Gå till innehåll

Wrroomms 375l bygge!


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNSELECTABLE="on"><TBODY><TR height="100%" UNSELECTABLE="on" width="100%"><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNSELECTABLE="off">Jag har nu en tid haft ett 480l kar som jag har hittat så kallade "barnsjukdomar" på.

Eller rättare sagt saker som jag inte är nöjd med.

Så nu har jag tänkt att bygga ny bänk som kommer att bli funktionell med riktage eluttag på rätt ställen till allt.

Jag funderar även på att borra ett eller ett par extra hål i botten till returen från sumpen o sen lägga rör längs kanterna på botten där det får strömma ut under LS som naturligtvis ligger en bit upp på plexihyllor.

så att det inte lägger sig nån skit nånstans och så jag slipper ett fult rör på utsidan av akvariet.

jag vet inte hur många timliter jag ska ha genom sumpen men det lutar åt en 7-8 tusen

tänkte ha 2 st 50mm pipor ner till sumpen i mitten i bakkant på karet.

bilder på bygget kommer så snart jag sätter igång.

Jag skulle vilja ha synpunkter på detta dock o ideer från andra om ni har några bra lösningar.

</TD></TR><TR UNSELECTABLE="on" hb_tag="1"><TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNSELECTABLE="on">

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNSELECTABLE="on"><TBODY><TR height="100%" UNSELECTABLE="on" width="100%"><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNSELECTABLE="off">som ni förstod så rör det sig om ett helt nytt 375 liters kar jag kommer skrota det andra 480 liters.</TD></TR><TR UNSELECTABLE="on" hb_tag="1"><TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNSELECTABLE="on">

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall lägga ett rör längs botten som inte är "closed loop" så skulle jag råda dig till att först dra upp den ovan åtan och borra ett litet hål strax under vatten utan. Annars är det stor risk för översvämning då pumpen i sumpen stannar.

Jag har gjort så och det funkar mycket bra. Man mister lite tryck men vinner mycket i säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNSELECTABLE="on"><TBODY><TR height="100%" UNSELECTABLE="on" width="100%"><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNSELECTABLE="off">Jo jag vill ha så stor mängd dels för att få bra omsättning av vatten till skummaren o dels för att slippa ha massa extra pumpar i karet.

</TD></TR><TR UNSELECTABLE="on" hb_tag="1"><TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNSELECTABLE="on">

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte hur många timliter jag ska ha genom sumpen men det lutar åt en 7-8 tusen

tänkte ha 2 st 50mm pipor ner till sumpen i mitten i bakkant på karet.

Nja jag hadde kört mindre genom sumpen å kört en cloosed loop för karet. 2 extra hål bara för denna pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...