Gå till innehåll

vitt slem?


norsken

Rekommenderade inlägg

Men det blir mindre och mindre va blommerna som kommer ut jag har ingen aning är helt grön på detta med koraller,

jag har blåst bort slemmet vilket man kansje ska låta bli då. Jag får lättare panik den är ju så vacker vill innte att den ska dö.

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en mycket svår korall men jag har fått ett tips för att den ska ha en chans. Den ska inte placeras på botten för då angrips den av olika bakterier från bottensubstatet den ska stå på ett ställe gärna ett överhäng och den ska absolut inte komma i kontakt med något utan den ska placeras så den får fritt spelrum. De lättaste varianten är den brunoranga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har kommit på det nu men jag har haft den i ca.4månader utan att den har visat några problem utan det började nu när jag bytte kar. Endå har jag samma vatten värden och desutom mycket bettre jus nu har jag 2*400 MH förra karet hadde jag ingen MH jag fattar ingen ting

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en av de svåraste koraller som finns. Vanlig i handel men borde inte finnas där! Dör långsamt troligen svälter den ihjäl.Något 100% tipps hur man klarar dom har jag inte sett. Utan det är slumpmässigt de som överlever längre än 8-12 mån. Köp hellre Alvepora som är likartad (24 Tentakler) och mycket lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en av de svåraste koraller som finns. Vanlig i handel men borde inte finnas där! Dör långsamt troligen svälter den ihjäl.Något 100% tipps hur man klarar dom har jag inte sett. Utan det är slumpmässigt de som överlever längre än 8-12 mån. Köp hellre Alvepora som är likartad (24 Tentakler) och mycket lättare.

Håller med, men ett litet skrivfel från Ingvar bara så ingen skaffar fel korall:

Gonipora: 24 tentakler

Alveopora: 12 tentakler.

eller hur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det inte är importförbud på alvepora??

nån som vet säkert?

Dom koraller som finns på Cites är:

Helioporidae spp.

Tubiporidae spp.

ANTIPATHARIA spp.

SCLERACTINIA spp.

Milleporidae spp.

Stylasteridae spp.

Samtliga i Appendix II

För den som vill läsa mer om vilka djur och växter som finns i Cites Appendix I, II och III samt vad det innebär finns info här: http://www.cites.org/eng/app/appendices.doc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...