Gå till innehåll

höjd från vatten ytan (mh)


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Jag körde min 150 W MH på 8-10 cm från vattenytan och det fungerade bra,

men det är säkert inget som man rekommenderar ifrån lamptillverkarna.

Lite saltstänk får man på skyddsglaset, som man får torka bort lite då och då.

Har du en MH utan skyddglas, så skulle jag nog sätta den lite högre för att inte få saltstänk direkt på lampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar samma sak som johan.. vill gärna sätta min 150w mh så nära ytan som möjligt. min burk är dock bara 35 djupt. varför rekomenderar tillverkarna 30cm? är det för att det inte ska komma saltstänk på lampan?

borde ju som sagt kvitta när man har skyddsglas. vill helst ha min runt 10-15cm ovanför ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga åt andra hållet.. Spelar det nån roll om man sätter lampan 10cm från ytan eller om man sätter den 30cm från ytan ? Blir det nån skillnad i ljuset i tanken ?.. Ljuset går väl åndå ubrutet innan det träffat vattnet ? (Vill sätta min MH högt så jag enkelt kan få in armarna under den..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga åt andra hållet.. Spelar det nån roll om man sätter lampan 10cm från ytan eller om man sätter den 30cm från ytan ? Blir det nån skillnad i ljuset i tanken ?.. Ljuset går väl åndå ubrutet innan det träffat vattnet ? (Vill sätta min MH högt så jag enkelt kan få in armarna under den..)

I luft avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I luft avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet.

MVH

Magnus

Hrm.. Det var ju iofs ett svar.. Men du får nog ta ner det lite om jag skall fatta dessvärre..

50 cm = 100% Taget ur luften men som ett refensvärde..

100 cm = 25% ?

Nått i den stilen ?

Då kommer vi ju till nästa frågeställning.. I saltvatten avtar ljusstyrkan med vad på avståndet ?

För beräkningen gäller väl 250W till ett vattendjup på 60cm, Antar att det är räknat med en ljuskälla som sitter 30cm ovanför ytan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar samma sak som johan.. vill gärna sätta min 150w mh så nära ytan som möjligt. min burk är dock bara 35 djupt. varför rekomenderar tillverkarna 30cm? är det för att det inte ska komma saltstänk på lampan?

borde ju som sagt kvitta när man har skyddsglas. vill helst ha min runt 10-15cm ovanför ytan.

Du kan få stora problem med värmen i akvariet. Karet är ju bara 105L och en Mh som sitter 10 cm från vattenytan värmer snabbt upp vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ljuset avtar med kvadraten på avståndet gäller bara för en punktformig ljuskälla.

Är det parallellt ljus så avtar det inte alls ex laser. (förutom ev. mindre förluster i luften)

En MH är en kombination av riktad och rundstrålande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte risk att spridningen av ljuset blir ojämnt om man har Mhn för nära ytan? Ibland tycker jag att man tydligt kan se att ljuset är ojämnt fördelat i kar med MH och jag undrar om detta har ett samband. Det är nog dock ingen risk på ditt kar.

Hur är det med värmeutvecklingen på 150w och 250w? Är det stor skillnad? Som många går jag och planererar (drömmer) mitt nästa projekt och jag skulle helst vilja slippa en kylare. Förlåt om detta är lite off topic men det kanske intresserar dig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att huvudanledningen till avståendet i första hand är ur säkerhetsaspekt, salt har ju en otäck förmåga att krypa in i minsta skrymsle och leder ju dessutom ström "nästan" lika bra som metall.

Jag bara undrar hur en lampa som suttit 8 cm över vattenytan ser ut inuti efter ett år?

lite off topic:

Sedan såg jag en intressant artikel på någon av dom amerikanska siterna, om hur någon mätt temperaturen inuti en korall som stod under MH - där temperaturen var betydligt högre inuti än utanpå (omgivande vatten hade naturligtvis ännu lägre temp)

Undrar hur allt detta funkar jämfört med verkligheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan få stora problem med värmen i akvariet. Karet är ju bara 105L och en Mh som sitter 10 cm från vattenytan värmer snabbt upp vattnet

Ja, det är ju sant. Får helt enkelt bli runt 25-30cm och någon typ av överbyggnad så man slipper sitta med solglasögon i soffan ;)

tänkte samtidigt mecka ditt en eller två 120mm datafläktar för att vara på den säkra sidan om det blir varmt i sommar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...