Gå till innehåll

Tröst kar...


xedar

Rekommenderade inlägg

Sålde mitt förra kar "375L" pga vår osäkra elleverans och tänkte därmed lägga ner tills jag flyttar till hus. Men så blev det inte.

Jag fick ett riktigt fint hörnakvarie av märket MP som inbyte för mitt gammla och i detta kar tänkte jag sätta en anemon tillsammans med 2 clowner + lite städare.

Anledningen att detta kommer funka bättre är väll att jag har battri nu till 3H för alla pumpar, dock ej ljuset "250W MH"

Men det är inte lika kritiskt pga mina avbrott brukar ligga mellan 2sec-2H vilket räckte för att sabba massvis med saker för mig innan. tex 2 st 400W ballaster 3 pumpar därav 2st HLP4040 pga strömen startar och stoppar 5 gr på 2 sec när det väl kommer igång mm....

ballasten är donerad av Wrang TACK! tillsammns med en armatur som jag tyvär inte kommer att änvända just nu pga jag inte hade nått skydsglas och jag hitta en stor bygglampa på jobb som jag använde. Men jag kommer antingen göra en PC armatur av den eller 250W E40.

Håller just nu på med att fylla det och ska salta vattnet på söndag.

lägger upp några bilder som det ser ut nu.

post-751-14468912651264_thumb.jpg

post-751-14468912651436_thumb.jpg

post-751-14468912651617_thumb.jpg

post-751-14468912651701_thumb.jpg

post-751-1446891265181_thumb.jpg

post-751-14468912651942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att hjälpa någon med saker som ligger ;)

den bygglampans hölje är ju bättre än den jag skickade ner. Kommer du köra ett öppet kar eller den medföljande huven till karet med

Ser ut som om du lånat mina böcker

Har du satt en UPS under som skall klara dessa ström dippar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: , nja jag gilla din armatur mer pga att den va va så nätt och smidig, men som sagt så blev det svårt med skydsglas, och jag hadde ingen E40 sockel hemma, men men den kommer iallfall användas för eller senare =)

UPSen står i skåpet. just nu bara en på 600VA 350W men en 1200 är på inkommande. så tot 1800VA vid 350W.

Dessa kommer driva min seaclone 100 och 2 st powerheads med sammanlagt 2500L/H.

Kommer även att städa av mitt gammla fluval 404 "yterfilter" för att köra kol en gång i månaden och öka cirlulationen "givetvis utan filter".

Ang huven så hade han nog inte kvar orginal huven utan han hade gjort en själv som jag inte riktigt vet om jag ska använda.

Dock ser den bra ut så jag kanske bara ska moda om den lite så mina pumpar kan hänga på kanten,

Hehe jaså vi har samma böcker? =)

Mickegsi: Ja det kommer nog gå bra när man slipper ytavriningar, stora pumpar, 1000W belysning och massa annat som drar massa ström och går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan nä dom är inte så dyra, problemet är väll när man ska ha stora grejor.

jag har en Trust 600VA sen har jag hittat en APC 1200VA fast jag tror jag ska byta baterier på den.

Men kommer lätt satsa på en 300 VA på vid 3KW när jag flyttar till hus, kommer ungefär hålla hela karet igång 1min vilket är nog med tid för autostart på ett diselagrigat.

Har ritat lite på en styrning till det för skojskull.

kan ungefär hålla igång ett kar på 2.5KW för 0.6L/H så en tank på 25L klarar man sig grymmt bra på.

Men det är väll bara jag som blivit så sjukt paranoid med el pga detta skit nät jag har här i Skanör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja vist det gör ju det! måste ju ha nått att pilla med och det är faktiskt alltid kul och starta upp ett nytt! :)

Slängde precis ner stenen, sniglarna och eremiterna för hoppas dom klarar sig.

Tror det är 12KG sten, ska bara höja salthalten från 1022 till 1024 över ett par dagar.

post-751-14468912653617_thumb.jpg

post-751-14468912653768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Hade till och med akvarium på luckan i lumpen.

Då hade jag sagt till för där går till och med min gräns. Inte shcysst mot det levande om de får vara på luckan. Skulle vilja säga att det får bara finnas en sorts levande där...;)

Skämt å sido är det inte mycket svårare att höja salthalten när du redan har LS i karet? Gör du då så att du blandar ett saltvatten koncentrat soom du blandar i eller? Frågar då jag skulle vilja lägga i min LS ikväll men kommer inte kunna kolla min saltmängdsmätare förren i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Kollade lite på hur du staplat din LS för att tar reda på hur man gör för att inte visa hur man satt fast stenen. Detta har du ggort så pass bra att jag misstänker att du bara lagt upp LSn. Stämmer det och i så fall är du inte rädd för att stenen ska rasa ner på botten? Frågar för att lära mig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Kollade lite på hur du staplat din LS för att tar reda på hur man gör för att inte visa hur man satt fast stenen. Detta har du ggort så pass bra att jag misstänker att du bara lagt upp LSn. Stämmer det och i så fall är du inte rädd för att stenen ska rasa ner på botten? Frågar för att lära mig själv.

hehe det tog 1 timme för att stapla dessa, det ligger så pass stabilt att jag inte behövde fästa dom men det är riktigt meckigt att få det både stabilt och snyggt utan att behöva limma dom.

det finns ju Epoxi från tex aquamedic eller deltec som funkar bra, fast det är ju inget snyggt det första året om man ser klumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik är följande.

2st Powerheads på 1400L/H "aquaclear"

1st ehaim 1250 "man ser utlopps röret bakom sten högen =)"

har runt en 40X/h totalt

Skummare är en seaclone 100

ljuset är 250W MH och ett blått T8

levande kommer va 2 st Ocilaris och en Magnefica anemon

samt 2 putsarräckor och div sniglar,eremiter och sandvändar sjötjärnor

tot 12kg LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är imponerad att du har fått fast översta stenen utan att ha något mer än tyngdlagen till hjälp. Personligen kommer jag inte använda något lim men kan tänka mig buntband. Men det visar sig! Följer din tröst utveckling med spänning. Tror det blir snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också det blir tjusigt det här. Har ett MP på 200 liter i standardmått till sötvatten och det är mycket tjusigt :)

Ja jag har alltid gillat MP så det blir nog bra tillslut =)

synd bara att jag saknar orginal huven, fast han jag fick karet av va duktig och byggde en egen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...