Gå till innehåll

RSR 525 på bortaplan (Eskilstuna)


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Tror det klara sig, inte säker på fisken men den verkar nog mer vara akvarieovan stackarn nästan så ja får lite dåligt samvete.

la ner han i refugiumet igår där finns obegränsat med käk å lugn å ro å där var han ”rak” men fick flytta upp han idag igen då han klättrade fram å tillbaka över algbollen hela tiden å levde jävel. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, johannes.k skrev:

Tror det klara sig, inte säker på fisken men den verkar nog mer vara akvarieovan stackarn nästan så ja får lite dåligt samvete.

la ner han i refugiumet igår där finns obegränsat med käk å lugn å ro å där var han ”rak” men fick flytta upp han idag igen då han klättrade fram å tillbaka över algbollen hela tiden å levde jävel. 

Låter ju i alla fall som ett bra tecken 😀

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Jojo skrev:

Hoppas fisken klarar sig!

Du har inte några av de där hoppskydden under tillverkning? 😊


Det kommer, ritar en ny design blev inte riktigt nöjd med skarvarna v2 blir förhoppningsvis så bra så att det kan gå att dela med sig av , samt köpt en ny skrivare så att det går att göra lite större bitar så det inte blir så många skarvar 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, johannes.k skrev:


Det kommer, ritar en ny design blev inte riktigt nöjd med skarvarna v2 blir förhoppningsvis så bra så att det kan gå att dela med sig av , samt köpt en ny skrivare så att det går att göra lite större bitar så det inte blir så många skarvar 

👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade turen att få tag i en sån här skönhet , letat en stund då den var min favorit i mitt första saltakvarie.

 

Tyvärr är läget oförändrat med japsen , vänder det inte snart får den nog gå på nödslakt så den inte dör under nån sten där ja inte får tag i han.

20211130_155002.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fiskarna gör livet hårt för mig , har 5 kirurger varav två gula den gula som kom i sist har varit lite hackad på av xanturumen sen han kom i men inte så illa att jag varit orolig. Igår kom inte X fram på morgonen och  inte till matningen den gula tidigare lätt mobbade är nu kung och attackerar så fort x visar sig. 
någon idé på något att göra gillar båda och vill helst behålla båda.

 

Matar redan frikostigt så det är inte det som fattas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att ha varit fängslad i sumpen är den gula mobbaren rehabiliterad :) vi får hoppas att det håller i sig provar och behåller han lite till och ser hur det går.

 

Hoppskydd V2.0 designat och under tillverkning ser bra ut hoppas att det funkar bra också 

20220102_182033.jpg

20220102_182140.jpg

20220102_182216.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har läst och tittat och gjort studibesök hos andra medlemmar, nu är det dags för mig att stabilisera ph och försöka få lite tillväxt.

 

Körde igång lite provisoriskt idag och ph stiger fint , insåg dock fort att det finns en del risker och fallgropar, för att vara säker på att inte få vatten i mediet och i värsta fall krascha hela systemet vid en eventuell överskummning (det händer,,,) så skissade jag ihop ett nytt skummarlock med två anslutningar, en i topp och en i sida.

Toppanslutning dras som recirkulation till co2 scrubbern och sidanslutningen ansluts med 20mm pvc och ett t-stycke , nedåtgående anslutningen blir ett rör rakt ned i sumpen och avslutas under vattennivån så att ej luft passerar bara vatten skall ut den vägen, den andra anslutningen på t-stycket dras till en liten burk med aktivt kol då jag även kör ozon på skummaren.  

 

Har jag tänkt fel? 🤓

Skärmklipp.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...