embl Postat 12 februari 2021 Postat 12 februari 2021 Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil! Citera
Christian J Postat 12 februari 2021 Postat 12 februari 2021 En smaragadkrabba borde kunna hitta små bitar också. Även eremiter och Nassarius-snäckor äter matrester, snäckorna ser man knappt men de rör om i sanden. Citera
Qurex Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 Eremitkräftor är annars bra på att äta matrester. Fast det brukar hålla sig på stenen och inte ute på sanden så mycket. Har du riktig levandesten med borstmaskar/gammarus räkor m.m få finns det annat som äter rester på natten när du sover... Putsarräkor är också duktiga på att äta fiskmat från hela karet.. Citera
OR20 Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 Håller med @Qurex om att putsarräkor brukar vara väldigt bra på att "städa" gammal mat. Vill man ha något annat än den vanliga randiga så finns också eldräkor vilka är väldigt vackra om än lite mer skygga. Citera
Pelle79 Postat 19 februari 2021 Postat 19 februari 2021 Jag hade en blue swimmercrab som vände upp och ner på min sand. Annars kan du skaffa dig en sandvändande sjöstjärna. Min gör ett bra jobb. Mvh Pelle Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.