tojo Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Tjena, jag planerar att bygga ett kar 600 x 600 x 600 med sump på runt 100 L, jag har lite funderingar kring borrandet av glaset tänker låta glasmästaren göra det (lite feg är man ju) men vilket är mest brukligt, vilket är det bästa alternativet att borra i botten och ha ett pvc rör till ytan typ "standpipe" eller skall man borra i sidoglaset vid ytan och ha en krök ner till pumpen? Vad händer med hållfastheten på glaset? Vill helst undvika att ha en burk hängandes utanpå karet. VH Tomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Ska man kunna se runt hela akvariet, så skulle jag sätt avrinningsröret i mitten på bottenglaset och bygga en ls-pelare runt röret.Annars kan man ju sätta röret ca 10x10 cm från kanterna på glaset (vid ett hörn),men det tråkiga är att det tar bort så mycket av karet.Istället skulle jag göra en ytavrinning till sumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke_Tj Postat 8 april 2006 Dela Postat 8 april 2006 Borra i mitten det är snyggast med en kammare runt det hela Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 april 2006 Dela Postat 8 april 2006 hehe jag har haft samma mått och borrade så jag kunde ha en 25mm rör ner till sumpenSkickar med lite bilder hur detta såg utHar tyvärr inga bilder hur det såg ut senare utan dessa är då jag startade upp det helaKaret stog där en gaderob stått Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tojo Postat 9 april 2006 Författare Dela Postat 9 april 2006 Toppen tack för tipsen, lutar åt att det blir borrat i botten. hur är det med transparanta pvc rör skulle man kunna nyttja det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 De är inte transparenta länge. Hur ska du skrapa alger på den krökta ytan. Var jag skulle göra hålet i botten beror på hur karet skall stå.Mitt i rummet = mitt i karet.Mitt på en vägg = mitt på baksidan.I ett hörn = inne i hörnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Kloka ord från stig!Tänk på att du "måste" bygga kammare runt för att kunna använda ljuddämpare typ durso, samt att både överrinnings-kammens längd och rörets diameter står i relation till antal liter/h som kan rinna ner till sumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Tycker också att du ska fundera på att du ska få plats med både durson och uppfodringen i avrinningen. De kan också va snyggt å göra ett yttreligare rör för el så slipper du dra kablar för lampa osv utanför karet. Men när du gör plats för detta så tänk på att du ska ha plats för LS runt avrinningen och hhelst på ett sådant sätt att de inte skymmer belysningen och att du behöver belysning på bägge sidor av avrinningen. De e rätt mycke å klura på o 60 cm kan bli trångt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Jag har ett kar med dom måtten som jag valde att borra i ena hörnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Tycker också att du ska fundera på att du ska få plats med både durson och uppfodringen i avrinningen. De kan också va snyggt å göra ett yttreligare rör för el så slipper du dra kablar för lampa osv utanför karet. Men när du gör plats för detta så tänk på att du ska ha plats för LS runt avrinningen och hhelst på ett sådant sätt att de inte skymmer belysningen och att du behöver belysning på bägge sidor av avrinningen. De e rätt mycke å klura på o 60 cm kan bli trångt.vad jag yrade om var om man väljer att ha avrinning osv i mitten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tojo Postat 11 april 2006 Författare Dela Postat 11 april 2006 Toppen, tack för svaren. är fortfarande lite rådvill får väl tänka på det en stund till =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 april 2006 Dela Postat 11 april 2006 Ja att borra fler hål för kablar är smart men blir kanske lite tajt med ett sådan litet kar. Tycket att det var trevligt med en pelare i mitten men lite tajt med ett kar 60x60x60 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.