Gå till innehåll

Råd inför start


watter

Rekommenderade inlägg

Hej, ska snart börja bygga på mitt 375 lites kar. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker.

*Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra?

*Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren?

*Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt?

*Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen?

*Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra?

Jag har i en tråd med samma namn som din visat hur jag har byggt ytavrinningen. Som råd skulle jag vilja poängtera att det ska finnas marginal för att vattnet ska kunna rinna över kammen om den blir skitig!

*Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren?

Det beror på hur kammaren ska se ut. Min box är byggd i 4 mm glas och mitt kar är nästan 60 djupt.

*Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt?

Du ska bygga en standpipe. Om du bygger den på rätt sätt kommer det bli riktigt tyst. Jag minns inte adressen till dursos sida nu men där finns mycket bra beskrivningar. Om du läser min tråd jag hänvisar till ovan hittar du länken.

*Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen?

Beror på hur mycket cirkulation du ska ha samt även vilken konstruktion. I mitt kar som är marginellt större har jag 32 mm rör.

*Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?

Jag har just nu en AS Newjet 2300 som återmatningspump. Den påstås räcka bra till sumpen. Dock kommer jag byta till en lite större pump då jag även använder återmatningsvattnet till att mata mitt refugium.

Hoppas du kommer en bit på dessa svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt över ytavrinningskammens botten vattenytan hamnar beror på flödet och kammens längd.

Oftast rör det sig om ungefär 1 cm. Räknar du med 1,5 cm går det att dra upp kammen litet om vattenytan kommer för lågt.

Det räcker med tre millimeter glas om du har en kam.

För att det skall sörpla litet bygger du en Durso standpipe. Söker du här på forumet får du upp flera exempel.

Jag kör med slang men tjocka rör ger mindre ljud från sig.

Jag är nöjd med akvariets volym per timme men då går allt vattnet genom skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Jonas sorry om jag tog din tråds namn, såg det inte. Ska fundera lite och se vad jag kommer fram till, kommer uppdatera denna tråd med bilder och så vidare för att ni ska kunna se och säga vad ni tycker och vad jag ska göra bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Jonas sorry om jag tog din tråds namn, såg det inte. Ska fundera lite och se vad jag kommer fram till, kommer uppdatera denna tråd med bilder och så vidare för att ni ska kunna se och säga vad ni tycker och vad jag ska göra bättre :)

Det är lugnt! Tar det som bevis på att jag valde ett bra namn förut!:nöjd:

För at sitta hemma på kammaren och fundera på krökar och rör kan du med fördel gå in på denna sidan http://www.shop.carlen.biz/ och kolla under rör och kopplingar. Sen finns det möjlighet att beställa från Tyska sidor men jag rekomenderar att du beställer av någon som du kan prata med. Jag har byggt min stanpipe själv och det går utmärkt.

Edit: Glömde säga att du ska köpa PVC-U rör för de klarar uv-ljus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt! Tar det som bevis på att jag valde ett bra namn förut!:nöjd:

För at sitta hemma på kammaren och fundera på krökar och rör kan du med fördel gå in på denna sidan http://www.shop.carlen.biz/ och kolla under rör och kopplingar. Sen finns det möjlighet att beställa från Tyska sidor men jag rekomenderar att du beställer av någon som du kan prata med. Jag har byggt min stanpipe själv och det går utmärkt.

Edit: Glömde säga att du ska köpa PVC-U rör för de klarar uv-ljus!

Jepp du får göra det :) kanske går att byta trådens namn, vet ej ;) Så man ska alltså köpa dom pvc rörna som tåler uv ljus om jag har fattat det rätt, har du någon uppfattninga av vad ett sånt rör kan kosta, bara så man vet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, det första jag tänkte när jag såg den här tråden var "Vad i h-e! Har dom tömt Sillens tråd!?"

HAHA, blev lite paff själv när jag såg att det fanns en tråd 8 rader ner som hade samma namn, det var typ 1 sekund efter jag hade tryckt på "skicka svar" som jag såg den att den var där:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp du får göra det :) kanske går att byta trådens namn, vet ej ;) Så man ska alltså köpa dom pvc rörna som tåler uv ljus om jag har fattat det rätt, har du någon uppfattninga av vad ett sånt rör kan kosta, bara så man vet ;)

Jo jag har uppfattning om vad de kostar. Rören är ingen fara men resten kostar för mycket. Men hur mycket det är går bra att kolla i denna länken http://www.shop.carlen.biz/ Sen har du det som riktvärde när du kollar runt bland andra leverantörer. Det kostar rent generelt mer i Sverige än i Tyskland men jag personligen betalar för servicen också. Du bör minst jämföra med dem i Landskrona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har uppfattning om vad de kostar. Rören är ingen fara men resten kostar för mycket. Men hur mycket det är går bra att kolla i denna länken http://www.shop.carlen.biz/ Sen har du det som riktvärde när du kollar runt bland andra leverantörer. Det kostar rent generelt mer i Sverige än i Tyskland men jag personligen betalar för servicen också. Du bör minst jämföra med dem i Landskrona.

Jag ska kolla lite på denna sidan sen kan man se vad dom tar i landskrona och i malmö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har en liten fråga angående returpumpen från sumpen. Om mitt akvarie som jag sagt innan är på 375 liter med en sump på 120 liter, hur stark returpump ska man ha då, räker en eheim 1262. Vissa skriver att man ska ha flera utblås från returpumpen, kan någon förklara lite mer vad dom menar med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör en sluten slinga så att allt vatten går genom skummaren räcker en Newjet 3000.

Men då behövs (helst två) cirkulationspumpar för karet dessutom.

Hur mycket cirkulation som behövs beror mycket på hur inredningen är planerad.

I mitt Nano har jag 300 + 650 liter /timme till ungefär 24 liter vatten och nio Kg levande sten. Och det är för litet.

Och de som kommer hit och ser karet säger: Va! - 300 + 650 det skulle jag aldrig trott.

I ett nästan oinrett yngelkar på 100 liter är 300 liter/timme i mesta laget.

Så väldigt mycket beror på hur man utför sin inredning,

Grundsiffran att börja med är ungefär tio gånger vattenvolymen per timme.

Men sedan får man titta på de olika ställena där man vill ha koraller. Räcker ljuset: Räcker strömningen.

Då räknar man med :

Lugna lägen 1 - 5 cm / sek.

Normalt 5- 20 cm / sek

Kraftig cirkulation 20 - 40 cm /sek.

Vissa koraller vill ha växlande strömning medan andra klarar bra av att vattnet flyter åt samma håll hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaja, jag hade tänkt ha cirkulationspumpar i karet med förstås, men jag bara undara hur stark returpump man behöver för att det ska rinna lagom mycket vatten över kammen och ner i sumpen. Den andra cirkulationen i karet kommer nog bli en Tunze turbelle streamer på 7000 eller 12000 L/H plus en massa andra som ska sätta vattnet i rörelse bakom stenar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en eheim 1262 borde funka bra till ett 375 liters :)

Tänkte höra med er, vad ska man välja för genomföring, skruvbar eller limbar, plus vilken diameter på pvc-U rör blir lämpligt till ett 375 liters, med t.ex en eheim 1262 som returpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...