johannes.k Postat 15 januari 2021 Postat 15 januari 2021 Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora ) 3 Citera
johannes.k Postat 18 januari 2021 Författare Postat 18 januari 2021 Heltidsarbete att vara saltnörd 7 Citera
johannes.k Postat 28 januari 2021 Författare Postat 28 januari 2021 Snickrar ihop ett hoppskydd som hänger på kanten och täcker 15 cm in i karet då det är efter glaskanten de hoppar och då har jag inga problem med matning mm och det är enkelt att ta bort en sektion om man ska pyssla.Vad tror ni om det ?Skickat från min SM-G980F via Tapatalk Citera
johannes.k Postat 28 januari 2021 Författare Postat 28 januari 2021 Prototyp Skickat från min SM-G980F via Tapatalk 1 Citera
Jojo Postat 28 januari 2021 Postat 28 januari 2021 Bra idé! Jag har inte skaffat ngt nät ännu av den anledningen att det är bökigt vid matning och annat pyssel. Om det funkar och du blir nöjd och har tid och lust att tillverka ett till mig så köper jag gärna! 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 28 januari 2021 Postat 28 januari 2021 Inte dumt. Vet inte exakt när firrarna hoppar ur mitt i karet, känns som att de logiskt bör hoppa vid kanterna där det inte finns lika många riktningar att ta vägen. Jag har mitt akvarium med en beklädd överdel som förhindrar att fisken hoppar ut på 3 av sidorna men har förlorar några som hoppat ut och hamnat mellan vägg och akvarium. Skulle vara högst intresserad av sådana moduler om du skulle tillverka för försäljning och de inte måste sitta runt ett hörn Citera
johannes.k Postat 30 januari 2021 Författare Postat 30 januari 2021 Självklar kan jag hjälpa er om ni behöver ha något tillverkat, efter att jag fått ordning på grejerna. Medans konstruktionen på hoppskyddet förfinats har jag gjort några skärmar till hydrorna i tomteverkstan, riktigt bra faktiskt tar helt bort sidbländningsfaktorn så jag kan ligga i soffan och njuta av burken på kvällarna. 5 Citera
johannes.k Postat 3 februari 2021 Författare Postat 3 februari 2021 (ändrat) Finns det någon smartis som typ @Lasse som kan hjälpa mig att förstå vad som händer , fick plötsliga förändringar i KH och Salinitet efter en dosering igår och kan inte begripa vad som händer , inga vattenbyten eller liknande har gjorts. Kan tillägga att det varit en avvikelse mellan refraktometer och ghl som nu är nästan borta .. Ändrat 3 februari 2021 av johannes.k Citera
johannes.k Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 Set mesta fungerar som det ska och allt rullar på enligt plan förutom.... tyvärr har pricken kommit in i systemet lite osäker just nu på hur jag går vidare , ur med all Sten och fånga all fisk står inte så högt på önskelistan 1 Citera
johannes.k Postat 2 mars 2021 Författare Postat 2 mars 2021 Får vänta tills mjukisarna vecklar ut sig igen , ska ta med lite mer Sten nästa gång jag är hemma sps sidan blir lite låg och behöver lite överhäng Citera
johannes.k Postat 2 mars 2021 Författare Postat 2 mars 2021 (ändrat) SPS till vänster och LPS till höger , Lps är lite vresiga eftersom jag möblerat om lite får se hur det ser ut om några dagar. Ska ta och limma ihop en pelare på vänstersidan vill ha lite mer höjd där och fiskarna gillar att simma igenom "bågar" har jag märkt genom åren Foto utan filter med mobil och tack @Thomas Salt för de fina korallerna Ändrat 2 mars 2021 av johannes.k 8 Citera
johannes.k Postat 9 mars 2021 Författare Postat 9 mars 2021 Ändrat lite i burken, inte helt nöjd men det tar sig. Pricken va nog velvet.. tappat en del fisk men det värsta verkar vara över en märklig grej är att efter jag ändrade scapen och sölade lite revfix i akvariet så blev fiskarna mycket piggare och finare i färgerna och velvet symtomen minskade drastiskt. 3 Citera
johannes.k Postat 15 mars 2021 Författare Postat 15 mars 2021 Skulle vara kul att få lite koll på ljusstyrkan , någon som har lust att hjälpa till med mätning av par mot en lagom ersättning? Citera
Kim Rosenqvist Postat 15 mars 2021 Postat 15 mars 2021 3 timmar sedan, johannes.k skrev: Skulle vara kul att få lite koll på ljusstyrkan , någon som har lust att hjälpa till med mätning av par mot en lagom ersättning? Jag kan hyra ut min seneye. Men då får du komma och hämta (och lämna) den i Solna 1 Citera
johannes.k Postat 8 maj 2021 Författare Postat 8 maj 2021 Längesedan jag uppdaterade ser jag , kämpat med fiskdöd och det senaste sps som inte vill vara med mer.. tror att problemen är lösta och det kanske kan luffa på och börja växa nu 1 Citera
Hampus85 Postat 10 maj 2021 Postat 10 maj 2021 On 2021-05-08 at 17:18, johannes.k skrev: Längesedan jag uppdaterade ser jag , kämpat med fiskdöd och det senaste sps som inte vill vara med mer.. tror att problemen är lösta och det kanske kan luffa på och börja växa nu Trist, hur mycket fisk strök med? Fick du någon koll på PAR-värdena? 1 Citera
johannes.k Postat 4 november 2021 Författare Postat 4 november 2021 Inte varit så aktiv varken här eller i burken under sommaren men i takt med att vädret blir tråkigare ökar akvarieintresset fyllt på med lite fisk och fraggar så hoppas vi att det går bättre nu. köpte en mätare så par skall vara under kontroll Citera
johannes.k Postat 19 november 2021 Författare Postat 19 november 2021 Går bra och dåligt, spserna har börjat växa ordentligt och trivas ökar stadigt doseringen av core kul . Lpserna däremot trivs inte troligen pga rejält låg nitrat , har legat högt på både fosfat och nitrat sedan start så har doserat nopox och då värdena varit stabila så har det slarvats lite med tester på slutet mätte nitrat igår med hanna lr 0,9ppm nitrat 0,2ppm fosfat så nödstopp på nopox och i med lite fosfatremover. Någon som kan dela med sig av erfarenheter med reaktioner på koraller vid lågt nitrat kanske. Fick hämtat lite fisk igår av en snäll handlare som har stängt, plockade de direkt vid leverans från grossist 5 anthias och en japonicus, japonicusen är tyvärr lite vissen simmar liksom i 45 grader slagsida jättefin i färger och inga synliga skador men magen är ganska insjunken kan @Hampus85 kanske ge mig lite råd om något ska göras eller bara vänta och hoppas, (hen vill inte ta käk) 1 Citera
Hampus85 Postat 19 november 2021 Postat 19 november 2021 1 timme sedan, johannes.k skrev: Går bra och dåligt, spserna har börjat växa ordentligt och trivas ökar stadigt doseringen av core kul . Lpserna däremot trivs inte troligen pga rejält låg nitrat , har legat högt på både fosfat och nitrat sedan start så har doserat nopox och då värdena varit stabila så har det slarvats lite med tester på slutet mätte nitrat igår med hanna lr 0,9ppm nitrat 0,2ppm fosfat så nödstopp på nopox och i med lite fosfatremover. Någon som kan dela med sig av erfarenheter med reaktioner på koraller vid lågt nitrat kanske. Fick hämtat lite fisk igår av en snäll handlare som har stängt, plockade de direkt vid leverans från grossist 5 anthias och en japonicus, japonicusen är tyvärr lite vissen simmar liksom i 45 grader slagsida jättefin i färger och inga synliga skador men magen är ganska insjunken kan @Hampus85 kanske ge mig lite råd om något ska göras eller bara vänta och hoppas, (hen vill inte ta käk) Trist, de är ju ganska känsliga. Tyvärr inte mycket att göra. Teoretiskt så skulle det gå att trycka i en cocktail av antibiotika och antiparasitära mediciner och hoppas på att något funkar men skulle säga att detta är ytterst omoraliskt sätt att hantera problemet. Dessutom inte helt lätt att få tag i medicinerna plus att de lika gärna kan döda fisken när man behandlar på måfå. Det stora problemet är att finns så många möjliga orsaker. Några troliga är stress (som antingen gjort att fisken slutat äta och därför blivit dålig eller sänkt immunförsvaret vilket lett till infektion), bakterie eller parasitangrepp (som antingen sänkt allmäntillståndet till den grad att fisken inte orkar simma rakt eller mer direkt påverkat simblåsa eller nervsystem) eller påverkan av tryckförändring vid fångst. Om du har möjlighet skulle jag flytta den till ett mindre kar med gott om gömställen och en matbuffe där den i bästa fall piggnar på sig. Om den överlever skulle jag sedan köra praziquantel+tank transfer+väteperoxid eller möjligtvis praziquantel+ koppar innan jag flyttar tillbaka fisken då det är ganska stor risk att den bär något smittsamt, dessa behandlingar tar de vanligaste parasiterna utan att antibiotika behövs. Tyvärr är risken ganska stor att den inte överlever när den blivit så pass påverkad . Hoppas det går bra! Citera
johannes.k Postat 19 november 2021 Författare Postat 19 november 2021 34 minuter sedan, Hampus85 skrev: Trist, de är ju ganska känsliga. Tyvärr inte mycket att göra. Teoretiskt så skulle det gå att trycka i en cocktail av antibiotika och antiparasitära mediciner och hoppas på att något funkar men skulle säga att detta är ytterst omoraliskt sätt att hantera problemet. Dessutom inte helt lätt att få tag i medicinerna plus att de lika gärna kan döda fisken när man behandlar på måfå. Det stora problemet är att finns så många möjliga orsaker. Några troliga är stress (som antingen gjort att fisken slutat äta och därför blivit dålig eller sänkt immunförsvaret vilket lett till infektion), bakterie eller parasitangrepp (som antingen sänkt allmäntillståndet till den grad att fisken inte orkar simma rakt eller mer direkt påverkat simblåsa eller nervsystem) eller påverkan av tryckförändring vid fångst. Om du har möjlighet skulle jag flytta den till ett mindre kar med gott om gömställen och en matbuffe där den i bästa fall piggnar på sig. Om den överlever skulle jag sedan köra praziquantel+tank transfer+väteperoxid eller möjligtvis praziquantel+ koppar innan jag flyttar tillbaka fisken då det är ganska stor risk att den bär något smittsamt, dessa behandlingar tar de vanligaste parasiterna utan att antibiotika behövs. Tyvärr är risken ganska stor att den inte överlever när den blivit så pass påverkad . Hoppas det går bra! Tack för svar, får hoppas det går bra, lägenhet ingen plats för karantänavdelning, blir det ett nytt parasit utbrott så flyttar jag hem akvariehobbyn å bygger en karantänavdelning Citera
Anibou Postat 20 november 2021 Postat 20 november 2021 Nej vad tråkigt Jag hoppas att du slipper ett parasit utbrott. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.