Gå till innehåll

Vad göra? Biopellets, nopox eller inget?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hamnar lite i kvalet. 

Har ett 800 liters som alltid har haft högt fosfat och nitrat. Det har inte haft så stor betydelse då det är ett fish only. 

 

Det har varit nitrat/fosfat kontroll genom ett litet biopelletsfilter som har hållt värdet högt men stabilt. 

 

Till saken hör att jag fann ut att biopelletsfiltret hade stoppat upp och nitrat/fosfat var gigantiskt.. bytt 80-85% av vattnet i dag och funderar nu på vad som är bäst för karet vidare. Karet skall tömmas om 2 uker och allt skall ut. Med det i huvudet är jag osäker på vad jag skall välja av följande. 

Starta biopelletsfilter igen - lite av det som var igen i filtret kan säkert bidra till att köra in filtret snabbare men normalt har det tagit 2-3 veckor för det är "online". 

Dosera nopox i små kvantiteter

Eller bara låta det stå som det gör nu.. 

Det är bara fisk och sten i karet - många stora fiskar - och nitraten kommer stiga kraftigt på 2 veckor. Troligtvis någonstans mellan 100-200 ppm. 

Vad hade ni gjort? 

I och med att jag skall resa i väg är jag lite skeptisk till att ge nopox till akvarievakten.. vill tro att syrefattigt vatten vill döda fisken snabbare än om vattnet är smutsigt. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, runstenen skrev:

Det gäller alltså några veckor ? Då är vattenbyte bäst. Du hinner knappt börja med kolkälla .. Alltså få ordning på det och se effekt. 

Jag har gjort vattenbyte och har inte möjlighet att göra ett nytt på cirka 2,5 vecka. 

Så av alternativen ovan tänker du att det enklaste är att låta det stå? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spontant som att din oro är ganska obefogad. Kan du uppskatta hur länge ditt biopellets filter varit avstängt?

 

Hur mycket mat kastar du i egentligen? Om det skenar så drastiskt på "bara" två veckor? Krymp mat tillskottet lite bara om du är orolig isf, halvera matningen så halverar du värdet. Nopox vägen är nog meningslös över en så kort tid som två veckor. Fiskarna simmar ju i praktiskt taget nytt vatten om du bytt lite över 80%, trots att de 20 kvarvarande kanske var dåliga. Vad var nitratvärdet innan vattenbytet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-07-17 at 00:31, mikoto skrev:

Låter spontant som att din oro är ganska obefogad. Kan du uppskatta hur länge ditt biopellets filter varit avstängt?

Nej dessvärre inte.. kan ha stoppat när som den senaste månaden.
 

On 2021-07-17 at 00:31, mikoto skrev:

 

Hur mycket mat kastar du i egentligen? Om det skenar så drastiskt på "bara" två veckor?

Det matas mycket. Det är ett kar med 10 vuxna kirurger varav 3-4 av dem är 20-30 cm. De behöver mat av flera anledningar så finns inte så stora möjligheter å dran er på det. 

 

On 2021-07-17 at 00:31, mikoto skrev:

Krymp mat tillskottet lite bara om du är orolig isf, halvera matningen så halverar du värdet. Nopox vägen är nog meningslös över en så kort tid som två veckor. Fiskarna simmar ju i praktiskt taget nytt vatten om du bytt lite över 80%, trots att de 20 kvarvarande kanske var dåliga. Vad var nitratvärdet innan vattenbytet?

Nitratvärdet innan var långt över 100 det var nere på 25ish men är på väg upp igen nu. 

Kan så klart också vara mätfel om det ligger nitrit i vattnet. 

 

Går för å fylla å biopelletsfiltret och håller tummarna.. kan eventuellt byta en gång till i mellandagarna då jag skall hem och skifta en del på det stora systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...