Postat 5 november 20214 Ă„r Fick nyligen hem en magnetventil inköpt pĂ„ amazon.  Har aldrig haft att göra med dessa förut och har lite frĂ„gor ring funktionalitet.  Min tanke var att koppla in denna till ena luftintaget pĂ„ skummaren. Jag kör ju recirkulerande co2-scrubber pĂ„ denna men vill kunna dra in "fĂ€rsk" luft nĂ€r ph stiger för högt. Tanken Ă€r alltsĂ„ att apex öppnar/stĂ€nger utifrĂ„n ph.  Enligt specifikationerna skall magnetventilen styras med 12v och jag har köpt en adapter för detta, Ă„terigen frĂ„n amazon.  Nu till problemet. NĂ€r den Ă€r avstĂ€ngd sĂ„ kan jag inte blĂ„sa/suga nĂ„gon luft över huvud taget, som det skall vara. Men nĂ€r jag slĂ„r pĂ„ den Ă€r det fortfarande vĂ€ldigt mkt motstĂ„nd. Luften kommer alltsĂ„ inte vilja gĂ„ via magetventilen nĂ€r denna Ă€r öppen och dĂ€rmed förlorar jag hela funktionaliteten.  Ăr det vanligt att det Ă€r sĂ„ hĂ€r med magnetventiler? Eller Ă€r det nĂ„got fel med antingen magnetventilen eller adaptern? NĂ„gra förslag?   Â
Postat 5 november 20214 Är Ganska vanligt att det Àr motstÄnd i en magnetventil, det dÀr Àr nÄn kina modell sÄ jag hittar ingen data pÄ den sÄ svÄrt att sÀga. En del typer lyfter hela kÀglan andra behöver differens tryck för att manövrernas (servostyrd ventil)
Postat 5 november 20214 Ă„r Författare 16 minuter sedan, johannes.k skrev: Ganska vanligt att det Ă€r motstĂ„nd i en magnetventil, det dĂ€r Ă€r nĂ„n kina modell sĂ„ jag hittar ingen data pĂ„ den sĂ„ svĂ„rt att sĂ€ga. En del typer lyfter hela kĂ€glan andra behöver differens tryck för att manövrernas (servostyrd ventil)  Jag satsade pĂ„ den med osmoskoppling för enkelhetens skull. Borde jag valt en annan? Har du tips?  Snurrade in pĂ„ en annan trĂ„d dĂ€r @Slanten föreslog en 3vĂ€gs membranventil.  Alla tips mottages, vill dock gĂ€rna att det inte ska kosta skjortan đ
Postat 5 november 20214 Ă„r Med en trevĂ€gs fĂ„r du ju full koll pĂ„ luften sĂ„ det Ă€r vĂ€ll det bĂ€sta , trampa förbi hydroscand pĂ„ mĂ„ndag de brukar ha och kunna hjĂ€lpa till , ska kolla lite pĂ„ nĂ€tet senÂ
Postat 6 november 20214 Ă„r TyvĂ€rr Ă€r det vĂ€ldigt högt tryckfall (motstĂ„nd) i denna typen av membranventiler. Det Ă€r aldrig lĂ€tt att anvĂ€nda ventiler anpassade för vĂ€tska till luft. Om man ska ha en on-off ventil för luft funkar en kulventil bĂ€st, men de Ă€r dyra att fjĂ€rrstyra. För instĂ€llning av flödet Ă€r det nĂ„lventil som gĂ€ller för luft.  SĂ„ lĂ€gg membranventilen pĂ„ hyllan.  Alernativt kan du anvĂ€nda en luftpump placerad ute för att trycka in luft i en öppen burk dĂ€r intaget till skummaren kan hĂ€mta luften. NĂ€r pH blivit tillrĂ€ckligt högt stĂ€ngs luftpumpen av och skummaren suger inneluft istĂ€llet Ăndrat 6 november 20214 Ă„r av Slanten La till en hel del
Postat 6 november 20214 Är Kom pÄ att jag sett detta pÄ youtube för ett tag sedan.  Han anvÀnder en grövre ventil som verkar fungerar med luftflödet. Dock vet jag inte hur man kopplar den till en Apex
Postat 6 november 20214 Ă„r Författare 1 timme sedan, OR20 skrev: Kom pĂ„ att jag sett detta pĂ„ youtube för ett tag sedan 1 timme sedan , Slanten skrev: Jepp, han anvĂ€nder en kulventil. SĂ„na funkar bra för luft.  OR20 minns denna videon men inte detaljerna att Det faktiskt var en motoriserad kulventil som han anvĂ€nde. Blir nog att lĂ€gga denna magnetventil pĂ„ hyllan. Synd man inte gjorde sin hemlĂ€xa innan.  Antar att jag fĂ„r fundera pĂ„ om jag vill lĂ€gga 500kr plus pĂ„ en sĂ„n dĂ€r motoriserad kulventil mao. Tack för input! đđ
Postat 6 november 20214 Ă„r Författare 7 timmar sedan, Slanten skrev: Jepp, han anvĂ€nder en kulventil. SĂ„na funkar bra för luft. LĂ€ste pĂ„ lite om vissa motoriserade kulventiler. Nu Ă€r jag ju meganovis vad gĂ€ller elektricitet, men ett par styrdes via omvĂ€nd polaritet. Min tanke var ju att koppla in ventilen (vad de nu Ă€n skulle bli) till ett uttag i apexs energienhet för att kunna stĂ€nga av och pĂ„ baserad pĂ„ ph-nivĂ„n. Men det lĂ„ter ju som att det Ă€r nĂ„got jag kan glömma med tanke pĂ„ hur dessa fungerar?Â
Postat 8 november 20214 Ă„r Författare BestĂ€llde denna motoriserade kulventil idag. Den skall fungera som sĂ„ att den stĂ€nger ventilen nĂ€r strömmen bryts, och öppnar den helt nĂ€r strömmen slĂ„s pĂ„ (samt förbrukar nominell ström och dĂ€rmed lĂ„g upphettning nĂ€r den Ă€r öppen). Det bĂ€ddar ju för en enkel styrning via min apex utifrĂ„n ph-nivĂ„.  https://www.amazon.se/gp/product/B083XW8N5D/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1   Ăventyret fortsĂ€tter. En helt onödig kostnad och installation kanske, men det Ă€r ju som sagt kul att pula Â
Postat 9 november 20214 Ă„r Ăr det inte risk att det blir skillnad i hur mycket luft skummaren drar in beroende pĂ„ om ventilen Ă€r öppen/stĂ€ngd och dĂ€rmed försĂ€mrar skummareffekten eller fyller skummarkoppen?Â
Postat 10 november 20214 Ă„r I sĂ„ fall begrĂ€nsar man insuget dĂ€r det Ă€r högst för att fĂ„ samma luftmĂ€ngd oberoende om ventilen Ă€r öppen eller stĂ€ngd.Â
Postat 10 november 20214 Ă„r Författare 12 timmar sedan, MattiasN skrev: Ăr det inte risk att det blir skillnad i hur mycket luft skummaren drar in beroende pĂ„ om ventilen Ă€r öppen/stĂ€ngd och dĂ€rmed försĂ€mrar skummareffekten eller fyller skummarkoppen?  Nja, men det beror nog bara pĂ„ att jag varit dĂ„lig pĂ„ att förklara hur det hela kommer se ut. NĂ€r kulventilen Ă€r stĂ€ngd sĂ„ ska skummaren suga recirkulerande luft istĂ€llet. Som @Slanten skriver sĂ„ kan jag dock behöva sĂ€tta en manuell ventil för att strypa flödet nĂ„got (kanske framförallt pĂ„ den recirkulerande luften) sĂ„ att luftflödet har minst motstĂ„nd för "fĂ€rsk" luft nĂ€r bĂ„da vĂ€gar Ă€r öppna (dvs nĂ€r kulventilen Ă€r öppen).  Â
Postat 10 november 20214 Är Du fÄr prova dig fram lite , Àr locket pÄ skummares för tÀtt kommer det inte dras nÄgon luft frÄn rummet oavsett ventilens lÀge. Eftersom det mÄste vara lite lÀckage i locket sÄ kommer troligtvis balansen mellan de tvÄ lÀgena inte vara nÄgot problem.
Postat 10 november 20214 Ă„r Författare 7 minuter sedan, johannes.k skrev: Du fĂ„r prova dig fram lite , Ă€r locket pĂ„ skummares för tĂ€tt kommer det inte dras nĂ„gon luft frĂ„n rummet oavsett ventilens lĂ€ge. Eftersom det mĂ„ste vara lite lĂ€ckage i locket sĂ„ kommer troligtvis balansen mellan de tvĂ„ lĂ€gena inte vara nĂ„got problem.  Tog inte med det pĂ„ min vackra mĂ„lning, men pĂ„ locket sitter en 2-liters behĂ„llare fylld med co2-remover fast. Luften gĂ„r alltsĂ„ igenom lufthĂ„len i skummarlocket och genom co-remover. den leds dĂ€refter ner igen till luftinloppet. Det gör ju att den sluter "tĂ€tare" kan jag tro, med tanke pĂ„ vikten som pressar ner locket.  Â
Postat 10 november 20214 Ă„r Det lĂ€cker sĂ€kert lite prova och se annars fĂ„r du fixa en vĂ€g. för att ny luft ska komma in mĂ„ste gammal utÂ
Postat 10 november 20214 Är Författare 8 minuter sedan, johannes.k skrev: Det lÀcker sÀkert lite prova och se annars fÄr du fixa en vÀg. för att ny luft ska komma in mÄste gammal ut  Det finns en till ventil, som inte syns, pÄ baksidan av behÄllaren för co2-remover. DÀr ska luft kunna komma ut.  Jag har Àven ett extra luftflöde (via t-kopplingen innan insuget) till ozonator, sÄ det Àr alltid lite ny luft som kommer in (har testat och sÀkerstÀllt att det finns ett insug in via ozonatorn  )
Postat 11 november 20213 Ă„r Man blir ju lite sugen pĂ„ att prova pĂ„ en sĂ„n hĂ€r installation för att maximera tillvĂ€xten. Jag ligger som bĂ€st 8,15 i pH och nu nĂ€r man har stĂ€ngt den hĂ€r delen av Ă„ret Ă€r det snarare 8 man har.  Men som sagt det hade varit bra om man kan fĂ„ styrning pĂ„ det hela sĂ„ att om pH ökar för mycket, larmar det och sedan kan man öppna ventilen Ă€ven pĂ„ distans.Â
Postat 11 november 20213 Ă„r Författare TĂ€nkte bara passa pĂ„ att uppdatera denna trĂ„d. Jag fick idag min kulventil och har nu gjort en "raw" installation. Tanken Ă€r att den ska in i en form av plasthölje (typ kopplingsdosa) som skyddar bĂ„de den elektriska Dc hona/hanen samt sjĂ€lva motorenheten. Ska försöka fĂ€sta den pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt ocksĂ„. Stativet Ă€r en gammal hĂ„llare till en eheim feeding station. Fantastiskt hur vissa saker kan komma till anvĂ€ndning. Har Ă€ven en gammal reservdel till en sicce syncra pump som nippel till sjĂ€lva mĂ€ssingsanslutningen. Den som spar han har haha!  Idag kom pH aldrig upp i nivĂ„ för att öppna ventilen, men rent funktionellt sĂ„ öppnar sig ventilen nĂ€r strömmen slĂ„s pĂ„ - och stĂ€ngs nĂ€r strömmen bryts.Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.