Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

svärd:

orkar doserpumpen upp till akvariet?hur högt upp har du till ditt akvarie?

jag tänkte droppa vodkan i sumpen (precis ovanför returpumpen till akvariet så att inte skummaren drar in den till sig genom den andra pumpen i sumpen..)

returvattnet går igenom ett uv-c filter på vägen upp..

tror du det gör nåt?..jag har nämligen ganska högt upp till akvariet, ca 1,8 m, så jag vill helst slippa att behöva dra upp en slang..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet innte men nogot av alkoholen borde försvinna tycker jag, jag kör vodka-metoden men vågar innte köra med automatik utan det blir en spruta och manuelt. Jag tänkte sätta en doserings annläggning men det var just detta med avdunstningen som slog mig, visar det sig att det fungerar för Svärd så lär nog jag me koppla inn dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten fråga:

Vodka metoden är ju knappast ett nytt påfund. Redan för 20 år sedan var det populärt.

Om metoden är så fördelaktig och riskfri som den framstår i denna tråd, varför övergav då de flesta den för 20 år sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en lite fråga:

Vodka metoden är ju knappast ett nytt påfund. Redan för 20 år sedan var det populärt.

Om metoden är så fördelaktig och riskfri som den framstår i denna tråden, varför övergav då de flesta den för 20 år sedan?

Vodkan steg i pris. nä allvarligt bra fråga, Jaken du kan kanske hitta något om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det verkar ju lovande m vodkametoden om man vill få ner nitraten o fosfaten!

men...

om man redan har 0 i nitrat, 0 i nitrit, 0.25 i po4, skummare som funkar kanon, fiskar o koraller som får mkt mat, uv-c filter o ett nitrat filter som inte släpper ut et dugg vid "fullt" flöde (som har denna vita hinna i "sig")

funkar då metoden för att få bort röda slemalger? om man alltså inte har ngt som vodkametoden kan "äta"?

har jag fattat d rätt?

mvh alle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört vodka nu i 3 dagar och börjar se resultat på mitt algproblem redan. Och om man nu har ett kar där alla värden är OK varrför ska man då köra med olika preparat, jag trodde att det bästa var att unngå allt kjemiskt så länge som möjligt. Jag för min del kör vodka enbart för algerna det värkar räcka med 0,5ML i dygnet på mitt 400L kar och det är så litet att lär innte bli några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det verkar ju lovande m vodkametoden om man vill få ner nitraten o fosfaten!

men...

om man redan har 0 i nitrat, 0 i nitrit, 0.25 i po4, skummare som funkar kanon, fiskar o koraller som får mkt mat, uv-c filter o ett nitrat filter som inte släpper ut et dugg vid "fullt" flöde (som har denna vita hinna i "sig")

funkar då metoden för att få bort röda slemalger? om man alltså inte har ngt som vodkametoden kan "äta"?

har jag fattat d rätt?

Nja...Vodkametoden innebär att anaeroba bakterier bryter ner nitrat och fosfat i syrefria miljöer. De äter vodka, inte fosfat och nitrat, det är deras källa till syre i den syrefria miljön.

Om man har 0 i nitrat så kommer bakterierna att övergå till att hitta livsnödvändigt syre i sulfatföreningar. Då riskerar man svavelväte, som luktar illa och som kan vara farligt för organismerna i karet. Det var om detta jag ställde min fråga tidigare.

Men nu har du ju troligtvis inte 0 i nitrat utan omätbart vilket inte är samma sak pga stor mätteknisk problematik. Har man omätbara nivåer av nitrat skall man nog vara mycket försiktig med vodkatillsats, då risken för sulfatreducering är stor. Jämför doceringarna som anges i denna tråd, när nitratnivåerna är omätbara så minskar man på tillsatsen av vodka. Ju närmare du kommer noll i nitrat och fosfat desto närmare en krash är du.

Men du har ju mätbara fosfatnivåer, och allt i denna tråden tyder på att vodka klipper fosfaten innan den börjar ta nitrat. Hur detta går till kan jag inte förklara men kanske kan det hjälpa dig i dina strävanden mot ett algfritt akvarium. Så fort fosfat är omätbart skulle jag nog råda att dra ner på vodkan ordentligt.

Det är en metod med nackdelar som alla andra metoder. En del av nackdelarna är mätteknisk, då man aldrig har tillräckligt beslutsunderlag. En annan del är risken för sulfatreducering och svavelväte, ytterligare en är doceringssvårigheter.

Ursäkta min lite träiga teorigenomgång. Jag har själv ingen egen praktisk erfarenhet av vodkametoden, förutom vodkadocering i anaeroba filter av klassisk typ. För praktisdka erfarenheter och doceringsråd är det bättre att någon som kört med metoden ett tag ger rekomendationer.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloka ord magnus, det finns ju tyvärr inget "allenast saligörande"

utan alla sådana här medaljer har en baksida, precis som med zeovit och vanlig sprit, så tror jag att det svåra är att sluta i tid :- !

Schysst med svärds altivelis, som en a-lagare som hänger på låset till systembutiken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt rätt (hade lite för bråttom innan) 0 har jag ju inte utan ganska nära (ser ingen direkt färg)!

men den funkar alltså ända på mina alger, bara jag "häller" på mindre sprit!

enl. svärd 0.5ml/100l/dygn = 3ml/600l/dygn i mitt kar,

kan man då köra på en 1ml-1.5ml/dygn ÄVEN om jag har nitrat filter?

eller ska jag köra säkert o suga ut algerna efterhand o vänta till karet är lite äldre (ca ett år nu)

med tanke på risk för krash?

tack för svaret!

alle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en lite fråga:

Vodka metoden är ju knappast ett nytt påfund. Redan för 20 år sedan var det populärt.

Om metoden är så fördelaktig och riskfri som den framstår i denna tråden, varför övergav då de flesta den för 20 år sedan?

Ingen som har ett bra svar på detta ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det värkar vara svårt att komma till en riktig konklution i detta emne men jag tänker köra ett par veckor till, jag menar att jag doserar så lite 0,5ML på 400L att det borde innte ta knecken på mitt kar. Jag pratade med min mentor innom akvarium Roland på korallfisken. Han sa att dom har provat metoden men valde att avsluta den efter ett tag, han kom med samma förklaring som TROFROG och jag tar till mig den tråden, men är enndå nyfiken på om det underletter min kamp mot lite alger. Det är innte så att karet är täkt av alger men tillräkligt för att jag blir orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har ett bra svar på detta ??

Jag skulle gissa att det har rätt mycket med trender att göra. När några framgångsrika akvarister testar en metod så följer många efter trots att inga garantier för att det är en bra metod för dem. När sedan krascher sker så tenderar folk att släppa metoderna och leta efter andra.

I början av en trend är det mest fokus på fördelarna och mindre fokus på nackdelarna. När en trend avtar blir det mycket fokus på nackdelarna. Jag har sett det med biobollsfilter, slangfilter, dsb, osv. När jag surfade runt här för ca 3 år sedan så var det mycket snack om dsb, det var flugan då. Sedan kom ett par krascher, bland annat norbergs kar kraschade (har jag för mig). Numera kör de flesta med barebottom, lite som vi alla gjorde när jag hade mitt första kar innan internet. Trender kommer och går, men kommer oftast tillbaka förr eller senare.

Jag själv tror att vodkametoden är en bra metod, men den har sina risker och det kan krävas lite erfarenhet för att inte docera för mycket. Själv känner jag mig tryggare med ett mer kontrolerat förlopp i ett nitratfilter med mv controller. Det skänker mig lite mer trygghet, kanske falsk, men dock trygghet. Teknik kan strula och det talar förståss för vodkametoden.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har ett bra svar på detta ??
Man fick för många kraschar.

Då metoden är mycket känslig för mängden votka samt också har mycket nitrat-fosfat som tillförs med matningen av fiskarna. Om man t.ex. åker bort och inte matar någon eller några dagar och ändå tillförde votka (automatisk doserpump) så kraschade karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst handlar det mycket om trender!

Jag har hållit på med salt sen slutet på 70-talet, så visst känns mycket av trenderna (och mirakelkurerna) igen!

Men problemet med vodkan var precis det som tropfrog beskriver med svavelsulfiden och att det svåra är att bromsa i tid

Det är precis samma problem om man kör DSB utan att ympa i ny kultur, eller kar som går för länge utan att Ls:n får nytillskott av fauna (old tank syndrome)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...