GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Fick nyligen hem en magnetventil inköpt pÄ amazon. 

Har aldrig haft att göra med dessa förut och har lite frÄgor ring funktionalitet. 

Min tanke var att koppla in denna till ena luftintaget pÄ skummaren. Jag kör ju recirkulerande co2-scrubber pÄ denna men vill kunna dra in "fÀrsk" luft nÀr ph stiger för högt. Tanken Àr alltsÄ att apex öppnar/stÀnger utifrÄn ph. 

Enligt specifikationerna skall magnetventilen styras med 12v och jag har köpt en adapter för detta, Äterigen frÄn amazon.

Nu till problemet. NÀr den Àr avstÀngd sÄ kan jag inte blÄsa/suga nÄgon luft över huvud taget, som det skall vara. Men nÀr jag slÄr pÄ den Àr det fortfarande vÀldigt mkt motstÄnd. Luften kommer alltsÄ inte vilja gÄ via magetventilen nÀr denna Àr öppen och dÀrmed förlorar jag hela funktionaliteten. 

Är det vanligt att det Ă€r sĂ„ hĂ€r med magnetventiler? Eller Ă€r det nĂ„got fel med antingen magnetventilen eller adaptern? NĂ„gra förslag? 

Screenshot_20211105-155941_Chrome.jpg

Screenshot_20211105-102930_Chrome.jpg

Screenshot_20211105-102749_Chrome.jpg

20211105_120922.jpg

20211105_151154.jpg

Postat

Ganska vanligt att det Àr motstÄnd i en magnetventil, det dÀr Àr nÄn kina modell sÄ jag hittar ingen data pÄ den sÄ svÄrt att sÀga. En del typer lyfter hela kÀglan andra behöver differens tryck för att manövrernas (servostyrd ventil)

Postat
  • Författare
16 minuter sedan, johannes.k skrev:

Ganska vanligt att det Àr motstÄnd i en magnetventil, det dÀr Àr nÄn kina modell sÄ jag hittar ingen data pÄ den sÄ svÄrt att sÀga. En del typer lyfter hela kÀglan andra behöver differens tryck för att manövrernas (servostyrd ventil)

Jag satsade pÄ den med osmoskoppling för enkelhetens skull. Borde jag valt en annan? Har du tips? 

Snurrade in pÄ en annan trÄd dÀr @Slanten föreslog en 3vÀgs membranventil.

Alla tips mottages, vill dock gĂ€rna att det inte ska kosta skjortan 😅

Postat

Med en trevÀgs fÄr du ju full koll pÄ luften sÄ det Àr vÀll det bÀsta , trampa förbi hydroscand pÄ mÄndag de brukar ha och kunna hjÀlpa till , ska kolla lite pÄ nÀtet sen 

Postat

TyvÀrr Àr det vÀldigt högt tryckfall (motstÄnd) i denna typen av membranventiler. Det Àr aldrig lÀtt att anvÀnda ventiler anpassade för vÀtska till luft. 

Om man ska ha en on-off ventil för luft funkar en kulventil bÀst, men de Àr dyra att fjÀrrstyra. 

För instÀllning av flödet Àr det nÄlventil som gÀller för luft. 

SÄ lÀgg membranventilen pÄ hyllan.

Alernativt kan du anvÀnda en luftpump placerad ute för att trycka in luft i en öppen burk dÀr intaget till skummaren kan hÀmta luften. NÀr pH blivit tillrÀckligt högt stÀngs luftpumpen av och skummaren suger inneluft istÀllet

Ändrat av Slanten
La till en hel del

Postat

Kom pÄ att jag sett detta pÄ youtube för ett tag sedan. 

Han anvÀnder en grövre ventil som verkar fungerar med luftflödet. Dock vet jag inte hur man kopplar den till en Apex

Postat
  • Författare
1 timme sedan, OR20 skrev:

Kom pÄ att jag sett detta pÄ youtube för ett tag sedan

1 timme sedan , Slanten skrev:

Jepp, han anvÀnder en kulventil. SÄna funkar bra för luft. 

OR20 minns denna videon men inte detaljerna att Det faktiskt var en motoriserad kulventil som han anvÀnde. 

Blir nog att lÀgga denna magnetventil pÄ hyllan. Synd man inte gjorde sin hemlÀxa innan. 

Antar att jag fÄr fundera pÄ om jag vill lÀgga 500kr plus pÄ en sÄn dÀr motoriserad kulventil mao. 

Tack för input! 👍👍

Postat
  • Författare
7 timmar sedan, Slanten skrev:

Jepp, han anvÀnder en kulventil. SÄna funkar bra för luft. 

LÀste pÄ lite om vissa motoriserade kulventiler. Nu Àr jag ju meganovis vad gÀller elektricitet, men ett par styrdes via omvÀnd polaritet. Min tanke var ju att koppla in ventilen (vad de nu Àn skulle bli) till ett uttag i apexs energienhet för att kunna stÀnga av och pÄ baserad pÄ ph-nivÄn. Men det lÄter ju som att det Àr nÄgot jag kan glömma med tanke pÄ hur dessa fungerar? 

Postat
  • Författare

BestÀllde denna motoriserade kulventil idag. Den skall fungera som sÄ att den stÀnger ventilen nÀr strömmen bryts, och öppnar den helt nÀr strömmen slÄs pÄ (samt förbrukar nominell ström och dÀrmed lÄg upphettning nÀr den Àr öppen). Det bÀddar ju för en enkel styrning via min apex utifrÄn ph-nivÄ. 

https://www.amazon.se/gp/product/B083XW8N5D/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Äventyret fortsĂ€tter. En helt onödig kostnad och installation kanske, men det Ă€r ju som sagt kul att pula :D 

Postat

I sÄ fall begrÀnsar man insuget dÀr det Àr högst för att fÄ samma luftmÀngd oberoende om ventilen Àr öppen eller stÀngd. 

Postat
  • Författare
12 timmar sedan, MattiasN skrev:

Är det inte risk att det blir skillnad i hur mycket luft skummaren drar in beroende pĂ„ om ventilen Ă€r öppen/stĂ€ngd och dĂ€rmed försĂ€mrar skummareffekten eller fyller skummarkoppen? 

Nja, men det beror nog bara pÄ att jag varit dÄlig pÄ att förklara hur det hela kommer se ut. 

NÀr kulventilen Àr stÀngd sÄ ska skummaren suga recirkulerande luft istÀllet. Som @Slanten skriver sÄ kan jag dock behöva sÀtta en manuell ventil för att strypa flödet nÄgot (kanske framförallt pÄ den recirkulerande luften) sÄ att luftflödet har minst motstÄnd för "fÀrsk" luft nÀr bÄda vÀgar Àr öppna (dvs nÀr kulventilen Àr öppen). 

skummare.png

Postat

Du fÄr prova dig fram lite , Àr locket pÄ skummares för tÀtt kommer det inte dras nÄgon luft frÄn rummet oavsett ventilens lÀge. 
Eftersom det mÄste vara lite lÀckage i locket sÄ kommer troligtvis balansen mellan de tvÄ lÀgena inte vara nÄgot problem.

Postat
  • Författare
7 minuter sedan, johannes.k skrev:

Du fÄr prova dig fram lite , Àr locket pÄ skummares för tÀtt kommer det inte dras nÄgon luft frÄn rummet oavsett ventilens lÀge. 
Eftersom det mÄste vara lite lÀckage i locket sÄ kommer troligtvis balansen mellan de tvÄ lÀgena inte vara nÄgot problem.

Tog inte med det pÄ min vackra mÄlning, men pÄ locket sitter en 2-liters behÄllare fylld med co2-remover fast. Luften gÄr alltsÄ igenom lufthÄlen i skummarlocket och genom co-remover. den leds dÀrefter ner igen till luftinloppet. Det gör ju att den sluter "tÀtare" kan jag tro, med tanke pÄ vikten som pressar ner locket. 

20210921_165358.jpg

Postat

Det lÀcker sÀkert lite prova och se annars fÄr du fixa en vÀg.

för att ny luft ska komma in mÄste gammal ut 

Postat
  • Författare
8 minuter sedan, johannes.k skrev:

Det lÀcker sÀkert lite prova och se annars fÄr du fixa en vÀg.

för att ny luft ska komma in mÄste gammal ut 

Det finns en till ventil, som inte syns, pÄ baksidan av behÄllaren för co2-remover. DÀr ska luft kunna komma ut. 

Jag har Àven ett extra luftflöde (via t-kopplingen innan insuget) till ozonator, sÄ det Àr alltid lite ny luft som kommer in (har testat och sÀkerstÀllt att det finns ett insug in via ozonatorn :) )

Postat

Man blir ju lite sugen pÄ att prova pÄ en sÄn hÀr installation för att maximera tillvÀxten. Jag ligger som bÀst 8,15 i pH och nu nÀr man har stÀngt den hÀr delen av Äret Àr det snarare 8 man har. 

Men som sagt det hade varit bra om man kan fÄ styrning pÄ det hela sÄ att om pH ökar för mycket, larmar det och sedan kan man öppna ventilen Àven pÄ distans. 

Postat
  • Författare

TÀnkte bara passa pÄ att uppdatera denna trÄd. Jag fick idag min kulventil och har nu gjort en "raw" installation. Tanken Àr att den ska in i en form av plasthölje (typ kopplingsdosa) som skyddar bÄde den elektriska Dc hona/hanen samt sjÀlva motorenheten. 

Ska försöka fÀsta den pÄ ett bÀttre sÀtt ocksÄ. Stativet Àr en gammal hÄllare till en eheim feeding station. Fantastiskt hur vissa saker kan komma till anvÀndning. Har Àven en gammal reservdel till en sicce syncra pump som nippel till sjÀlva mÀssingsanslutningen. Den som spar han har  haha! 

Idag kom pH aldrig upp i nivÄ för att öppna ventilen, men rent funktionellt sÄ öppnar sig ventilen nÀr strömmen slÄs pÄ - och stÀngs nÀr strömmen bryts. 

20211111_160307.jpg

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.