Gå till innehåll

torktid på silikon


fredrik.tern

Rekommenderade inlägg

Jag hade nog väntat ett par dagar, sen hade jag fyllt det sakta, sakta.

När jag limma mitt så hade vi ca 3mm's distans mellan glasen och det tar tid för det i mitten att torka. Under tiden ni väntar så kan ni kolla efter eventuella luftbubblor och annat som kan behöva fixas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag tar nu upp denna tråden igen då jag har fått så många olika bud på hur lång torktid jag ska ha.

Jag har beställt ett kar som är 170*70*60 och det byggs i 12 mm glas för att slippa mittstag. Jag har hört att man ska vänta upp till 2 veckor och nu säger min leverantör att det räcker med 2 dygn och sedan är det "bra" om det väntar lite till innan man fyller det.

Efter hur lång tid kan det transporteras på släp, inklusive lyft på och av?

Efter hur lång tid kan det börjas att fyllas?

Vill vara på säkra sidan och frågar er som kan ha kunskap utöver det som står ovan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar nu upp denna tråden igen då jag har fått så många olika bud på hur lång torktid jag ska ha.

Jag har beställt ett kar som är 170*70*60 och det byggs i 12 mm glas för att slippa mittstag. Jag har hört att man ska vänta upp till 2 veckor och nu säger min leverantör att det räcker med 2 dygn och sedan är det "bra" om det väntar lite till innan man fyller det.

Efter hur lång tid kan det transporteras på släp, inklusive lyft på och av?

Efter hur lång tid kan det börjas att fyllas?

Vill vara på säkra sidan och frågar er som kan ha kunskap utöver det som står ovan!

GRATTIS!!

Mitt hämtades 2 dagar efter han limmat karet och kördes hem i en bil.

Mitt fylls idag och 20dagar sedan det köptes

Frågade då jag köpte det å han sa att jag bör nog vänta en 10-14dagar innan man fyller det så har siliconen garanterat härdat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med nytt kar va, jag önskar dig lycka till...

ps ledsen att vi inte har varit och kollat in ditt akvarium

Tack!

Det känns bra att få börja med ett nytt men det är något som pågått under en längre tid. Finns en tråd om det nya projektet så vi kan ta diskusionen där. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18595 Ni fär vänta med att komma och titta tills det är startat om det är så att ni inte söker LS som det finns mjukisar på.

GRATTIS!!

Mitt hämtades 2 dagar efter han limmat karet och kördes hem i en bil.

Mitt fylls idag och 20dagar sedan det köptes

Frågade då jag köpte det å han sa att jag bör nog vänta en 10-14dagar innan man fyller det så har siliconen garanterat härdat

Känns skönt för nu har jag fått ungefärligt samma uppgifter från flera olika håll. Kommer göra så att jag hämtar karet så fort det har härdat några dagar och sedan tar det ett tag innan vattnet kommer i då jag har en del som ska fixas först! Hinner inte på 2 veckor i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Jonas, det beror som Stig har påpekat i din andra tråd på flera faktorer så som temperatur och luftfuktighet. Jag tror inte du behöver oroa dig Jonas, jag har limmat ett 100-liters kar själv och det testfyllde jag efter ett dygn. :) Sen är det inte så att man inte kan flytta på karet om det inte är helt genomhärdat, men ett nylimmat kar bör man ju så kart inte röra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...