kaptenen Postat 16 december 2021 Dela Postat 16 december 2021 2 timmar sedan, Jojo skrev: Nice! Hur fäster du korallerna mot stenen? Särskilt de lite större. Tycker det är svårt att limma fraggpluggar och korallgrenar så det sitter. Kör med tvåkomponents epoxy och superlim men epoxyt duger inte som lim och bara smular i vattnet. Lim går men inte till lite större koraller. Vilken epoxy kör du? Jag brukar köra den här och upplever inte att det smular isär https://foretagsakvarium.se/product/grotech-corafix-superfast-gra-240g/?v=f003c44deab6 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jojo Postat 16 december 2021 Dela Postat 16 december 2021 22 minuter sedan, kaptenen skrev: Vilken epoxy kör du? Jag brukar köra den här och upplever inte att det smular isär https://foretagsakvarium.se/product/grotech-corafix-superfast-gra-240g/?v=f003c44deab6 Jag kör den här nu https://foretagsakvarium.se/product/dd-aquascape-epoxy-korall-lim/?v=f003c44deab6 Och den här innan. Samma skit! https://saltivast.se/sv/sten-substrat/cement-och-lim/fauna-marin-coral-kit.html Ska definitivt testa den du kör. Limmar den också så att säga eller lägger du på superlim? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 16 december 2021 Författare Dela Postat 16 december 2021 Ja du, detta förefaller vara en svår konst. Även jag har problem med att få det att fästa. Som tur är har jag en hel del håligheter och ”hyllor” i stenen så behöver inte limma allt. Det jag limmar limmar jag med cyanoakrylat, just nu av märke MaxSpect. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 16 december 2021 Författare Dela Postat 16 december 2021 47 minuter sedan, Jojo skrev: Jag kör den här nu https://foretagsakvarium.se/product/dd-aquascape-epoxy-korall-lim/?v=f003c44deab6 Och den här innan. Samma skit! https://saltivast.se/sv/sten-substrat/cement-och-lim/fauna-marin-coral-kit.html Ska definitivt testa den du kör. Limmar den också så att säga eller lägger du på superlim? Sorry vänner, glömde klicka citera i förra inlägget. Bra tips där! Kommer att testa! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jojo Postat 16 december 2021 Dela Postat 16 december 2021 19 minuter sedan, Gierth restart skrev: Sorry vänner, glömde klicka citera i förra inlägget. Bra tips där! Kommer att testa! Testa för guds skull inte dom i mitt citat. Testa det som kaptenen tipsade om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 17 december 2021 Dela Postat 17 december 2021 12 timmar sedan, Jojo skrev: Testa för guds skull inte dom i mitt citat. Testa det som kaptenen tipsade om. Den funkar jättebra i kombination med superlim. utan superlim kan det lossna efter ett tag men med superlim så sitter det mesta Enkelt att ta bort också om det skulle behövas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jeber Postat 17 december 2021 Dela Postat 17 december 2021 Vad är det för filter till telefonen du använder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 17 december 2021 Författare Dela Postat 17 december 2021 1 timme sedan, kaptenen skrev: Den funkar jättebra i kombination med superlim. utan superlim kan det lossna efter ett tag men med superlim så sitter det mesta Enkelt att ta bort också om det skulle behövas. Ai, Ai Kapten’ - ska testa! Tack för tipset! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 17 december 2021 Författare Dela Postat 17 december 2021 56 minuter sedan, jeber skrev: Vad är det för filter till telefonen du använder? Ingen aning om fabrikatet. ”A black box” köpt på Triton. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 17 december 2021 Dela Postat 17 december 2021 Var förbi idag men bara för ett kort stopp, tyvärr. Får bli kaffe och kaka nästa gång. Detta kar gör sig inte rättvist på bilder! (inte för att bilderna är fula men karet var magnifikt!) 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 19 december 2021 Författare Dela Postat 19 december 2021 On 2021-12-16 at 23:09, kaptenen skrev: Vilken epoxy kör du? Jag brukar köra den här och upplever inte att det smular isär https://foretagsakvarium.se/product/grotech-corafix-superfast-gra-240g/?v=f003c44deab6 Kaptenen, hur gör du? Först denna tvåkomponent vid korallfoten och sedan superlim (cyanoakrylat?) under mot stenen, eller....? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 19 december 2021 Dela Postat 19 december 2021 8 timmar sedan, Gierth restart skrev: Kaptenen, hur gör du? Först denna tvåkomponent vid korallfoten och sedan superlim (cyanoakrylat?) under mot stenen, eller....? Jag brukar köra superlim (cyanoakrylat precis) på båda sidorna om tvåkomponenten. Degar ihop en ordentlig boll, duttar en klick sueperlim om vardera sida som fäster korallen och stenen till tvåkomponenten och håll fast med tryck mot stenen i ca 20 - 30 sek. Det som blir över runtom brukar jag trycka till mot stenen eller riva loss. Upplever att stenkoraller har enkelt att encrusta på tvåkomponenten men det tar betydligt längre tid för kalkalger att växa över det och dölja den. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 21 december 2021 Författare Dela Postat 21 december 2021 Här någr bilder i väntan på tomten . Har efter min senaste ICP justerat en hel del spårämnen; Fe, Cr, Co, Ni, Mn mm. Förefaller ge en riktig boost till färger och tillväxt. Under min förra salt-resa för 10 år sedan doserade jag en massa mystiska KorallenZuch flaskor, ingen aning om va det var i dem, å så gick det som det gick… Nu doserar jag bara spårämnen en efter en i dedicerade flaskor Dessutom ligger Fosfat och Nitrat på bra nivåer, 0,02 respektive 5. Tomten kommer snart….med koraller kanske 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 21 december 2021 Författare Dela Postat 21 december 2021 Visst är det mystiskt - här en bild på monstret Euphyllia Ancora Hammer i vaket tillstånd, sedan medans hen somnar. Då ser man de två kilona kalkstruktur! 6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 25 december 2021 Författare Dela Postat 25 december 2021 Såhär går det då man doserar AcroPower 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 27 december 2021 Författare Dela Postat 27 december 2021 Lite bilder med filter… God fortsättning på er alla !!! 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 27 december 2021 Författare Dela Postat 27 december 2021 Litet klipp from down under…. 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 29 december 2021 Författare Dela Postat 29 december 2021 Nu blev det tidig nyårsfest för kirurgerna. Köpte rödalger idag på Triton! Det mesta ligger i refugiumet för tillväxt, men blev en middag direkt. Kolla kejsarna som åker dit för att kolla in käket - men blä , är ju grönsaker 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 30 december 2021 Författare Dela Postat 30 december 2021 On 2021-12-20 at 00:18, kaptenen skrev: Jag brukar köra superlim (cyanoakrylat precis) på båda sidorna om tvåkomponenten. Degar ihop en ordentlig boll, duttar en klick sueperlim om vardera sida som fäster korallen och stenen till tvåkomponenten och håll fast med tryck mot stenen i ca 20 - 30 sek. Det som blir över runtom brukar jag trycka till mot stenen eller riva loss. Upplever att stenkoraller har enkelt att encrusta på tvåkomponenten men det tar betydligt längre tid för kalkalger att växa över det och dölja den. @kaptenen Tack för tipset! Nu har jag kämpat i typ 5 timmar och givit 20 fraggar deras slutliga hem. Gick åt nästan ett helt pack Grotech Corafix och 5 tuber MaxSpect Cyanoakrylat. Gick superbra, förutom att jag rev ned en stor struktur och fick limma om några fraggar. Såhär såg det ut i korallverkstaden när jag började (du vill inte se röran när jag slutade ). Kolla min kvalitetschef, Tomten, som övervakade att allt gick rätt till . 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 4 januari 2022 Författare Dela Postat 4 januari 2022 Lite bilder med och utan mobil-filter. God fortsättning alla vänner! 9 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 4 januari 2022 Dela Postat 4 januari 2022 Ser fantastiskt ut! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 6 januari 2022 Författare Dela Postat 6 januari 2022 (ändrat) Kul att jämföra hur det såg ut i april och nu, 9 månader senare…. Ändrat 6 januari 2022 av Gierth restart 6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 8 januari 2022 Författare Dela Postat 8 januari 2022 Visst är det lustiga husdjur vi har. Denna Goniophora (tror jag det är, eller Alvephora kanske) flyttade jag och den blev inte glad och förvandlade sig till en gråsten . Dagen efter har den förvandlat sig åter till en böljande korall - rätt otroligt! 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 8 januari 2022 Dela Postat 8 januari 2022 Alveopora! Är den fr mig ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 8 januari 2022 Författare Dela Postat 8 januari 2022 3 timmar sedan, runstenen skrev: Alveopora! Är den fr mig ? Japp, tror att den kommer från dig - fint djur 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.