GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Det börjar bli dags att starta en trĂ„d om mitt nĂ€sta projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lĂ„ng inlĂ€gg 😁.

Tidsramen för första fiskarna i karet ligger pÄ 7-8 mÄnader och koraller ett Är, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera Är innan karet har full belysning och teknik för övervakning.  

Vad Àr dÄ detta projekt?

Jag har lagt handpenning pÄ ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har lÄg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hÀmtas nÀr snön försvinner.

Det jag har hunnit köpa annars Àr 2 armaturer med 2x80w t5 vardera, en större osmosanlÀggnin, tunze ato, ett begagnat apex 2016-kit, sand samt lite död och levande sten. Har Àven tömt ett sötvattenskar pÄ 170x50x50 som ska bli sump. Har ett litet rum bakom vÀggen dÀr akvariet ska stÄ som blir teknik och karantÀnrum.

Kommer bli ett mixat rev, ca 40% spa, 40% lps och 20% mjukisar (mest zoas, ricordea och discosoma). GÀllande fisken sÄ Àr bland det viktigaste att de Àr revsÀkra. Kommer bli ett gÀng tangs, wrassar och anthias. Annars en hel del smÄ lite mer "hemliga" fiskar som rÀkgobys och blennies.

Fokus nu ligger pÄ golvförstÀrkning. Har gammal torpargrund med 80cc mellan reglarna, dock Àr golvet avlastat pÄ mÄnga punkter av stenblock. Idag gjorde jag tre nya golvbalkar genom att limma ihop tvÄ st 2x6,5 tums reglar. Jag kommer dÄ fÄ ett CC pÄ 40cm och karet kommer stÄ över sex balkar. Dessa kommer vila pÄ tvÄ parallella balkar som vardera bestÄr av tvÄ limmade 2x9 tums reglar. I ena Ànden kommer dessa att vila pÄ stolpar stÄende pÄ gigantiska stenar i grunden som ej lÀr sjunka. I andra Ànden kommer de vila pÄ skruvstÀmpar (ska klara 1,5 ton styck) som stÄr pÄ betongplattor, om de skulle börja sjunka kan jag lÀnga stÀmparna. Mellan de yttre stöden kommer balkarna vila pÄ tre till fyra stolpar stÄende pÄ betongplattor. SjÀlva golvet Àr ett 35mm brÀdgolv sÄ det borde rÀcka med sÄ pass tÀt regling men kommer lÀgga en lackad 15mm plyfa under karet för sÀkerhets skull.

NĂ€r det gĂ€ller tekniken snurrar funderingarna rĂ€tt friskt för tillfĂ€llet. Vet att jag vill ha en alkatronic eller mastertronic men detta ligger en bra bit fram i tiden. Det mesta kommer köpas begagnat. Har funderat lite runt prisvĂ€rd belysning. Lutar i dagslĂ€get mot tre cotal Care gen 1 eller orphek atlantik gen 3. BĂ„da dessa verkar ligga rĂ€tt lĂ„gt i pris i förhĂ„llande till vad de kostade nya och jag gillar ljuset frĂ„n bĂ€gge. Andra förslag mottages tacksamt 🙂. Dessa kompletteras till en början med de 4 t5 jag redan har men tanken Ă€r att med tiden byta dessa mot orphek or3 blue/uv.

Returpump plockar jag antingen m1:an frÄn mitt andra kar eller köper en begagnad. 

Jag hade tÀnkt att cirkulationen skulle skötas av tvÄ gyre 350, en frÄn varje kortsida, samt nÄgra mindre tunzepumpar frÄn baksidan. Har dock hört sÄ pass mycket dÄligt om maxspect pÄ sistone sÄ jag börjar vela. Har gyre 230 pÄ mitt nuvarande kar och den funkar kanon.

Skummare har jag mest kollat pĂ„ ati 250 och bubble king 250 med rd3 men Ă€ven hĂ€r tar jag gĂ€rna mot förslag. Är lite sugen pĂ„ nyos största men lite för dyr ny och svĂ„rt att hitta begagnad.

Kommer komplettera med ett clarisea.

SvÄraste valet blir vilken teknik som ska anvÀndas för att hÄlla vattenvÀrdena uppe. TvÄpartsdosering, stor reaktor eller en mindre reaktor som gÄr konstant och tÀcker större delen av behovet och sedan komplettera med balling? Börjar med att koppla upp en doseringspump jag redan har med ati essentials.

SÄ sammanfattningsvis Àr planen följande:

FörstÀrka golv

Bygga sump och bÀnk till denna

Bygga utsida till akvariemöbeln och eventuellt överdel för belysningen

Borra vÀgg för rördragningar

Flytta in sump, ato-tunna samt bygga hylla för karantÀnkar

Flytta in karet i vardagsrummet

Köpa den mest nödvÀndiga kringutrustning

Koppla PVC

Cykla karet

I med lite fisk

I med lite koraller

Komplettera tekniken och fylla med levande 😁

Inköpslista 

PĂ„ "kort" sikt:

Belysning, troligtvis coralcare. Eventuell tillfÀllig lösning som bara ger tillrÀckliga par pÄ ca halva karet först

Returpump, osÀkert vilken

Streamers, troligtvis tvÄ gyre 350

TvÄ jordade doppvÀrmare

HoppnÀt/hembyggen med akrylram och uppmÀtt i mitten.

PÄ mellanlÄng sikt:

Kompletterande tunzestreamers

Clarisea sk5000

Större skummare, troligtvis bubbelking 250/ati 250

PÄ lÄng sikt:

Orphek or3

Alkatronic/mastertronic

Dosetronic/kalciumreaktor

FortsÀttning följer...

• Svar 87
  • Visningar 9,3k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀraste inlÀggen

• Idag blev det ny belysning 😁

• En rejĂ€lt försenad uppdatering. Fick problem för drygt en mĂ„nad sedan nĂ€r alk plötsligt lĂ„g 1,5 enheter för lĂ„gt. UpptĂ€ckte dĂ„ att ati essentials pro hade fĂ€llt ut i hela slangen och i doserpumpe

• En favorit

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare
23 minuter sedan, ormet skrev:

Coolt! Är det du som köpt Frevas burk & KZ-ramp? Torpargrund lĂ„ter som en utmaning, jag tackar min lyckliga stjĂ€rna över betongplatta i mitt hus :D

Det var jag som köpte karet, eller har i alla fall betalt halva 😁. Dock ej rampen, vill definitivt ha kombo med led  sĂ„ bara 2x2 t5.

Tror egentligen dessa gamla golv med stockar som bjÀlklag och massa stenblock hÄller för mer Àn man tror. Har ett kar som vÀger ca 600 kg dÀr nu och golvet har inte rört sig en millimeter.

Postat
  • Författare
8 minuter sedan, kaptenen skrev:

Ska bli intressant att följa!

Ja vi fĂ„r vĂ€l se vart det slutar. Det enda jag vet Ă€r att slutresultatet oftast inte blir precis som man planerat innan 😁

Postat
2 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Ja vi fĂ„r vĂ€l se vart det slutar. Det enda jag vet Ă€r att slutresultatet oftast inte blir precis som man planerat innan 😁

SÄ Àr det alltid. Man hamnar alltid pÄ olika sidospÄr. Det bÀsta Àr att alltid jÀmföra sin "fisklista" frÄn innan man startar ett kar till ett Är efter. Det brukar vÀl vara i nÄgot enstaka fall dÀr listan matchar med verkligheten :D

Postat
  • Författare

Ja, extra farligt i coronatider. Har alldeles för mycket tid att hitta bilder pÄ nya potentiella invÄnare pÄ kvÀllarna...

Postat

Det tog dĂ„ sannerligen inte lĂ„ng tid frĂ„n att ditt första saltvattensakvarium var igĂ„ng tills att du började ditt andra 😅👍

Men inte mer Ă€n rĂ€tt, fastnar man sĂ„ fastnar man. Du Ă€r i gott sĂ€llskap och hĂ€r kastar vi aldrig sten i glashus! 😊

Det Àr ju bra med en lÀngre tidshorisont dÄ du kan plocka upp begagnat pÄ vÀgen. Det kommer ju till och frÄn upp monsterutrustning frÄn tidigare större kar och det Àr ju inte alltid huggsexa över sÄdan överdimensionerad teknik. 

I valet av utrustning kan jag bara skicka med det nĂ„gon tidigare informerat mig om, att calciumreaktor blir "gynnsamt" nĂ€r du behöver dosera ungefĂ€r 700 ml "klassisk" balling dagligen. Kan dĂ€remot varken bekrĂ€fta eller dementera detta, inte heller komma ihĂ„g namnet pĂ„ kĂ€llan, men Ă€ndĂ„ minnas att jag hade tillit till den 😅 men utifrĂ„n det pĂ„stĂ„endet sĂ„ gör du kanske rĂ€tt i att ha calciumreaktorn pĂ„ lĂ„ng sikt, dĂ„ det krĂ€vs en del koraller innan du kommer upp i den förbrukningen 😊

Stort lycka till! Ska bli oerhört kul att följa! 

Postat
  • Författare
7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Det tog dĂ„ sannerligen inte lĂ„ng tid frĂ„n att ditt första saltvattensakvarium var igĂ„ng tills att du började ditt andra 😅👍

Men inte mer Ă€n rĂ€tt, fastnar man sĂ„ fastnar man. Du Ă€r i gott sĂ€llskap och hĂ€r kastar vi aldrig sten i glashus! 😊

Det Àr ju bra med en lÀngre tidshorisont dÄ du kan plocka upp begagnat pÄ vÀgen. Det kommer ju till och frÄn upp monsterutrustning frÄn tidigare större kar och det Àr ju inte alltid huggsexa över sÄdan överdimensionerad teknik. 

I valet av utrustning kan jag bara skicka med det nĂ„gon tidigare informerat mig om, att calciumreaktor blir "gynnsamt" nĂ€r du behöver dosera ungefĂ€r 700 ml "klassisk" balling dagligen. Kan dĂ€remot varken bekrĂ€fta eller dementera detta, inte heller komma ihĂ„g namnet pĂ„ kĂ€llan, men Ă€ndĂ„ minnas att jag hade tillit till den 😅 men utifrĂ„n det pĂ„stĂ„endet sĂ„ gör du kanske rĂ€tt i att ha calciumreaktorn pĂ„ lĂ„ng sikt, dĂ„ det krĂ€vs en del koraller innan du kommer upp i den förbrukningen 😊

Stort lycka till! Ska bli oerhört kul att följa! 

Tack!

Har ju haft en vÀldig massa akvarium genom Ären sÄ jag kÀnde ganska snabbt att det passar mig med saltvatten. Dessutom blev det svÄrt att hÄlla upp intresset för sötvattenskaren pÄ samma sÀtt som tidigare och dÄ kÀndes det bÀttre att avveckla den delen. 

MĂ€rkte efter att jag skaffade första saltkaret att jag "behövde" större för att kunna utveckla det Ă„t det hĂ„ll jag ville. Planen var runt 500 liter men sĂ„ sĂ„g jag detta och sĂ„ blev det som det blev 😁. Jag Ă€r ganska mycket en projektmĂ€nniska, det roligaste Ă€r utvecklingen i projektet och att lĂ€ra dig nya saker. Passar dĂ€rför ganska bra med nĂ„got sĂ„dant hĂ€r som kommer förĂ€ndras under ganska mĂ„nga Ă„r.

Gissar att jag börjar med vanlig balling dÄ jag har utrustningen sÄ fÄr vi se hur det blir med reaktor med tiden.

Postat
22 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Jag Àr ganska mycket en projektmÀnniska, det roligaste Àr utvecklingen i projektet och att lÀra dig nya saker.

Jag förstĂ„r dig fullt ut, Ă€ven jag drivs av att utveckla. Det Ă€r en del av resan 😅

Hade jag inte varit begrÀnsad av yta, eller haft en fru, sÄ hade jag redan varit inne pÄ ett tredje klart större kar! Haha 

Postat
  • Författare

Jag har som tur Ă€r förstĂ„ende sambo och nyfikna barn. Plats Ă€r inget problem 🙂

Postat

Är i ett liknande skede som du och liknande storlek pĂ„ kar, men har Ă€nnu inte bestĂ€mt mig för mĂ„tt pĂ„ karet... vilka mĂ„tt körde du pĂ„ och vilken lösning pĂ„ avrinning valde du (funderar pĂ„ att sĂ€tta avrinningen utanpĂ„ karet för att pĂ„ ett renare kar) sa,t var du pris pĂ„ vad de tog (skicka gĂ€rna pm om du inte vill lĂ€gga upp det publikt)?

Postat
  • Författare
9 timmar sedan, pikkenix skrev:

Är i ett liknande skede som du och liknande storlek pĂ„ kar, men har Ă€nnu inte bestĂ€mt mig för mĂ„tt pĂ„ karet... vilka mĂ„tt körde du pĂ„ och vilken lösning pĂ„ avrinning valde du (funderar pĂ„ att sĂ€tta avrinningen utanpĂ„ karet för att pĂ„ ett renare kar) sa,t var du pris pĂ„ vad de tog (skicka gĂ€rna pm om du inte vill lĂ€gga upp det publikt)?

Kul!

MĂ„tten Ă€r 200x80x70 lxbxh. NĂ€r det gĂ€ller avrinningen sĂ„ sitter den i ett av hörnen med hĂ„len borrade pĂ„ kortsidan. Jag Ă„terkommer med bilder nĂ€r jag fĂ„r hem karet. PĂ„ mitt nuvarande kar har jag ett synergy reef overflow vilket ger ett vĂ€ldigt rent utseende. Hade jag byggt helt nytt kar hade jag nog valt det Ă€ven pĂ„ detta. Är tvungen att ha avrinningen pĂ„ kortsida eller botten dĂ„ karet precis gĂ„r in pĂ„ sin tĂ€nkta plats pĂ„ djupet (det Ă€r en lucka i golvet framför).

Jag köpte ju mitt bÀttre begagnat sÄ svÄrt att jÀmföra pris men betalar en bit under tio tusen inklusive en del utrustning.

Postat
On 2021-02-08 at 09:19, Hampus85 skrev:

Kul!

MĂ„tten Ă€r 200x80x70 lxbxh. NĂ€r det gĂ€ller avrinningen sĂ„ sitter den i ett av hörnen med hĂ„len borrade pĂ„ kortsidan. Jag Ă„terkommer med bilder nĂ€r jag fĂ„r hem karet. PĂ„ mitt nuvarande kar har jag ett synergy reef overflow vilket ger ett vĂ€ldigt rent utseende. Hade jag byggt helt nytt kar hade jag nog valt det Ă€ven pĂ„ detta. Är tvungen att ha avrinningen pĂ„ kortsida eller botten dĂ„ karet precis gĂ„r in pĂ„ sin tĂ€nkta plats pĂ„ djupet (det Ă€r en lucka i golvet framför).

Jag köpte ju mitt bÀttre begagnat sÄ svÄrt att jÀmföra pris men betalar en bit under tio tusen inklusive en del utrustning.

Den sÄg fin ut! Blir antagligen att jag kör pÄ extern byggd av glas pÄ en gÄng dÄ. Tack för input.

Vad kör du för dimension pÄ PVC till ditt kar?

Postat
  • Författare
26 minuter sedan, pikkenix skrev:

Den sÄg fin ut! Blir antagligen att jag kör pÄ extern byggd av glas pÄ en gÄng dÄ. Tack för input.

Vad kör du för dimension pÄ PVC till ditt kar?

Ärligt talat vet jag inte 😁. FĂ„r med en komplett lĂ„da ny PVC köpt hos sigigemla och en ritning. FĂ„r se om jag modifierat nĂ„got utifrĂ„n ritningen.

Postat
On 2021-02-02 at 09:54, Hampus85 skrev:

Jag har som tur Ă€r förstĂ„ende sambo och nyfikna barn. Plats Ă€r inget problem 🙂

Jag skulle vilja sĂ€ga att du har guldsked i mun 😅👍

Postat
  • Författare
11 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag skulle vilja sĂ€ga att du har guldsked i mun 😅👍

Japp, allt utom en rejĂ€l betongplatta 😁

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Det gÄr sakta framÄt. TvÄ extra bjÀlkar Àr placerade under det omrÄde dÀr akvariet ska stÄ. Funderar pÄ att nöja mig med det. Blir förvisso 65 cm mellan tvÄ bjÀlkar i mitten av akvariet men det kommer ÀndÄ vila pÄ 5 bjÀlkar. De tvÀrgÄende balkarna Àr klarlimmade och idag kom nÄgra stÀmpar för att stödja dessa i ena Ànden. Nu vÀntar jag bara pÄ att temperaturen i grunden ska ligga stabilt över 5 plus inför gjutning.

HĂ€mtade en kalciumreaktor idag, deltec 601, med alla tillbehör 😁. Denna reaktor suger automatiskt in nytt vatten via cirkulationspumpen, flödet styrs sedan via en kran. Funderar pĂ„ om detta Ă€r ett bra system eller om jag ska plugga insuget av osmosvatten och istĂ€llet köpa en separat matarpump.

NĂ€rmaste tiden kommer en hel del kul saker att anlĂ€nda 😃.

Lite OT sÄ Àgnas kvÀllen och natten Ät att lyssna pÄ ett webinar om korallsjukdomar och provtagning, mycket intressant. Lite dryg tid pÄ dygnet bara men blir sÄ nÀr det sÀnds frÄn USA.

IMG_20210223_194000361.jpg

Postat
On 2021-02-23 at 20:19, Hampus85 skrev:

Lite OT sÄ Àgnas kvÀllen och natten Ät att lyssna pÄ ett webinar om korallsjukdomar och provtagning, mycket intressant. Lite dryg tid pÄ dygnet bara men blir sÄ nÀr det sÀnds frÄn USA.

Vart hittade du detta? NĂ„got som spelades in tror du (sĂ„ man kan lyssna pĂ„ i efterhand) 😊

Vi gĂ„r ju mot bĂ„de ljusare och varmare tider, sĂ„ det kan nog gjutas pĂ„ snart 😊👍

Postat
  • Författare
8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Vart hittade du detta? NĂ„got som spelades in tror du (sĂ„ man kan lyssna pĂ„ i efterhand) 😊

Vi gĂ„r ju mot bĂ„de ljusare och varmare tider, sĂ„ det kan nog gjutas pĂ„ snart 😊👍

Det var genom jobbet, riktat mot kliniska patologer. Mycket var nog relativt ointressant för andra (exempelvis lÀsning av histologiska snitt frÄn koraller i olika fÀrgningar) och en del var intressant men kanske inte sÄ relevant för hobbyister (hur man bedömer utbredning av skador i korallrev) men sedan var det en hel del om orsakerna till olika typer av skador och sjukdomar pÄ koraller. Det skulle ha filmats men blev tyvÀrr nÄgot tekniskt problem. 

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.