Gå till innehåll

borra glaset


tojo

Rekommenderade inlägg

Tjena, jag planerar att bygga ett kar 600 x 600 x 600 med sump på runt 100 L, jag har lite funderingar kring borrandet av glaset tänker låta glasmästaren göra det (lite feg är man ju) men vilket är mest brukligt, vilket är det bästa alternativet att borra i botten och ha ett pvc rör till ytan typ "standpipe" eller skall man borra i sidoglaset vid ytan och ha en krök ner till pumpen? Vad händer med hållfastheten på glaset? Vill helst undvika att ha en burk hängandes utanpå karet.

VH Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man kunna se runt hela akvariet,

så skulle jag sätt avrinningsröret i mitten på bottenglaset och bygga en ls-pelare runt röret.

Annars kan man ju sätta röret ca 10x10 cm från kanterna på glaset (vid ett hörn),

men det tråkiga är att det tar bort så mycket av karet.

Istället skulle jag göra en ytavrinning till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jag har haft samma mått och borrade så jag kunde ha en 25mm rör ner till sumpen

Skickar med lite bilder hur detta såg ut

Har tyvärr inga bilder hur det såg ut senare utan dessa är då jag startade upp det hela

Karet stog där en gaderob stått

post-736-14468912652185_thumb.jpg

post-736-14468912652282_thumb.jpg

post-736-14468912652333_thumb.jpg

post-736-14468912652391_thumb.jpg

post-736-14468912652461_thumb.jpg

post-736-14468912652517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloka ord från stig!

Tänk på att du "måste" bygga kammare runt för att kunna använda ljuddämpare typ durso, samt att

både överrinnings-kammens längd och rörets diameter står i relation till antal liter/h som kan rinna ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att du ska fundera på att du ska få plats med både durson och uppfodringen i avrinningen. De kan också va snyggt å göra ett yttreligare rör för el så slipper du dra kablar för lampa osv utanför karet. Men när du gör plats för detta så tänk på att du ska ha plats för LS runt avrinningen och hhelst på ett sådant sätt att de inte skymmer belysningen och att du behöver belysning på bägge sidor av avrinningen. De e rätt mycke å klura på o 60 cm kan bli trångt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att du ska fundera på att du ska få plats med både durson och uppfodringen i avrinningen. De kan också va snyggt å göra ett yttreligare rör för el så slipper du dra kablar för lampa osv utanför karet. Men när du gör plats för detta så tänk på att du ska ha plats för LS runt avrinningen och hhelst på ett sådant sätt att de inte skymmer belysningen och att du behöver belysning på bägge sidor av avrinningen. De e rätt mycke å klura på o 60 cm kan bli trångt.

vad jag yrade om var om man väljer att ha avrinning osv i mitten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...