Gå till innehåll

Råd inför start


watter

Rekommenderade inlägg

Jepp, då blir det 32 ner, men kom och tänka på en sak, jag har ett fluval ytterfilter (pumpar 1300 L/H) Skulle man kunna använda detta som returpump, insuget i sumpen och slangen till utsprutet upp till karet, man plockar bort all filtermedia och kör det tomt, använder endast pumpen i den, tror ni detta går ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också nybörjare men jag sticker ut näsan och säger att jag skulle satsa på cirka 1000-1500l/h genom sumpen. Men som sagt var så är inte jag någon expert.

Sen kommer det in om du tänker ta allt vatten genom skummaren och då är det genomströmningen genom skullaren som är gränssättande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för liksom klarar det sig med den pumpen slipper jag köpa en ny för 1600 kr, det hade ju vatt en fördel :)

Det som är risken med den pumpen är att den inte klarar att pumpa den höjd som krävs mellan sump och akvarie. Du måste ha en pump som är gjord för pumpa vatten i höjdled! Dock är du fel ute vad gäler kostnat för en sådan pump. Här har du ett exempel på lämplig pump http://www.pwss.se/product.php?productid=2417&cat=286&page=1 Dock bör du kolla runt lite för det finns säkert några som skulle varna för att denna är i klenaste laget då den har en tryckhöjd på 1,45 meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrare planer...!

Jag kommer att använda mitt 240 liters kar som jag har som sötvatten nu, istället för att köpa ett nytt 375 liters och seda bygga en egen bänk till det. Har tänkt över det och det känns som det blir bäst så:) Slipper bygga bänk mm, sen så är det jävligt snygg som det är :)

Lägger in en bild på det, tror ni detta kan bli bra :)

post-2318-14468912662982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter mycket i mina öron. Jag har just nu en sådan i min sump som återmatningspump men då matar den också ett refugium med del av vattnet. Jag har även den som kan klara 2300 l/h som alternativ till återmatningspump. Jag skulle gissa att jag har en genomströmning på cirka 1500-2000 l/h genom min sump och mitt kar är på 400 liter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrare planer...!

Jag kommer att använda mitt 240 liters kar som jag har som sötvatten nu, istället för att köpa ett nytt 375 liters och seda bygga en egen bänk till det. Har tänkt över det och det känns som det blir bäst så:) Slipper bygga bänk mm, sen så är det jävligt snygg som det är :)

Lägger in en bild på det, tror ni detta kan bli bra :)

Ja det lär bli bra. Vad är det för ljus i denna burk idag?

Har du tänkt att ha sump i ett utav skåpen och påfyllnadsvatten i den andra

Sitter själv med en bänk med en dörr och öppen del på andra sidan å skulle velat haft in en sump i detta men utrymmet är för litet så jag gjorde ett U för att sätta in istället för mellanväggen och så öka utrymmet under blev för mycket att krånga med nu då karet redan är igång så har du planer med att ha sump under karet så fixa ett mittenstag nu innan allt är uppfyllt. Iomed detta skule du kunna ha en sump som är akvarietslängd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det lär bli bra. Vad är det för ljus i denna burk idag?

Har du tänkt att ha sump i ett utav skåpen och påfyllnadsvatten i den andra

Sitter själv med en bänk med en dörr och öppen del på andra sidan å skulle velat haft in en sump i detta men utrymmet är för litet så jag gjorde ett U för att sätta in istället för mellanväggen och så öka utrymmet under blev för mycket att krånga med nu då karet redan är igång så har du planer med att ha sump under karet så fixa ett mittenstag nu innan allt är uppfyllt. Iomed detta skule du kunna ha en sump som är akvarietslängd

I och med att jag har så litet utrymme under så kommer jag ha en sump på 120 liters bredvid karet, funderar på att bygga ett litet skåp så man inte ser den. Det hade varit bäst om sumpen fick plats under men tyvärr, skulle man bygg en specialbygg med rätt mått skulle den bli lika stor som en spann, och det är knappt lönt att ha en sump på 25 liter, så det blir till att ha den bredvid :)

Ljuset idag är två t8 rör, ett power glo där bak och ett daylight fram. Har beställt två 250 watt Mh e40 sockel som kommer nästa vecka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu under en tid velat om vilket akvarium jag ska använda, som jag sa innan så stog det mella ett 240 liters möbelakvarium som jag hade som sötvatten eller att köpa ett helt nytt 375 liters helglas akvarium. Jag har nu beställt ett 375 liters som kommer på onsdag nästa vecka :). Jag har även fått mina två Mh armaturer på 250 watt e40 sockel. Dom närmaste planerna nu i veckan och inför helgen blir att försöka få ihop en bänk av 2*4 reglar så man har något att ställa karet på.Detta kommer sen att kläs med ikeas täcksidor och sedan köksluckor i samma träslag, kommer även göra huven i detta. Men ett problem återstår dock innan detta ska göras och det är att borra hålet till ytavrinningen, vet ej vad som är bäst, att köra ner med karet till glasmästaren samma dag som man hämtat det och få det gjort där nere eller göra det själv. Någon som har något bra förslag på vad man kan borra sitt kar med? Kommer uppdatera denna tråd efter hand som saker och ting blir klara :)

Härligt att det börjar närma sig mer och mer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har något bra förslag på vad man kan borra karet med? :)

Eller måste man ner till glasmästaren ;)

Läs vad Wrang har skrivit. Är helt övertyga om att han har skrivit om det någonstans, troligtvis i tråden om hans kar. Sök även på dremel. Jag sökte på borra och hittade då bland annat denna tråd. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10839 Finns massor om att borra. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...