Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej Stig

Jo, kommersiellt anvämder man mättad saltlösning i en backflush cykel som går snabbt. Orsaken till detta är ju först och främst att det är mycket lättare att sköta. Man tippar i 25-50 kg salt i en vattenfylld behållare där backspolningsvattnet tas ifrån. Och så fyller man på när saltet är slut. Backspolningscykeln är normalt ca 1-2 timmar. Jag har hela tiden varit medveten om detta i disk eftersom jag skrivit att ettdera fungerar det inte eller såv vandrar jonerna fram och tillbaka i en jämn ström vilket medför samma sak. Zeolit fungerar inte som "lagerlokal" för ammonium i saltvatten. Undersökningems andra det var faktiskt för första gången jag sett publicerat de erfarenheter jag haft om att bakterierna inte kan använda zeoliten som smörgåsbord. Svaret varför finns troligtvis i någon av deras referenser. Deras lösning är elegant - de låter saltvattnet dra ur det i sötvatten ackumulerade ammoniumet för att sedan med aktivt slam nitrifiera saltvattnet som man sedan använder i nästa backspolningscykel.

Pumpningen av zeoliten har nog en helt annan orsak av biokemisk natur, men en sidoeffekt blir mat till koraller. Orsaken till "pumpningen" (som jag tror i alla fall) vill jag återkomma till i den kemitråd jag hotat/lovat påbörja denna vecka.

Ammoniumacetatet om det finns spelar nog samma roll som mitt "plågande" av en clownfisk gör när jag startar mina kar - helt enkelt en ammoniumkälla för att starta nitrifikationen.

Totalt of topic

I en anna tråd har det skrivits om hur dyrt det är med titaniumrör - Jag kan bara säga släng er i väggen. I morse monterades in 6 små titanskruvar i min överkäke - det var dyrt det! Och synd om er - förnärvarande kan jag bara skriva.

MVH från en för tillfälligt bettlös Lasse

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Jag använde Zeolit från zeosand i mitt 828l kar innan jag började med vodka och den höll nere nitraten men jag hade behövt mer än 3 påsar efter ett tag då mina lite större fiskar kräver mycket mat och nitraten började att stiga sakta allt mer och mer, då satte jag in vodka men behöll zeoliten så det blev min egna zeovitmetod, Vodka istället för svindyr zeostart och zeolit från zeosand isället för korallen-zucht's zeolit och detta gav en märkbar effekt ganska snart. De envisa brunalgerna i sanden började försvinna och efter 6 veckor så var nitraten omätbar från ca 5 mg vid starten av vodka. Jag började ägna mig lite mer åt pojkarnas 222l kar där skötseln var lite eftersatt, mätning av nitrat var ca10mg och bruna alger i gruset och cyano på en del ställen, I med vodka ! lite försiktigt i början och nu ca 3ml. I detta kar finns det ingen zeolit så detta är ett bra sätt att kolla om det är effektivare med zeolit tillsammans med vodka och vad är då resultatet efter ca 3 veckors dosering. Inte så mycket när det gäller brunalger även om det har minskat en hel del och cyanobakterierna har också minskat lite grann. Jag kommer att fortsätta med vodkan och se om det kommer att bli lika bra som i det stora karet men redan nu tycker jag att det funkar bättre tillsammans med zeolit än utan. Jag funderar att öka dosen till 4ml och se om det blir snabbare förändringar när det gäller brunalger i sanden, jag har ännu inte mätt nitraten sen jag började med vodkan i detta kar men ett test kommer att tas i morgon.

Postat
Lite off topic.

Lasse, bara för att undvika missförstånd, jag kör inte zeovitmetoden. Jag använder bara zeostart istället för vodka, i övrigt samma som vodkametoden.

Kolla gärna på följande länk:

http://www.hausriff.ch/24181/13835.html

Funderar dessutom på att byta ut zeostart mot vodka.

//Tomas.

Hej

Jag tror att samtliga de här metoderna fungerar på ungefär samma sätt och det är ju perfekt det du gör. Om du upplever att det fungerar och inte är rädd att det går åt helvete så fortsätt gärna och dokumentera det så får vi kanske svar på en del frågor. Jag tror att alla av dessa metoder fungerar - vad jag vände mig mot var påståendena om zeolits verkan och egenskaper i saltvatten - förklaringsmodellen varför metoderna fungerar var enligt min erfarenhet fel.

Vi kanske skall arrangera någon typ av workshop i höst härnere på västkusten och där vi sammanställer våra erfarenheter av olika metoder?

MVH Lasse

Postat

Lasse:

Den ligger i sumpen och det är lite snurr på vattnet från utvattnet från skummare och från överriningslådan.

Crille:

Ja det ska man även göra med zeosand men efter ca 6 månader. jag glömde att jag har skakat min zeolit 3 ggr under denna 2 månadersperiod och inte varje dag som i zeovitmetoden. Jag kör min egen metod och byter inte ut zeoliten om inte nitraten stiger upp igen till gamla nivåer. Så länge nitraten är låg (0,05-0,2) så finns det ingen anledning till byte.

Postat

helt klart kul att du testar egna metoder,ingen blir gladare än jag,om detta funkar bättre än zeovit-metoden,slipper en del att hålla reda på,plus att det blir billigare

Postat

Någon sa till mej att > zeovit är perfekt för den rastlösa akvaristen, eftersom det ger den som normalt skulle pilla ihjäl sitt akvarium annat att fokusera på!<

Någon som känner igen sig, eller är det bara fördomar??

Postat

Bara en liten försynt fråga till Svärd vad avser du med cyanobakterier?

Lasse som vanligt håller jag med dig olika metoder att uppnå samma biologiska effekt.

I början av 80-talet så diskuterades denna metod mycket och forskarna förordade då användning av Kalsiumboroglukonat. Vilket jag gjorde med gott resultat under 5 år substansen blev i längden för dyr och jag använde under flera år i stället Kalsiumlaktat (har fortfarande 5kg kvar) sedan small rutan på mitt första 3000l efter 10 år och jag byggde det nya karet och anlade ett Plenum. Så jag tror som du att kolkällan som används inte spelar så stor roll. Votka, olika sockerart eller även tidigare olika fruktsyror, gykonater, laktater o.s.v.

Postat

Jag har nu kört med 2st sockerbitar per dygn. (450l)

Inga mätbara förändringar på Nitrathalten ännu dock en tunn, vit hinna på insidan av glaset som lät kan tas bort.

Återkommer om ytterligare en vecka och då hoppas jag det har hänt något.

//Iksero

Postat
Bara en liten försynt fråga till Svärd vad avser du med cyanobakterier?

Lasse som vanligt håller jag med dig olika metoder att uppnå samma biologiska effekt.

I början av 80-talet så diskuterades denna metod mycket och forskarna förordade då användning av Kalsiumboroglukonat. Vilket jag gjorde med gott resultat under 5 år substansen blev i längden för dyr och jag använde under flera år i stället Kalsiumlaktat (har fortfarande 5kg kvar) sedan small rutan på mitt första 3000l efter 10 år och jag byggde det nya karet och anlade ett Plenum. Så jag tror som du att kolkällan som används inte spelar så stor roll. Votka, olika sockerart eller även tidigare olika fruktsyror, gykonater, laktater o.s.v.

Slemalger

Postat

Hej

Ingvar, jo det lutar nog mot det fast zeeovitmetoden kanske har tagit ett steg längre. Det är möjligt att zeeolits avancerade struktur ger en bra inre yta för syrefria bakterier (eg det blir lätt syrefritt innuti när systemet belastas med organiskt kol) Gör man då som Svärd och lägger det i sumpen så kommer du få ett visst vattenbyte runt det och på så sätt öka effektiviteten

Det finns ju en allvarlig invändning med metoden. Med tiden blir materialet så fullt med organiskt material att det lätt blir en tickande svavelvätebomb. Jag tror att det släpper svavelväte redan innan men en bra cirkulation (syre!) oxiderar de små mängder som kommer ut. Men, ett strömbortfall ändrar exempelvis situationen. Jag skulle aldrig sätta igång ett system med zeolit efter ett strömbortfall som varat mer än 15-30 minuter utan att skölja rent den först. De som haft ett bottenfiltersystem som startat efter ett strömbortfall vet vad jag pratar om! Jag tror att det är viktigt att byta ut materialet som tillverkarna föreskriver eller åtminstone skölja det rent med de intervallerna. Ni kan använda två parallella strumpor och så växla rengöringen så det alltid är ett "gammalt" igång.

Den tickande bomben gäller ju också för er som bara använder organiskt kol. Processen sker ju i hela akvariet så vid ett längre strömbortfall riskerar ni svavelvätebildning i hela akvariet så var försiktiga med de här metoderna. Speciellt om nitratvärdena närmar sig 0.

MVH Lasse

Postat

Det var just därför jag slutade med denna metod. Jag tror det är mindre risk med ett plenum fullt med djur men äver det kan gå galet vid ett strömavbrott. Jag hade ett strömavbrott på 2 dagar (kortis i en pump som slog ut en säkring) då jag var utomlands. Flera fiskar dog doch inga koraller, kanse syrebrist eller.....

  • 2 veckor senare...
Postat

Lägesrapport: Ingen tillväxt av brunalger på glaset, endast en fin vit hinna som lossnar jättelätt. Så gott som all gammal alghinna borta, och cyanon försvann från sanden samma dag som jag skaffade ett par sandvändande gobies. Sanden är snövit!! :ler: Jag tillsätter nu 1ml/100l om dagen, och kommer fortsätta med det :nöjd:

Ändrat: ml istället för mg!

Postat

Började med sockermetoden för två dagar sedan, har lagt ungefär en fjärdedel av sockerbiten i mitt 120 liters kar nu båda dagarna. Hur lång tid brukar det ta innan den vita hinnan kommer, ska man öka sakta tills man får den vita hinnan och sedan stanna på den doseringen man har då och bara fortsätta ? :)

Postat

undrar lite på detta angående ml socker hur mycket är det i en sockerbit kontra strösocker nån som vet?

tänkte liksom om man kunde dosera det via en foder automat som drar runt en tallrik med fack ifall man skulle åka bort några dagar så kan ju det vara en bra lösning

peter m

Postat

snabb bitsocker 3,6g per bit men vad mycket väger strösocker per ml vore bra om någon visste har inget strösocker packet hemma nån som har lust att kontrollera detta?

peter m

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...