fredrik.tern Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 hur lång tid ör silikonen torka innan man fyller på vatten för att se om karet e tätt? Citera
wrang Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 Skulle kört på minst 24h gärna längre då tjockare sillicon sträng tar längre tid Citera
hippo Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 hur stort e karet ??provtryck det i badrummet.jag hade nog väntat 2-3 dagar Citera
fredrik.tern Postat 20 april 2006 Författare Postat 20 april 2006 karet är 1800x615x510 och är nere i källaren det kan bli rätt knökigt att ta upp det i badrummet. Citera
Robbygg Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 Jag hade nog väntat ett par dagar, sen hade jag fyllt det sakta, sakta.När jag limma mitt så hade vi ca 3mm's distans mellan glasen och det tar tid för det i mitten att torka. Under tiden ni väntar så kan ni kolla efter eventuella luftbubblor och annat som kan behöva fixas. Citera
Stefan molin Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 Hej,när mitt kar byggdes rekomenderade han att det skulle stå minst två veckor,gärna längre,Mvh stefan Citera
thore kjellberg Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 En optimal siliconspalt ligger mellan 0.8 mm till 1.0mm för bästa hållfastighet. En kubikmillimeter härdar raktigenom på cirka 24 timmar. Torktiden på en fog får ni räkna ut själva....Det går lika bra med en torktid på en vecka. Är fogen tjock så går det på sju dagar. Citera
leis Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Klubbsson har rätt.1mm/dygn den svarta silikonen..Frestar på att belasta för tidigt. Citera
Sillen Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Jag tar nu upp denna tråden igen då jag har fått så många olika bud på hur lång torktid jag ska ha. Jag har beställt ett kar som är 170*70*60 och det byggs i 12 mm glas för att slippa mittstag. Jag har hört att man ska vänta upp till 2 veckor och nu säger min leverantör att det räcker med 2 dygn och sedan är det "bra" om det väntar lite till innan man fyller det.Efter hur lång tid kan det transporteras på släp, inklusive lyft på och av?Efter hur lång tid kan det börjas att fyllas?Vill vara på säkra sidan och frågar er som kan ha kunskap utöver det som står ovan! Citera
acuario Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Bättre att vänta 1-2 veckor tycker jag för att vara säker. Citera
Sillen Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Bättre att vänta 1-2 veckor tycker jag för att vara säker.Jag håller med om at det är bättre att vänta men gäller detta även för en flytt? Citera
leucosternon Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Hej!Kul med nytt kar va, jag önskar dig lycka till...ps ledsen att vi inte har varit och kollat in ditt akvarium Citera
wrang Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Jag tar nu upp denna tråden igen då jag har fått så många olika bud på hur lång torktid jag ska ha. Jag har beställt ett kar som är 170*70*60 och det byggs i 12 mm glas för att slippa mittstag. Jag har hört att man ska vänta upp till 2 veckor och nu säger min leverantör att det räcker med 2 dygn och sedan är det "bra" om det väntar lite till innan man fyller det.Efter hur lång tid kan det transporteras på släp, inklusive lyft på och av?Efter hur lång tid kan det börjas att fyllas?Vill vara på säkra sidan och frågar er som kan ha kunskap utöver det som står ovan!GRATTIS!!Mitt hämtades 2 dagar efter han limmat karet och kördes hem i en bil. Mitt fylls idag och 20dagar sedan det köptesFrågade då jag köpte det å han sa att jag bör nog vänta en 10-14dagar innan man fyller det så har siliconen garanterat härdat Citera
Sillen Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Hej!Kul med nytt kar va, jag önskar dig lycka till...ps ledsen att vi inte har varit och kollat in ditt akvariumTack!Det känns bra att få börja med ett nytt men det är något som pågått under en längre tid. Finns en tråd om det nya projektet så vi kan ta diskusionen där. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18595 Ni fär vänta med att komma och titta tills det är startat om det är så att ni inte söker LS som det finns mjukisar på.GRATTIS!!Mitt hämtades 2 dagar efter han limmat karet och kördes hem i en bil. Mitt fylls idag och 20dagar sedan det köptesFrågade då jag köpte det å han sa att jag bör nog vänta en 10-14dagar innan man fyller det så har siliconen garanterat härdatKänns skönt för nu har jag fått ungefärligt samma uppgifter från flera olika håll. Kommer göra så att jag hämtar karet så fort det har härdat några dagar och sedan tar det ett tag innan vattnet kommer i då jag har en del som ska fixas först! Hinner inte på 2 veckor i alla fall! Citera
Laggeman Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 2mm/dygn har jag fått höra från de som limmade mitt kar. Och det har gått utan problem. Citera
Sillen Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 2mm/dygn har jag fått höra från de som limmade mitt kar. Och det har gått utan problem. Det innebär at jag som har 12 mm glas inte kan flytta på det (i släp i alla fall) på 6 dygn? Citera
acuario Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 du kan hämta karet på söndag, oro dig inte Jonas Citera
Laggeman Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Precis Jonas, det beror som Stig har påpekat i din andra tråd på flera faktorer så som temperatur och luftfuktighet. Jag tror inte du behöver oroa dig Jonas, jag har limmat ett 100-liters kar själv och det testfyllde jag efter ett dygn. Sen är det inte så att man inte kan flytta på karet om det inte är helt genomhärdat, men ett nylimmat kar bör man ju så kart inte röra. Citera
Sillen Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Tack för hjälpen! Har nu sagt till leveratören att det hämtas på söndag! *ler stort* Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.