning till att man inte sätter det på trycksidan.

När filtret blir skitigt skjuter pumpen i väg det på turné genom karet om man inte kostat på en extra fästanordning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

S1: när filtret /insuget blir tätt blir pumpen vanligtvis överhettad och pajar - jag antar att flödesreglaget sitter på insuget av utrymmes och kostnadsskäl.

S: För att t.ex vid strömavbrott så är det ju inte ovanligt att vattennivån i karet sjunker och häverten bryts.

Men bortsett från mina teorier så rekommenderas det alltid i installationsanvsisningarna från respektive tillverkare av

t.ex uv att pumpen sitter först och jag förmodar att det finns ett skäl till det.

Ett sannolikt skäl är väl att pumpar av den här typen har betydligt bättre tryckhöjd än sughöjd, och att dra vatten genom ett u-v kan jämställas med sughöjd/trycka vattnet igenom-tryckhöjd.

Hej!

Häverten kommer igång av sig själv när strömmen kommer tillbaka, då vattnet i loopen fungerar som en kolv och suger med sig vatten från karet. (Förutsatt att pickupens insug befinner sig under vattenlinjen). Har du sett hur ytterfilter är konstruerade?

När filtret/insuget blir igensatt jobbar pumpmotorn lättare pga. att den flyttar mindre massa = den förbrukar mindre effekt = mindre värme, så nej den överhettar inte. Däremot kan den börja kavitera, vilket kan leda till ovala lagringar m.m, men det ska mycket till. Är det mer ekonomiskt att ersätta konsumenter med nya pumpar på löpande band pga. dummsnålhet vid ritbordet?

Pumpen drar inte vattnet genom UV-c:t när den sitter under vattenlinjen, den trycker upp vattnet som matas via hävert. (Åter igen, har du sett hur ett ytterfilter är konstruerat?).

Nej, sugfallhöjd går inte att jämställa med att ha en pump under vattenlinjen, som suger genom något som också sitter under vattenlinjen.

Mvh

Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

... När filtret/insuget blir igensatt jobbar pumpmotorn lättare pga. att den flyttar mindre massa = den förbrukar mindre effekt = mindre värme, så nej den överhettar inte.....

Ja det stämmer att den förbrukar mindre effekt per tidsenhet. Dock förbrukar den mer effekt per pumpad volymenhet. Vad det gäller överhettning borde även detta ha någon brytpunkt då motor kommer att överhettas om motståndet är för stort så att det inte kommer något kylmedia i form av vätskan som ska pumpas (om pumpen inte har separat kylanläggning vilket är ovanligt för pumpar).

Personligen skulle jag följa tillverkarnas rekomendationer och sätta pumpen så tidigt som det är praktiskt möjligt att göra i kedja för att skapa så lite sugmotstånd som möjligt. Detta även om det är en centrifugalpump som används.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall i princip alltid strypa en pump på trycksidan. Annars är risken stor för kavitation.

Hur högt man kan "suga" vatten in i t ex en pump beror på omgivande tryck och temperatur. Har man normalt omgivande lufttryck, 1013 mbar, och pumpen klarar av att producera totalt vakum kommer vattnet att tryckas upp i sugledningen, av det omgivande lufttrycket, 10,3 meter. Totalt vakum är förresten omöjligt att åstadkomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig råkat ut för kavitation i en akvariepump, fast å andra sidan har jag inte haft kraftigare centrifugalpumpar än 3000l/h. Det bästa sättet att reglera flödet är dock att strypa på båda sidor samtidigt, för att bibehålla balansen mellan tryck/undertryck (Självklart är vartalsbegränsning det ultimata, men dyraste alternativet..) Om kavitation skulle uppstå (hörs som "knastrande" ljud) så har man nog en överdimensionerad pump från början, då man måste strypa den så pass mycket..

Förresten är väl Vakuum omöjligt att skapa? Enligt vad jag fick lära mig på fysiken, så är Vakuum = totalt undertryck :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer att den förbrukar mindre effekt per tidsenhet. Dock förbrukar den mer effekt per pumpad volymenhet. Vad det gäller överhettning borde även detta ha någon brytpunkt då motor kommer att överhettas om motståndet är för stort så att det inte kommer något kylmedia i form av vätskan som ska pumpas (om pumpen inte har separat kylanläggning vilket är ovanligt för pumpar).

Säg att du stryper samma pump lika mycket på trycksidan, den kommer då att få lika lite kylning som om den var strypt på sugsidan, men den kommer att förbruka mer effekt (= mer värme), än om den var ostrypt..

Edit: Detta är ju dock inget större problem om pumpen befinner nersänkt i vätskan, förutom att den kommer höja temperaturen på densamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg att du stryper samma pump lika mycket på trycksidan, den kommer då att få lika lite kylning som om den var strypt på sugsidan, men den kommer att förbruka mer effekt (= mer värme), än om den var ostrypt..

åller inte med om detta men lägger ner denna diskusion då den bara står och stampar och inte utvecklar sig. Låter den som lser detta lägga sin egen värdering i svaren nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...