Gå till innehåll

hur ser man om ls är fräsch?


Draedon

Rekommenderade inlägg

Det är nog jävligt svårt att bara se på stenen och se om den lever eller inte =(

de jag brukar göra när jag köper LS är att jag tar lite tester på de vattnet som stenen ligger i ! nitrit och nitrat brukar jag kolla ! men de e inte så säkert de heller ! dom kan ju ha gjort ett vattenbyte innan du kommer !

men de e ett sätt iallafall ! / mvh micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vad jag har hört/läst så kan du bedömma stenens lämplighet som levande filter genom hur porös stenen är. Ju lättare den är i förhållande till dess storlek, desto porösare (och mer yta för nyttobakterier att etablera sig på). Som du nämnde är lukt viktigt, så stenen (om den är inkörd) ska lukta hav, inte rutten tång som någon sa. Kalkalger är inte ett krav om stenen legat mörkt ett tag, då har dom naturligtvis försvunnit, men kommer åter när lite ljus och kalk/magnesium tillkommer. Sist är liv. Se till att det finns liv i stenen, litet som stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit låånga disskusioner här på guiden för ett bra tag sedan angående porös sten. Jag tänker som dig men där fans en poäng i att: I kompakt LS så tar det längre tid för vattnet att tränga igenom och att det på så sätt skulle rena vattnet ännu bättre. Dock är det endast en liten del av vattnet som passerar genom stenen. Den mesta nerbrytningen sker på (vid) ytan av stenen. En kombination av porös och kompakt sten är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle i första hand försöka kolla att inte säljaren haft en j-a massa algproblem och att det aldrig medicinerats i karet - ja i princip få en vettig förklaring på varför karet är nedlagt.

Stenen ska lukta tång&hav som det så fint heter, men på sten som har flyttats ur ett kar brukar det dö en massa svampdjur så det kan ju lukta lite prutt (och bildas en vit hinna på vattnet!)

Samtidigt är stenen kanske den viktigaste delen i ditt nya akvarium, det är ju lite halvjobbigt om man kommer på att den inte var så fräsch när karet väl är inrett och fyllt - så jag hade nog valt att spara på nåt annat!

jag tycker att den porösa stenen med skrovlig ytstruktur är att föredra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stenen är från indonesien, luktar inte "prutt" och karet lades ner pga. tidsbrist och svalnande intresse, när stenen köptes av en polare så var akvariet igång så stenen borde ju varit vid liv. men det blev för mycket sten för hans burk så jag blev erbjuden att köpa loss det som blev över ganska billigt.

tja.. tror jag köper grisen i säcken.. om det är klent med liv i stenen så har man ju alltid något att lägga i botten och bygga upp med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag köper nog stenen av honom. är en bekant till mig som bor i samma stad så det är nära och behändigt.

vet dock inte hur man märker sedan om stenen är kass eller inte?

i värsta fall får det bli en tripp till huvudstaden och handla sten. men det blir ändå 50+ mil så det känns lite halvdrygt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja när jag köpte beg LS för 1½ år sedan så åkte jag upp till Västerås 70 mil t/r. Fick bara ett halvtaskigt kort på stenen men jag chansade. När jag kom upp så fick jag se stenen i karet och såg till en glädje att den var kanon fick denna sten 80Kg för 2500:- så 3200:- totalt för sten och resan 40kr/kg

Men luckta. beskåda och tro på säljaren é nog det man får gå efter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...