Gå till innehåll

Problem med szczecin akvarium - juridisk åtgärd - vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Akvastabil är ett bra exempel här, tyvärr hitta jag inga klockrena bilder som illustrerar detta. Men ett Akvastabil Move 720 är ett akvarium med medföljande bänk. Den bänken är designad så att enbart kortändarna av akvariet vilar på bänken. Gavlarna är förhöjda med ett par mm. Så botten på akvariet bortsett från ca 3-4 cm i vardera kortände är helt i luften. Botten på de flesta glasakvarier är helt så kallat självbärande. Man kan inte under några omständigheter låta det skeva mellan hörnen, de måste vara i våg. Annars blir det spänningar i bottenrutan och akvariet har en dyster framtid. Men så länge det är löst är mängden stöd botten har ytmässigt av ganska klen betydelse. Bottens fyra hörn får inte skeva, det är allt som har betydelse. Allt annat är sekundärt.

 

Lägg inte energi på att försöka höja upp mitten av karet, risken är större att du höjer för mycket där istället och det däremot kan skapa spänningar i byttan som är ett recept för katastrof.

 

Metall mot glas direkt är dåligt för att det är två material som inte "ger efter". Om det kommer något imellan akvariet och metallen så kommer detta något antingen krossas mellan de två. Men om det är hårdare kommer det pressas in delvis i glaset och metallen eller skapa en spänning i glaset och orsaka en potentiell spricka. Ligger akvariet på något material som är mjukare så kommer grus eller liknande gräva ner sig i det mjuka och troligtvis absorberas helt.

 

Det är inget fel i sig med glas direkt mot metall, det är så ett ramkar fungerar. Det är inget emellan glaset och metallen där. Men det är en garanterat ren yta så länge akvariet är rätt tillverkat. Att ha något mjukt mellan ställningen och karet är en försäkring mot eventuella imperfektioner, inte ett krav för att det ska hålla.

 

Som med allt jag skriver ovan för övrigt är detta mina personliga synpunkter. Jag har inget utbildning i belastningar eller akvariebänkar men detta är mina slutsatser och erfarenheter från att pilla runt många år. Du bör såklart lyssna på mer än bara mig när du formar din egen åsikt 🙂 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-15 at 12:18, mikoto skrev:

Akvastabil är ett bra exempel här, tyvärr hitta jag inga klockrena bilder som illustrerar detta. Men ett Akvastabil Move 720 är ett akvarium med medföljande bänk. Den bänken är designad så att enbart kortändarna av akvariet vilar på bänken. Gavlarna är förhöjda med ett par mm. Så botten på akvariet bortsett från ca 3-4 cm i vardera kortände är helt i luften. Botten på de flesta glasakvarier är helt så kallat självbärande. Man kan inte under några omständigheter låta det skeva mellan hörnen, de måste vara i våg. Annars blir det spänningar i bottenrutan och akvariet har en dyster framtid. Men så länge det är löst är mängden stöd botten har ytmässigt av ganska klen betydelse. Bottens fyra hörn får inte skeva, det är allt som har betydelse. Allt annat är sekundärt.

 

Lägg inte energi på att försöka höja upp mitten av karet, risken är större att du höjer för mycket där istället och det däremot kan skapa spänningar i byttan som är ett recept för katastrof.

 

Metall mot glas direkt är dåligt för att det är två material som inte "ger efter". Om det kommer något imellan akvariet och metallen så kommer detta något antingen krossas mellan de två. Men om det är hårdare kommer det pressas in delvis i glaset och metallen eller skapa en spänning i glaset och orsaka en potentiell spricka. Ligger akvariet på något material som är mjukare så kommer grus eller liknande gräva ner sig i det mjuka och troligtvis absorberas helt.

 

Det är inget fel i sig med glas direkt mot metall, det är så ett ramkar fungerar. Det är inget emellan glaset och metallen där. Men det är en garanterat ren yta så länge akvariet är rätt tillverkat. Att ha något mjukt mellan ställningen och karet är en försäkring mot eventuella imperfektioner, inte ett krav för att det ska hålla.

 

Som med allt jag skriver ovan för övrigt är detta mina personliga synpunkter. Jag har inget utbildning i belastningar eller akvariebänkar men detta är mina slutsatser och erfarenheter från att pilla runt många år. Du bör såklart lyssna på mer än bara mig när du formar din egen åsikt 🙂 

Jag har hört mig för och letar egentligen bara efter förklaring till varför glas/metall kombon var ett nono.. har också många års erfarenhet av olika lösningar så jag vet vad som har fungerat tidigare och ej - har aldrig kört glas mot metall - det närmaste jag har kommit har varit stålram - isoleringstejp - akvarie och det står fortsatt. 

Nu har jag pratat med akvariebyggare som producerar 100-tals av akvarier, byggare och experter, glasmästare, importörer och massor av hobby personer och egentligen har ingen förklarat varför glas/metall är no no.. alla är dock mer eller mindre enig om att om det är möjligt så vill man ha något mellanlägg för att minska risken för stresspunkter. Detta löses olika någon kör trä, någon gör matta, någon köra båda och andra rekommenderar nylonskivor osv osv... 

Det är ingen fara å ha "fri" botten men man må passa på att allt står i våg till varandra. 

Jag har passat på allt sånt.. akvariet som det står nu följer alla regler som är givna förutom det faktum att det står på metall och inte ett mjukt material. 

Det vill innebära en risk å göra något med detta eftersom det betyder att vi må jekka upp med stroppar för å få in skivorna.. det vill medför en risk helt klart men jag har beslutat mig för å ta den risken eftersom det minskar på konsekvenserna om det skulle ske något längre fram i tid. 

Känns också lite onödigt å bruka 6 siffror på detta och inte lägga de kroner och tid som det är på skivor och matta. 

Tack för inspel.. jag hade all fakta men behov för den sakliga resoneringen som du ger i dina inlägg.

Det är absolut ingenting fel på ramen och den är helt utan skavanker men när jag pratar med importör och de säger att de som driver karantänssystem på 400 akvarier har dokumenterat skillnad på med/utan isopor under långsidorna i vanliga aluminiumramar så väljer jag å gå för å minimera den långa risken.

Det kan nog mycket väl klara sig som det står i dag men för få har prövat för att jag skall vara villig till å testa det ut och gör därför hellre en insats för å sova bättre. 

Får se vad som må köpas in extra p.g.a. detta.. blir i alla fall lite mer tid som går bort. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...