Gå till innehåll

id på diverse koraller


Draedon

Rekommenderade inlägg

jaha.. nu har min kusin varit på en shopping spree för att sedan slarva bort lappen med namn och skötselråd på sina nyinköpta koraller. klantigt javisst, men shit happens...

så vi vill ha hjälp med id på koraller och ett par små fraggar samt lite info om

dem.. vad de kräver av vattnet, ljuset, cirkulation osv.

nr. 3 på första bilden är en korttentaklad anemon, så långt är jag med.. men latinskt namn? kanske är svårt

att se på så dåliga bilder.. de är tagna med min k750i, ska ta lite bättre bilder under helgen.

och på sista bilden så kunde inte "Doris" hålla sig längre utan var tvungen att posera ;)

post-2037-14468912602788_thumb.jpg

post-2037-14468912602999_thumb.jpg

post-2037-14468912603159_thumb.jpg

post-2037-14468912603331_thumb.jpg

post-2037-14468912603516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lyfter på hatten och tackar för hjälpen!

tubastrea hade jag på läppen när han beskrev den "stora polyper och så ska den matas..." :)

i butiken där den köptes så rekomenderade säljaren att man plockade upp den och satte den i en mindre burk när man matade den, lät ju lite smått obekvämt.. borde väl vara lättare att handmata den i det stora karet?

eller har den lättare att äta om den får sitta i en liten burk full i maten och plocka själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar min tubastrea med en 5 ml-pipett som följer med Saliferts tester. Jag ger den artemia 1g/vecka, och den har överlevt fint i 9 månader nu, trots rekommendation att den ska matas 2 ggr/vecka. Det gäller dock att försöka hålla undan alla andra djur i akvariet under matningen, typiskt sett brukar räkorna vara framme och gräva ur artemian från tubastreornas gap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tagit lite mer/bättre bilder som kommer upp så fort jag får tummen ur..

Tubastrean har nu flytta lite längre ned i akvariet och alla polyper har slagit ut samt ätit artemia med stor aptit :)

längst ner i den här tråden finns en bild:

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10341

funderar dock på om den ska få byta plats med stjärnpolypen som förtillfället står på botten, läste här på SVG under artiklar att tubastrean ska placeras på botten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbesians naturliga placering är i taket på grottor. Jag fick svårigheter med att mata min efter några månader den drog in polyperna när man kom inärheten av den och fällde inte als ut dom om jag satte den i en särskild burk.

Korallrevet säljer något slags pulver som man löser i vatten som ska fungera bra. Jag hann tyvärr inte prova det innan min dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojoj !! matar ni er tubastrea ?? jag har haft min i snart ett år och inte matat den en enda gång !

varjegång jag matar eller dammsuger i akvariet så slår den ut och käkar sj !

så det verkar ju som min får mat "

men det skadar kanske inte nu när man vet att den ska ha mat att mata den lite =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...