Gå till innehåll

nytt vatten är grummligt?


Rekommenderade inlägg

började att fylla mitt 240l akvarie och tog ca70l från mitt donator akvarie och blandade 70l nytt vatten med crystal sea och efter ca 30 timmar så är det fortfarande grummligt "typ vitt" jag har en powerhead på 5000l/h och en ehiem 1200 l/h filter pump "skumm patroner" som cirkulerar vattnet.

har inte lagt i någon levande sten och kör inte med någon skummare för den sitter i gammla akvariet tillsammans med stenen ute i garaget.

är det några värden som inte är som dom skall som kan ställa till det ?

har dessvärre ingen osmos kan det vara något värde i mitt vatten som spökar typ hårdheten?

värden jag läst av är

temp 23 grader

salthalt 1,021

ph 8,2

nitrit <0,1 mg N/1

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade inte satt i doppvärmaren i 240l igår för jag tänkte på min ls och lilla eremit kräfta ute i garaget "han bor stort ensam i 700l kar :).

så tempen var det första jag tänkte på med, men man får vänta och se då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är du inte ensam om detta problem. Läs här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7308 . Finns även än länk i den länken till mitt problem.

Nu när jag skaffat mer erfarenhet tror jag dessa problem beror på att det är väldigt kalk rikt vatten här. Fick nämligen kalkutfällningar i karet även utan salt då jag letade efter läckage. Det kan ju vara andra problem hos dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min osmos har 70 mg silikat per liter in och 2 mg/l ut så jag behöver mitt silikatfilter.

Men en osmos åldras inte på ett par dagar om man inte gör en dundertabbe.

Hur mycket osmosen släpper igen av olika ämnen beror enbart på hur stora atomerna/jonerna är. Den har ingen kemisk funktion annat än att små molekyler (=vatten) passerar bra och stora dåligt. På det sättet ändras vattnets kemiska sammansättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...